Gå til innhold
Arkivverket

[#5592] Lena Marie Pedersen f.23.Okt1883, hvor ?


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Carla Barrow har leitet i flere år etter fødested og foreldre til sin bestemor Lena Marie Pedersen (LMP) ,uten resultat.På LMP sin vielsesattest står det Lena M Peterson of Madison South Dakota,men hun har selv signert med Lina M Pedersen.I følge Carla ble hun bare kalt Olivia i USA.Videre følger utdrag fra hennes nekrolog : Lena Marie Pedersen var født 23 okt.1883 på Olsen * i Norge.Hun døde 11.nov 1936. Lena Marie kom til USA i 1907 sammen med en bror.Hun bodde først i Twin Harbour ,Minnesota ,reiste siden til Watertown i Sør Dakota.I Watertown SD giftet hun seg 15.nov. 1908 med Paul A Iverson.De fikk 6 barn hvor av 4 vokste opp.LMP døde i Rock County SD 11.nov.1936.LMP hadde 4 søstre og 4 brødre i Norge da hun emigrerte.Jeg har søkt på ft 1900 og emigrasjonsdatabasene til DA uten resultat.Dette ser vanskelig ut ,men ..er det likevel muligens noen som kan hjelpe Carla ?mvh Geir Kristian Eide,Karmsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei GeirHar du sett over emigranter med White Star Line, finnes på mikrofilm 1883-ca 1914Mvh Finn Sollien Kongsvegen 212 2211 Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Takk for tipset Finn ! Jeg har kun sett igjennom det som er jeg har funnet tilgjengelig på norske nettsider foreløpig.Er mikrofilmen fra White Star linjen tilgjengelig gjennom biblioteksystemet ?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Geir, på din vei gjennom FT1900 har du sikkert truffet på Lina Marie Pettersdatter fra Osen ST (ref "Olsen" i nekrologen), som riktignok er født 1888. Har du sjekket henne ut av saken? Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg har sett på henne Rune,hun er den som jeg har festet meg mest ved selv også.Er ikke fremmed for at fødselsåret kan være 1888 istedet for 1883.Men jeg klarer ikke å finne henne i emigrasjonsprotokollene fra Trondheim , Kristiansund eller Ålesund, må se litt fra de andre utreisebyene med tanke på henne og f.år 1888.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du titter på henne i kirkeboka, kan du jo se om fødselsdatoen stemmer. Hvis den gjør det, øker sannsynligheten for at det er rett dame. Uansett må det vel være en stavefeil at hun er født på Olsen. Hvis ikke; stakkars Olsen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Var inne på Ellis Island. Der var det en Lina Pedersen som ankom i 1907. Hun kom fra Kristiansund og var 19 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Rune ,det er ikke umulig at det er denne Lina Marie født på Angen i Osen.jeg får sjekke kb og se om det kan være noe f.eks f.dato som forsterker mistanken.Lisa,jeg har sett på henne i emigranter fra Kristiansund .Skulle hatt litt mer info på henne .Det kan jo være Lina Marie fra Osen ?Nå var det vel bosted som var oppgitt som Kristiansund.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

1888 og 1883 er jo ganske like tall - enkle å bomme på kanskje?Lina som er 19 i 1907, kan godt være den samme som Lina Marie f. 1888 fra Angen i Osen. En av de eldre brødrene hennes hadde jo reist til USA allerede i 1900.Nekrologen sier at hun kom til USA sammen med en bror... Har du forsøkt å lete i immigrasjonspapirene etter en av de eldre brødrene fra Angen i Osen? Kom Jakob, Nils eller Sivert, eller kanskje Edevart Olai til USA i 1907 også? Sikkert verdt å sjekke på Ellis Island...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis vi nå først skal legge litt vekt på å få be-/avkreftet Lina fra Osen: Jeg ser at bygdebøkene fra distriktet (to bind) heter Bjørnørfolket. Der kan det være noe å hente. Er f.eks. til utlån og på lesesalen på Deichman i Oslo, selv om det er et stykke fra Karmsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Takk skal dere ha Rune og Heidi.Jeg får prøve å se om noen av de andre brødrene er utvandret.Den ene -Jakob- hadde opphold et sted i Wisconsin ser jeg.Jeg prøver først om noen har tilgang på Bjørnør-folket før jeg bestiller boka eller kirkeboken for Osen til biblioteket i Haugesund.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Lina Marie Pettersdatter fra Osen er sjekket ut.Men tusen takk for forslaget.Det var tross alt mye der som gjorde at hun var en god kandidat.Geir .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Eide

Da det ser ut som jeg kan ha funnet Lena/Lina Marie Pettersen/Pedersen, vil jeg bidra med en liten notis om dette.Stedet 'Olsen' har tydeligvis vært en muntlig kilde. Da er vel ikke Ålesund så dumt. I 1907 utvandrer Olivia Marie Petersdatter, Haajem fra Skodje (NØ for Ålesund), dette i følge -Emigranter fra Ålesund- i DA. Hun reiser sammen med en bror, Nils Ludvig, til Minnesota. Siden jeg ikke finner disse ankommet til Ellis Island kan de ha ankommet Twin Harbour i Minnesota.Jeg har fått en ny opplysning der far til Lina omtales som 'Haakem' . Haajem ??Videre oppgir Familysearch (VRI) hennes fødselsdato til 23 Oktober 1882. Her er det riktig dato, men 1 år 'feil' i forhold til den amerikanske kilden. Videre oppgir Familysearch at foreldrene får 4 sønner og 4 døtre til.Så jeg antar dette er Lina Maria Pettersen.En annen sak er at Carla Barrow har skiftet e-post adresse :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.