Gå til innhold
Arkivverket

[#5584] HVERM ER DENNE JOHAN ELLINGSEN


Gjest TROND STRANDHAUG
 Del

Recommended Posts

Gjest TROND STRANDHAUG

Digitalarkivet: 1900-telling for 0203 Drøbak. Johan Ellings. født i Christiania 1853 Maler gift med Augusta Ellings. g 1852 i Sverige barn 1 Oscar Ols. Søn f 1888 barn 2 Adolfine Ols. Datter f 1891 Jeg lurer på om ovennevnte Johan var min oldefar og om han er gift på ny.Min oldefar Johan Ellingsen var også født i Cristiania 1 1853 av yrke var han maler.Min oldemor Olava Otterdatter er kanskje død,jeg har registrert en Olava Otterdatter som død i kirkeboken for Grønland Kirke i Oslo. i 1879. uten at jeg med hundre prosent sikkerhet kan si om dette er riktige Olava.I såfall er det ikke urimelig at Johan gifter seg på ny.-------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes ingen andre Johan Ellingsen i 1900 å velge mellom så langt jeg kan se. Jeg ser de ikke har felles barn i 1900, og det burde vel kanskje bety at de ikke har vært gift hele tiden. Ellers så finnes det en Olava Ottersdatter i 1865 som kommer fra Dikemark grd. i Asker og er 12 år. Mulig det er oldemoren din. Det finnes en til, men hun er fra Vestfold og 22 år. Du sier du muligens fant henne død på Grønland. Sto det der hvor hun var født og når. Det burde muligens stå ektemannens navn også, om de var gift da.Kanskje Johan og Olava ble gift i Grønland kirke ikke lenge før hun døde. Hvis du kunne fortelle oss hva barnet het og når det ble født ville det gjøre det enklere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TROND STRANDHAUG

Digitalarkivet: 1865-telling for 0301 Christiania. [128028/66] 21 Lakkegaden Grønlands Menighed Christiania 37641 12 Olava Otters. Logerende Arbeider paa Jula Veveri ug 19 k Odalen Dette er trolig min oldermor.Johan og henne fikk 2 barn (kjente) sammen. Julie Elise født 1873. min mormor Anna Otilie født 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Julie Elise f. 27/5 1873 V. Aker, foreldre mler Johan Ellingsen og Olava Ottersdt., Balkeby, far 22 år mor 25, gift 3.mar? Gift V. Aker 20/7 1873 ungk. malersvend Johan Ellingsen og .. Olava Ottersdt. Balkeby. Han f. V. Aker Balkeby 2171 52 far Elling Olsen. Hun f. S. Odalen, far Otter........N Død 20/2 1879 gift Olava Ellingsen f. 1847, bosted Grønlandsleiret 37(31). Det ser ut som det var Olava Ottersdt. som døde der Både fødselsår og etternavn ser riktige ut, men ikke bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket litt mere. Gift Grønland 19/5 1900 Johan Ellingsen malersvend, f. V. Aker 1852, far husm. Elling Olsen. Hans første kone død 20/2 1879. Drøbak krk.bok gift 19/5 1900 Grønland osv. det samme. Det er den samme mannen som gifter seg for 2. gang. Født 30/7 1847 S. Odal Olava, far hm. Otter Engebretsen Nordbye og hustru Marthe Knudsdt. Se Sør-Odal bygdebok, gårdshist. bd. II, s. 191.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Berit. Takk for opplysningen. Dette var interresant,men nå lurer jeg på hvordan du er så oppgradert på dette.Vet du mer ??Min oldermor Olava hadde et barn tidligere Inga født i 1869, med en Johan Robert Bay som utvandret til New Zeeland.Alle tre barne ble "satt bort"Inga ble satt bort til en gård nede i Sørum, min oldermor og Anna ble bortsatt til Garder Gård i Ullensaker.Lurer på hvorfor. mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke mere, men hva skulle en enslig mann gjøre med sine små døtre. Antagelig sette dem bort da han ikke kunne klare dem selv. Ingen uvanlig løsning skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Veldig mange barn ble "satt bort". En måte å finne ut av dette på, er å gå på Oslo Byarkiv, hvor de har en fantastisk kilde som forteller om dette, nemlig protokollene over Fattigunderstøttelse. Her står ofte hvorfor barna ble satt bort, hvor foreldre (hvis de levde) oppholdt seg, og når denne understøttelsen opphørte (gjerne den dagen ungen ble konfirmert).Min oldefar, født i Christiania i 1886 og hans 5 søsken mistet sin mor, og alle barna ble satt ut på forskjellige gårder i Gjerdrum.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.