Gå til innhold
Arkivverket

[#5571] Stortingsmann 1821 fra Romsdals amt


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

I 1821 møtte Ole Karl Frøseøie på Stortinget som bonderepresentant for Norddal presteggjeld i Møre og Romsdal.Han døde i 1823 så det ble ikke flere turer til Tinget for ham da det som kjent bare var samling av Stortinget hvert tredje år. Nå lurer jeg på om noen veit hvor jeg kan finne opplysninger om ham.Jeg skulle gjerne visst hvor gammel han var. (Jeg veit at hans kone var født ca 1791 på Frøyse i Norddal,og at de hadde 3 barn i ekteskapet) I FT.1801 finner jeg ham ikke på Frøsøen er eldste sønn i tellinga 18 år.Antagelig er OleK. bortreist ? Takknemlig for alle tips om mannen. MVH,Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

På Familysearch fann eg ein Ole Carl Olsen, døypt 9 nov.1783.Far var Ole Frosoen (Frøsøen).Mor Pernille Knudsdr.Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lindstøl: Stortinget og Statsraadet 1814-1914, 1ste bind biografier (Kristiania 1914): "Frøsøie, Ole Carl Olsen, født paa Frøsøie i Sunnelven 1783, døpt 20de oktober, søn av gaardbruker Ole Olsen Frøsøie og Pernille Knutsdatter. Var i nogen aar omgangsskolelærer i Sunnelven. Gaardbruker paa fædrenegaarden, hvor han døde 18de februar 1823. Gift med Brit Aamundsdatter, datter av Aamund Nilsen Frøsøie og Synnøve Hole.Var 3dje repræsentant for Romsdals amt 1821 og overordentlige Storting 1822 samt 4de suppleant 1818. Medlem i 1821 av 4 komiteer, deriblandt av komiteen om formandskapsloven."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Tusen takk for hjelpa. brit Amunddatter var min tippoldemor og jeg har vel ikke gjort så store anstrengelser for å finne stoff om hennes første mann, men dette var jo kjempeflott.Takk igjen. MVH, Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.