Gå til innhold
Arkivverket

[#5587] Stortingsmann og prest Løberg?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Eg har fått opplyst at sogneprest og stortingsmann Løberg var prest i Vikedal i Rogaland. Han flytta til Bergen og hadde gård i Solheimsviken. Då Løberg flytta frå Vikedal flytta ein del sambygdingar med han til Bergen. Seinare flytta Løberg til Møre og Romsdal og då flytta også nokre av hans vener vidare med han dit. Er det mulig å få vite kvar han flytta til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt for mye å gjengi her, men så vidt jeg husker døde han i Bergen og født rundt 1830. Venstrepolitiker. Du bør nok gå til et bibliotek om det er rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I mitt utmerkete gamle konversasjonsleksikon fra 1897 står det om Ole Nicolai Løberg: Norsk Forf., f. 26/1 1804, var i længere Tid Præst, men ble 1846 fradømt sit Embede, hvorved han tillige blev afbrudt i en længere Stortingsvirksomhed. Senere levede han i Nærheden af Bergen og studerede samt skrev udmærkede Afhandlinger om Fiskeriernes Historie og den norske Fiskeristatistik. Et af hans mange Skrifter herom erholdt Medaille ved en Verdensudstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Terje Aarland spør om faren, ikkje Hjalmar. Det var Hjalmar som var fødd 1830 og var bonde og venstrepolitikar. Faren, derimot, var prest og bonde. Om han flytta frå Bergen til Møre, hugsar eg ikkje, men sonen Hjalmar vart buande på Solheim frå dei kom til Bergen og til han døydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden han ikke sa hvem av Løbergene han ville ha opplysninger om så nevnte jeg for han hvor han kunne finne både far og sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sett litt på begge to. Løberg Hjalmar Andreas Georg Johannes 1830 - 1906. Stortingsmann. Gårdbruker på Solheim gård i Årstad. Dømt for majestetsforbrytelse 1878. Gift 24/7 1854 i Bergen Wilhelmine Kathrine Smith.Løberg Ole Nicolai 1804 - 1868. Prest, politiker og fiskerikyndig. 1827 sogneprest i Vikedal. 1837 prost i Ryfylke. Stavanger amts representant på Stortinget. Bodde på Solheim som han solgte til sønnen Hjalmar. Sine siste dager bodde han på gården Tomberg i Grytten. 1. gift 8/7 1827 Drammen Wilhelmine (Mine) Petrine Egidius, Fredrikshald. 2. gift 26/9 1863 Grytten Ida Helene Nilsen, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.