Gå til innhold
Arkivverket

[#5608] Reier Olsen på Gunnersrød i Hedrum (ca 1717-1784)


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Lorens Berg sier i sin bygdebok for Hedrum, Vestfold, at Reier Olsens bakgrunn er ukjent, men at han har en søster Ingeborg på Bjelland i Sem, Vestfold. I bygdeboken for Sem, under Bjelland, finnes en Ingeborg Olsdatter som i 1749 ble gift med Hans Asbjørnsen. Han var bruker på Østre Bjelland i årene 1756-77, men hadde før det vært en kort tid på Aulerød. Av deres 6 barn nevnes nr. 2. Anders, f. 1753 på Søndre Holt i Arendal sogn, 3. Ole, f. på Holt 1755, 4. Kristoffer, f. 1757, og Barbro, f. 1763. Så familien har tydelig nok bodd noen år på Søndre Holt ved Arendal.Bygdeboken har dessverre ikke mer å fortelle om Ingeborg enn at arvesummen etter henne i 1790 ble 331 rdl. (Kanskje var hun fra Holt?)Nå lurer jeg på om det kan være noen "der ute" et sted som kan ha funnet ut noe mer om Reier og/eller Ingeborg - det er jo faktisk 56 år siden bygdeboken for Sem kom ut og boken om Hedrunm er enda eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En presisering: Søndre Holt i Arendal sogn har intet med byen Arendal å gjøre, men gjelder gården Søndre Holt i Arnadal (også kalt Arendal) sogn i Stokke prestegjeld i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Husk at det kom nye Hedrumbøker 1977/80 som er noe bedre enn Bergs bok. Jeg tror likevel ikke den boka har noe mer om Reier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det stemmer som Kristian sier. Men kanskje Reier og Ingeborg kan ha sin bakgrunn på Søndre Holt i Arnadal, Stokke, siden deres første barn blir født der? Bygdebøkene for Stokke (ikke Lorens Bergs, men de nyere) har dessverre intet om dem. Heller ikke Hans Asbjørnsen, Ingeborgs mann, er nevnt under Søndre Holt.Jeg har fått med meg at Lorens Berg også arbeidet med en bygdebok for Stokke, men ikke fikk den ferdig før han døde (omkring 1924?). Andre skal ha fullført arbeidet. Men den boken har jeg ikke tidligere vært klar over og således heller ikke sett. Om noen "der ute" skulle ha tilgang til den, var det kjærkomment om vedkommende ville slå opp på Søndre Holt og se om Hans Asbjørnsen og Ingeborg Olsdatter er omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Jeg kan ikke finne Hans Asbjørnsen og Ingeborg Olsdatter omtalt under Søndre Holt i Lorens Bergs bok. Imidlertid er bruker fra 1735-38 Kristoffer Knutssøn. Hans hustru heter Barbro Madsdatter. Jeg ser at Hans og Ingeborg kaller to av sine barn Kristoffer og Barbro. Det kan jo tyde på at de har hatt tilknytning til Søndre Holt. Muligens husmannsfolk. I boka er det oppgitt at Kristoffer og Barbro hadde kun en sønn. Han het Mads.Desverre har Lorens Berg sett bort fra husmannsfolk i sine bøker, og etterfølgerne hans i Stokke har ikke gjort noe for å rette på dette.Mvh Berit M Gaarder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Berit!Dette var dessverre som jeg fryktet, men like fullt nyttig å få vite. Kirkeboken gjenstår - den er bestilt. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I manntallet 1663-66 finnes på Thimestadt i Borre en husmann som heter Reer Madtzen. Om Reer er det samme som Reier, så blir han en interessant mulig farfar til "min" Reier Olsen, som to ganger gir en sønn navnet Mads (den første døde som liten).Finner ikke gården Thimestadt (eller noe lignende) i Borre, hverken i 1801 eller i 1865. Er det noen som vet noe som helst om denne gården og om Reer Madtzen? Finns det gårds- og slektshistorie for Borre? Takknemlig for ethvert tip. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har set litt på Familysearch og der fant jeg i Vestfold: Reier Olsen f 1718 i Borge, Stokke = Ole Andersen og Barbara Reiersdt.; Reier dpt. 23/9 1705 i Våle = Olle Fosaas og Maren.; R.O. gift i Hedrum 27/8 1773 Anne Nielsdt. R.O. gift i Sem 5/1 1729 Ragnild Pedersdt.Ingeborg Olsdt. f. 1714 Hof; f. 14/11 1714, Ole Frebbersvig Borre; f. 1715 29/3-5 1715 Botne Ole Christensen og Maren. Det tror jeg var utvalget, og det var ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Berit!For det første: takk for ditt innspill. Det blir satt stor pris på!Det kan meget vel tenkes at den Reier Olsen du har funnet f. 1718 i Borge, Stokke, er "min" Reier Olsen (han er min 3-tipp-oldefar). At han skulle være født i Stokke passer godt med de teoretiske muligheter jeg etterhvert har sett. At Lorens Berg ikke kjente hans bakgrunn da han skrev bygdeboken for Hedrum, er jo ikke så underlig, siden han først mye senere tok for seg Stokke. Fødselsåret passer bra med at Reier angis å være 67 år gammel ved sin død i 1784. Det passer dessuten særlig godt at denne Reiers mor heter Barbara, siden både Reier og hans antatte søster Ingeborg kaller sine første døtre Barbro. Siden de begge også kaller (minst) en av sine sønner for Ole, ser vi jo at oppkallingsskikkene ikke er noe de ønsker å bryte med. Men om denne Reier virkelig er min 3-tipp-oldefar, så kan jeg åpenbart glemme min hypotese om at Reer Madtzen på Thimestadt i Borre skulle være hans farfar. (Men kanskje en slektning likevel - ?)Det er vel kjent at Reier Olsens tredje og siste giftermål er med Anne Nilsdatter fra Lauve i Hedrum og at deres vielse skjedde 27.08.1773. Både den Reier du fant døpt i Våle 1705 og den Reier som gifter seg i Sem i 1729 er, som du selv ser, helt sikkert ikke "min" Reier.Jeg er usikker på om jeg forstår riktig hva du skriver at du har funnet vedr. Ingeborg Olsdt.Igjen takk for din vilje til å bidra! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei det er ikke lett å forstå hva jeg skrev der. Jeg prøvde å finne en Ingeborg som kunne sammenfalle med Reier. Det er forskjellige Ingeborg Olsdøttere med år, sted og foreldre. 1: f. 1714 i Hoff; 2: f. 14/11 1714 = Ole Frebbersvig Borre; 3: f. 29/3-5 1715 Botne = Ole Christensen og Maren. Men jeg antar at disse er født for tidlig siden din Ingeborg giftet seg i 1749, og derfor muligens er født rundt 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo igjen, Berit!Du fikk meg til å gå løs på Familysearch, og jeg fant raskt ut at Ole Andersen og Barbara Reiersdatter også fikk en datter Ingeborg, f. 1726 på Borge i Stokke, i tillegg til Reier i 1718! Så nå begynner jeg virkelig å tro jeg har funnet et par 4-tipp-foreldre. Fant også at Ingeborg giftet seg med sin Hans Asbjørnsen i Sem 29.10.1749 samt at Barbara Reiersdatter ble født i Stokke 1678. Ikke dårlig på en sen kveldsstund! Takk nok en gang! mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du om Rejer Olsen oppsitter på Hagenes i 1762 er din mann. Han burde vel passe i tid og sted. En mulighet å sjekke ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, den informasjonen har vært mitt utgangspunkt. Gunnersrød er et bruk på Hagenes. Problemet har vært - inntil i kveld, ser det ut til - å komme videre bakover, til Reiers opphav, som altså selveste Lorens Berg måtte gi seg på.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg registrerer for tida døpte i Hedrum. Jeg har ikke materialet for hånden her og nå, men jeg mener at en Mads Møkkenes var fadder for et av barna til Reier. Han er kanskje en interessant person å følge opp.Døpte i Hedrum 1751-ca. 1765 med faddere og det hele satser jeg på å legge ut i DP i løpet av et par uker.Om du har slått fra deg Reier Madsen på "Thimestadt" vet jeg ikke, men hvis du undersøker gården Kimmestad i Borre, kan du kanskje finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Kan ta denne med som etterlysing i neste utgave av Gjallarhorn, ta kontakt om dette er ønskelig.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kristian: Har sett alle fadder-navnene til Reiers 11 barn, men så ingen Mads Møkkenes. Dessverre noterte jeg ikke faddernes navn, bare hvilke gårder de var fra. Jeg kan naturligvis ha feil-lest noe, så jeg skal gå gjennom kirkeboken en gang til. Hører gjerne fra deg igjen om du finner Mads Møkkenes blant fadderne. Han var temmelig sikkert Reier Olsens bror. Han ryddet sitt eget bruk, Nygaard, under Møkkenes, ser det ut til.Ja, Kimestad ser bedre ut! Takk for tipset. På Kimestad bor i 1801, blant mange andre, en Anders Madsen, 78 år, altså født omkring 1724. Han kan jo tenkes å være en etterkommer av Reer Madtzen, f. ca 1640. Enten hans barnebarn eller hans barnebarns barnebarn. Det er jo ca 84 år mellom Reers og Anders's fødselsår. Det kan være kort nok til å "dekkes av" 2 generasjoner, men også langt nok til 4. Jeg har bestilt bygdeboken for Borre, men tar gjerne imot informasjoner i dette forum dersom noen som har boken for hånden vil være så vennlig å slå opp på Kimestad.Reer Madtzen kan fortsatt tenkes å være en av Reier Olsens aner, og i så fall mest sannsynlig hans morfar, men foreløpig er dette bare en hypotese. På Familysearch/IGI finner jeg en Barbro Reiersdtr. født i Borre i 1670, men hun er angivelig datter av en Rejer Gjertsen og dessuten født 8 år for tidlig. Det ser dessuten ut til at det er denne Barbro som gifter seg i 1692 med en Lars Christensen og som dør i 1704.Til Are: Jeg tar gjerne imot tilbudet om å få inn en etterlysning i Gjallarhorn. Vennligst instruer om praktisk fremgangsmåte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Mye vil ha mer, heter det. Og all den gode hjelpen jeg har fått, inspirerer til fortsatt leting. Ett løst problem i søk etter aner skaper som kjent straks to nye!Det synes nå bekreftet at navnene Barbro, Mads, Anders, Ole og Reier "går igjen" i Reier Olsens slekt. Uvisst av hvilken grunn har jeg tidligere nærmest tatt det for gitt at Reier Olsen (f. 1718) hadde sitt fornavn fra sin farsside, og delvis derfor har jeg nok til dels kjørt meg fast i ulike blindgater. Nå når det synes avklart at Reier-navnet stammer fra hans morsside, har jeg begynt å tenke på at Mads-navnet kanskje er fra farssiden? Reier Olsens far heter altså (dog ikke endelig bekreftet!) Ole Andersen. Han ble født 1681. Og ved å søke etter Anders Madsen i mormonernes database, dukker det sannelig opp en sådan, født 1648 på Sjuestokk i Stokke! Og i rubrikken for "Relatives" (muligens den person som har digitalisert/lagt ut dataene?) finner jeg det samme navn som for et par av Reier Olsens søsken: Michael Mathisen. Alderen passer jo bra, Anders Madsen ville vært 31 år i 1681. Og fødested Stokke likeså. Kan det på noen måte bekreftes/avkreftes at denne Anders Madsen er Ole Andersens far og dermed Reier Olsens farfar?I bygdeboken for Stokke finnes en Mads Erikssøn som bruker der i 1658. Noen Anders er ikke med blant de 5 barna som nevnes i bygdeboken, men det kan neppe tas som bevis på at det ikke fantes en sønn med det navnet. Mads Erikssøn var gift med Randi Jakobsdatter, datter av lensmann Jakob Kjærås i Andebu.Noen som vil henge seg på her?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Når det gjelder etterlysing i Gjallarhorn; gå inn på http://www.pia.no/Her kan du nederst på siden (muligvis delvis eller helt skjult på enkelte skjermer) klikke deg inn på et eget skjema, hvor du kan legge inn etterlysningsteksten.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

"Mads Magenes" er fadder for Oline Reiersdatter 13. mars 1763.Ole Andersen og Barbara Reiersdatter bodde på Vestre Borge i Stokke. L. Berg nevner (s. 411) sju barn, bl.a. Mads til Møkkenes, Reier og Ingeborg. Det finnes skifter etter begge ektefellene. Sjekker dem og kommer tilbake med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Reier Olsen, sønn av Ole Andersen og Barbara Reiersdatter, var 14 år ved skiftet etter faren i 1731. Det gir et passende fødselsår. Barbara døde i 1738; da var Reier soldat. Han hadde ennå ikke flyttet til Gunnersrød, så skiftene er ikke fellende bevis, men de beviser broren Mads Olsen på Møkkenes og ei søster Ingeborg, så da vil jeg si vi er i mål.Skiftet etter Ole Andersen ga interessante opplysninger med henhold til slektninger som var formyndere for barna. Det ledet meg rett til Nes i Høyjord, der vi finner (Andebu III s. 317) Barbro/Barbara f. 1679 blant barna til Reier Jacobsen (1627-1706). Der er også opplyst at Barbro var gift med Ole Andersen Borge i Stokke, sikkert en opplysning fra skiftet etter Reier Jacobsen. Se Andebubøkene for mer informasjon.Videre var Henrik Andersen Gulbrandsrød i Skjee Oles bror og Abraham Madsen på Sjuestokk i Stokke var Oles søskenbarn. Søskenbarn var også Mads (Eriksen) Huflåtten i Arnadal. Dette utpeker Mads Eriksen og Randi Jacobsdatter Sjuestokk som deres besteforeldre.Slektsfølgen blir da:Mads Eriksen (ca. 1615-ca. 1675) Sjuestokk, ~ Randi Jacobsdatter, datter av Jacob Kjærås i Andebu.Anders Madsen, 16 år i 1664 "død ung" iflg. Lorens Berg, må være den Anders som er bruker på Gulbrandsrød fra 1679-ca. 1699. Enken drev gården til 1719.Ole Andersen Vestre Borge og Henrik Andersen Gulbrandsrød.Reier Olsen Gunnersrød.Ta gjerne kontakt med meg, så kan du få flere detaljer fra skiftene hva angår søsken av Reier, deres alder osv. Tlf. 95 75 98 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.