Gå til innhold
Arkivverket

[#5572] Andreas Nilsen Kjær fra STAVANGER til RYGGE ca.180


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Søker opplysninger om Andreas Nilsen Kjær og hans kone Anne Maria Pedersdatter. De er født ca.1760-80 og skal være fra Stavanger. I 1803 eller like før skal de ha flyttet inn til RYGGE i Østfold (jeg har ikke sjekket innflyttingslister).18.12.1803 blir deres datter Anne Maria Andreasdatter døpt i Rygge kirke, faren har tittelen "em omgardmand??? fra Stavanger, kammager" (har ikke klart å tyde tittelen riktig...)I 1824 blir Anne Maria døpt, og bor da på plassen Storengen.I 1828 (innført i utflyttingsliste 04.02.1829) flytter Anne Maria alene til Moss, og hun kalles da "Anne Maria Andersdatter (innfl. fra Stavanger)", derfor mener jeg foreldrene må ha kommet til Rygge ganske rett før hennes dåp.Hun gifter seg 28.08.1831 i Moss med Ole Peter Jensen, og da kalles faren hennes "Andreas Wagershen/Magerstein?/Wagerstein?". Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde dette navnet.Og om noen vet noe om disse personene, eller har ideer til hvordan jeg skal gå frem videre for å finne Andreas Nilsen Kjær og Anne Maria Pedersdatter fra Stavanger, vil jeg være dypt takknemmelig.P.S.: Andreas Nilsen Kjær er etter all sannsynlighet IKKE den samme som Andreas (Andreasen) Kier som nevnes i 1801-tellingen for Oslo. D.S.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er noe som heter :Stavanger borgerbok. Om dine personer finnes der kjenner eg ikke til,men det er et forsøk verdt. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Anna Johannesdatter Dusevig f.1751. Der er Dusavig i Stavanger området---,om der er andre steder med det navnet er jo mulig.MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Anna J. Dusevig født i Stavanger er altså moren til Andreas (Andreassen) Kier, urmagersvend i Oslo i 1801, men det er IKKE han jeg søker etter.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Svar på spørsmålene dine: Da datteren ble født sto det "En omvandrende fra Stavanger, manden kammager Andreas Nilsen Kiærs og kone osv." Da datteren gifter seg heter faren " Andreas Wagersteen" Du sier at kona også er fra Stavanger. Det synes jeg er tvilsomt siden han er omvandrende. Det er lang vei fra Stavanger til Østfold, og mange damer unerveis. Det høres usannsylig ut at kona også har vandret helt fra Stavanger. Det finnes ingen Kiær i Stavanger 1801 som passer untagen Andreas i Oslo. Kan du helt utelate ham. Han kan jo også være registrert som bare Andreas Nilsen. Han ble heller ikke gift i Rygge. Kanskje i Oslo eller et annet sted i Østfold. I alle fall så har du et problem. Jeg har sjekket i Lassens samlinger, og der er han heller ikke nevnt under Kjær/Kiær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kenneth Holter

Leter fortsatt efter Andreas Nielsen Kiær, omvandrende kammaker fra Stavanger, og hans kone, og ville vært meget glad for all hjelp!KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest arne kvitrud

Axel Kielland: Stavanger borgerbog side 167 har en urmaker Andreas Andersen Kjær født ca 1733, borger i Stavanger i 1769 og flyttet til Risør i 1780, død 1800. Han var gift med Anna Johannesdatter Dusevik. Han er nok den samme som omtales i innlegg (1) og (4). I stavanger har han hatt eiendommene Steinkargaten 22 og Laugmannsgata 3 (http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm), dersom det da ikke er to forskjellige Andreas Kjær samtidig.Ser så langt ikke noen spor etter Andreas Nilsen Kjær i Stavanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Nilsen, og jeg har heller ikke lyktes å finne noen forklaring på hvorfor han ved datterens giftemål kalles Andreas Wagersteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Deler av forrige innlegg forsvant:Hei Arne. Takk for disse opplysningene. Jeg jobber nå ut fra en teori om at den omvandrende mannen, kammaker Andreas Nilsen Kiær er identisk med urmakersvend i 1801, Andreas Andreassen Kier (født 1781 Risør), sønn av nevnte urmaker Andreas Andersen Kjær fra Stavanger (født ca. 1733). Denne teorien vil jeg gjerne ha etterprøvet, men jeg vet ikke helt hvordan. Det er også vanskelig å forklare navneskiftet Andreassen - Nilsen, og jeg har heller ikke lyktes å finne noen forklaring på hvorfor han ved datterens giftemål kalles Andreas Wagersteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.