Gå til innhold
Arkivverket

[#5581] Lier - Buskerud


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Finnes det noen der ute som har kilder fra Lier? Min tipp-tipp-tipp oldfars søster het Kari Borgersdatter hun var født på Eiker i Buskerud 16 januar 1788. Hun giftet seg i Lier. Jeg har følgende opplysninger: Den 12. april 1812 døper hun en ektefødt sønn - Johan -i Frogner kirke. Hennes ektemann (og barnefar) heter Ole Poulsen - de bor da på Guloug eie under søndre. En sønn - Christopher - døpes i Frogner kirke 12. okt 1817- Ekteparet er da bosatt på Douverud. Husmannsfolka bor på Ouvie-eie når de døper datteren- Oline- i Fogner kirke den 21 mar 1824. Dette er alt jeg vet om familien. Er det noen som vet om det var flere barn? - Det skal vel mye til at det ikke var etterslekt - Og det er etterslekta jeg søker opplysninger om. Håper noen kan kjelpe. Hilsen Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Jon! Er dette din eller KARI BORGESDR Sex: F Marriage(s): Spouse: OLE POULSEN Marriage: 24 Oct 1805 Eiker, Buskerud, Norway Vet at det ikke var i Lier, men fristende allikevel....kanskje litt tidlig? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Laila.......Jeg skal ikke nevne mormonerne,,,,,,den har vi vært gjennom før......jeg kan dessuten melde at det i dag er strålende sol og 48 varmegrader her på Nesodden....ser at det regner på Enga....... Du er en knupp..... Copuleret i Haug 24 Oct 1805.... Ungkarl Ole Poulsen Douverud og pige Kari Børgersdatter Lysager. Ingen tvil.....hjertelig takk.......Fint å få det på plass...men det var den etterslekta da..... Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Har akkurat Bygdebøkene for Lier hjemme nå. I Liers Historie bind III fra s. 141 under Dauerud fant jeg følgende;Paul Olsen Skogen-eie fra Skoger kjøpte gården i 1783. Han var f. ca. 1746 d.1816 g.m. Johanne Andersdtr. F. ca. 1747 d.1811. Barn: Even, Ole, Kirstine. I 1815 ble gården delt mellom sønnene.Bruk 1. Ole Paulsen f. ca. 1777 d. 1823 g.m. Kari Borgersdtr. Barn: Johan, Borger, Christoffer, Ellen Marie, Anne, Oline.Sønnen Borger Olsen overtok i 1841. Han var f.1815 g.m. Aleth Petersdtr. Becher på Kovelstad f.1817 d.1891 Barn: Karen Gustava (g.m. Ingebret Johansen Sørsdalseie), Birgitte.Aleth gifta seg på nytt med Peder Jørgensen Grøstad f.1827 d.1899 Barn. Peter Jørgen Pedersen Grøstad f.1860 d.1939 g.m. Kristi Nilsdtr. Skarstad f.1873 … Her fortsetter det med barn av dem igjen osv. Men dette blir kanskje litt på siden av det du tenkte på.Bruk 2: Her står Even Paulsen og hans etterslekt, men jeg veit ikke om du vil ha det.Jeg håper dette hjelper deg litt videre.(Du kan jo låne boka på biblioteket du også, så får du se selv - hvem vet, kanskje du finner mer der).Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.