Gå til innhold
Arkivverket

[#5590] Nicolay Hansen - Gift med Birgitte Marie Molde 179


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som har kjennskap til forfedrene til Nicolay Hansen Kjøpmann fra Tronheim eller hans kone Birgitte Marie Molde. De ble gift i Vår Frues kirke, Trondheim den 08.12.1799. I kirkeboken ved vielsen kom det ikke frem hva deres foreldre het. De hadde 3 barn, som jeg vet om. Nicolina Elisabeth f. 1799 Maria Margrethe f. 1802 Nicoline Birgitte f. 1808. Takknemlig om noen vet hvor de kom fra, slik at jeg kan arbeide videre der ifra. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kjenner ikke forfedrene til Nicolay Hansen, men Birgitte Maries foreldre var: Ole Molde og Margretha Wahl. Ole Molde var sogneprest til Måsøy 1750, visepastor til Stod 1751, iflg. Erlandsens "Efterretn. om Geistligheten i Trondheim Stift". Han var født 1721, døde 1787 og ble begravet i Føling? kirke. Han var gift to ganger: Første gang 21/4 1751 i Trondheim Domkirke med Margrethe Christiane Preus. Annen gang med Margretha Wahl. Foruten Bergithe Marie, født ca 1770, død 17.2.1842, hadde de barna: Olava Margrethe Molde gift med Kaasbøll (sorenskriver på Fjellvær) En datter gift med Carl Johan Behncke (gartner og kremmer i Ihlen ved Trondheim). Fredrikke Elisabeth Molde, født 1779, gift med Rasmus Bull Parelius. Margretha Preus Molde, død 21.5.1843 i Inderøens prestegård, gift med Rasmus Rotvoldsberget.Ole Molde hadde også to døtre med Margrethe Christiane Preus: Maren Margrethe Molde, født ca 1752, død ugift 28.10.1825 i Trondheim. Hun var organist(inne) til Forr kirke i Stod. Henriette (Henrikke) Christiane Molde, født 1765, død 26.4.1832 på gården Store Graven i Hardanger. Hun var gift med Frederik Christian Wolff (1767-1816), sogneprest til Store Graven 1809.Ole Moldes foreldre het Erik Molde og Maren Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen Tusen takk Sølvi. Nå har jeg noe å jobbe videre med. Håper jeg også får napp angående Nicolay Hansen. Hvor han kommer ifra. Meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fikk lyst å lete litt for deg, men det var ikke mye hjelp jeg fant... Familien bodde ihvertfall i Strandgaden 12 i 1801. Da skrev de seg for Nicolaj Hansen og Birgitha Molle. Han var 30, hun 32. Heller ikke der kom det frem hvor han var født, dessverre.Men i Strandgaden 28 bodde en annen kjøpmann, nemlig enkemann Hans Nilssen (74 år). Han ble kalt for "hin ældre"... Kan det være at far og sønn drev butikk sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det kan man ikke se bort ifra, har tenkt det samme selv, da jeg fant de i 1801 tellingen. Bare så synd at Hans er et slikt vanlig navn. Takk for lysten til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Wenche Østen

Tar opp denne saken på nytt da jeg ikke har kommet noe lenger med å finne han. Kanskje noen nye brukere vet noe, da det har gått noen år.Vet noen hva slags Kjøpmann Nicolay Hansen var, og hvor han kom fra.Jeg står helt fast.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.