Gå til innhold
Arkivverket

[#5578] Lind, 1600-1700-åren, Time?


Gjest Vibeke Lund Åhling
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Lund Åhling

Etter noen måneder av sykdom er jeg nå hjelpelig på beina igjen. Denne gangen gjelder det en Ch/Kirsten Olsdatter, f. 1708-1710 i Time sogn.I min bestefars opptegnelser, muligens basert på en kilde "Grj-m", blir hun kalt Kirsten Olsdatter "Line (sic!)". Hun gifter seg med kaptein Pe/de/r Knoph, sønn av Hans Knoph, i Time 1731.Hennes sønn og svigerdatter gir sine fire eldste barn navn etter besteforeldrene, og den datter som får navn etter Chirsten, Kirsten Lind Knoph, skriver seg selv, iflg. bestefars notater, Kjerstine Lind Lund som enke.Kilden "Grj-m" sier iflg. notatene at Chirstens foreldre er Ola Torersen og Gjertrud Rasmusdatter.I mine øyne ser det ut som om den tidligere nevnte slekten Lind er en mulighet, men en kann jo ikke bare gjette!Er det noen som vet noenting om ovenstående, eller kann gi meg noen ideer om hvor jeg skal lette? Jeg er også intressert i hva "Grj-m" betegner.Hilsener og takk Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Så vidt jeg har forstått fra Bygdeboken for Time er "Line" navnet på en gård/bruk. Altså har navnet Line intet med slekten Lind eller Linde å gjøre.Se forøvrig: http://home.online.no/~tjoms/slekt/p2519.htmKnoph opplysningene på denne siden er hentet fra Knoph slektsbok samt Bygdebok for Time. Alt det andre er hentet fra samme bygdebok.Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Line er sant nok et gårdsbruk i Time. Din Kirsten Olsdatter Line var datter av Ole Toresen Line (1671-1734) og Gjertrud Rasmusdatter Tvihaug, datter av Rasmus Hansen Vestly i Time. Kirstens ektemann kaptein Peder Hansen Knoph (1700-1758) var bruker på Bryne gård i Time. Han var sønn av Hans Olsen Knoph og Karen Pedersdatter Leganger. Kirsten ble født på Line i 1709 og døde i Stavanger oktober 1773.Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Takk for hjelpen! Jeg skal prøve å få tak i bøkene nå når jeg vet titel/forfatternavn, og ikke minst at de eksister!Dessverre gir det at bruket Line existerer meg mere spørsmålstegn:Den faste navngjevinga ser ut å ha vaert i bruk - og Kirsten Lind Knoph heter Lind - ikke Line... Og ifølge sin sønndatter (som døde i 1949) var hun navngitt etter sin bestemor. Dessverre har jeg bare andrehånds muntlige opplysninger på det punktet, og de trenger jo ikke å vaere korrekte.(Et mulig indisium til: Det var en spøk mellom mine besteforeldre at "hun var da ikke i slekt med seg selv, men det var han - ikke rart at han var slik'n var!" helt til den dag da de fikk en kopi over en del av hennes slekt, og det var tydlig at hun var mummelmenning med seg selv... Og det at han var i slekt med seg selv kom fra samme gamle dame, hans tante.)Kann det vaere så at eierne av Line tilhørte Lind-slekten? (Det kanske er litt ønsketenking, men det ville da forklare hvorfor den dame Knoph som giftet seg Bøschen og som i Tore Mehls database står som K. Line Knoph står som K. Linde Knoph i 1801-tellingen - bortsett fra at det passer inn for meg!)Glade hilsener Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Jeg hadde lenge fundert på om Kri(ir)stine Linde Knoph, som nevnt i folketellingen av 1801, var den samme som Kristine som i Knoph-boken og som datter av Peder Hansen Knoph. Time Bygdebok løste problemet for meg. Jeg lurte også lenge på om hun var knyttet til slektene Lind eller Linde. Jeg har med vilje benyttet "Line" i min slektsbase selv om hun tydeligvis benyttet "Linde" og som også er referert i kirkebøker/dødsfall. Navnet Linde går også igjen hos enkelte i etterfølgende generasjoner i Bøschen slekten.Når det gjelder "Line" til Linde vil jeg tippe at hun tok dette navnet fordi det var "finere" en Line. Du vil også finne slekten Linde fra Ryfylke i min database. Dokumentasjonen om denne slekten viser ingen kobling til "Line" og tolker vi bygdeboken for Time korrekt så finnes det heller ingen spor til hverken Lind eller Linde.En av døtrene til Kristina Linde Knoph, Elisabeth Christina, giftet seg med en Hans Knoph. Ekteskapsbevilgninger viser at Hans og Elisabeth er fetter og kusine. Jeg har ikke klart å koble Hans tilbake til Peder Hansen Knoph da Knoph boken er meget utydelig/tvetydig/mangelfull når det gjelder barna til Peder og deres barn igjen.En ting til, hvis jeg husker korrekt, så mener jeg det finnes minst to Kristine (Kirsten) Linde Knoph. Den andre mener jeg er barnebarn av Peder Hansen Knoph. Nå har jeg desverre ikke Knoph boken her hos meg så jeg kan ikke få dette dokumentert her og nå. Jeg tror at den Kristine Linde du referer til er dette barnebarnet og ikke den Kristina Linde jeg referer til og som altså er datter av Peder. Den Kristina som er angitt i folketellingen for 1801 i Bergen er altså datter av Peder Hansen Knoph.Tore J. Mehl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Unnskyld at jeg var utydlig!Ja, min Kirsten/Kjerstine Lind Knoph g. 1 Erich Johan/nes Lund og 2. Hans Falch Greger er barn av Ludvig Schultz Knoph og Anne Margrethe Bech (Ane Marie i 1801-tellingen!). Hun ble født 1777. (Hun står bare som Kirsten Knoph i 1801-tellingen.)Morsomt å finne en Vibeke Balle i databasen - jeg fikk mitt fornavn til dels for at det var helt "ubenyttet" i slekten, og jeg tror at Vibeke Balle er datter av Christian Severin Balle (hennes alder, navn, og hennes sønn Niels Røyem Heiberg), og altså er hun min oldefars oldemors søster. (Niels Røyem var gift med Lovise Cathrine Balle, datter av C.S.B.) (En av "min" Kirstens sønner giftet seg med en datterdatterdatter av CSB.)Hilsener og smil Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.