Gå til innhold
Arkivverket

[#5589] Tønsberg, gamle gatenavn


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Jeg vil gjerne vite hva gatene "Store Tvergade" og "Kroggaden" i Tønsberg heter i dag, eventuelt hvor de lå hvis de ikke lenger eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

I boken 'Gamle Tønsberg, boken om folk og de gamle gater' av Carl E. Paulsen har jeg hentet dette: Tjømegaten var Isgaten, Fayes gate var Store Kammegate, Kammegaten var Lille Kammegate,Prestegaten var Borgeskolegaten. Conradis gate var Store Tværgate, var byens innkjørselsgate fra Øvre og Nedregate da Storgaten var lukket ved Bruugården. Klostergaten og Klostergangen het Krog-gaten kallet 'Krokgata' og gaten derfra og ned til Nedregaten het Skitenstredet. Torvgaten het Møllebakveien. Anders Madsens gate het Skolegaten.Boken nevner mange personnavn, løkker, navn på bygårdene m.m. og mye historie.Hilsen Solfrid Therese Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Mange takk! I løpet av de nesten to årene som har gått siden jeg postet dette spørsmålet, hadde jeg på annen hånd (med hjelp av en meget hyggelig bibliotekar ved biblioteket i Tønsberg) funnet ut at Store Tværgade er den gaten som i dag heter Conradis gate og at Kroggaden var den gaten som senere het Klostergangen (finnes ikke lenger, det meste av den er fylt opp av en Rimi-butikk). Men dette fant vi på et annet gammelt kart, og henvisningen til Paulsens bok var svært interessant! Den skal jeg så snart som mulig kikke på. Navn på bygårder, mange personnavn fra fra 1800- og tidlig 1900-tall er jeg svært interessert i for min egen del (har forfedre som har bodd i Tønsberg i hvert fall fra 1791, men de tilhørte de nederste klasser som ikke har satt spor etter seg i de fleste historiske bøker, bortsett fra at det ofte står i kirkebøker etc. hvilken gård de har bodd i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Intressant bok du snakker,Bor rett ved siden av Tønsberg og handler daglig i disse gatene,visste ikke at mange av de har hatt andre navn før!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Denne boken er verd å lese!Veldig vemodig å lese om alt som er borte.Må være interessant for de som har bodd der, eller har familie fra Tønsberg. Har bestil to andre bøker fra to antikvariater: 1.) Gambrinus( Mitsem,Sverre) Gamle Tønsberg-folk forteller om Dengang da. 2.) GLIMT FRA GAMLE TØNSBERG. Fortellinger og bilder av hus, folk og de gamle gater. Fortsettende artikler til boken 'Gamle Tønsberg'.Jeg skal gi beskjed når jeg har mottatt og lest dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.