Gå til innhold
Arkivverket

[#5613] Grandahl, Tune, Østfold ??


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Anders Pedersen var husmann på Grandalen i 1865. Skal være født ca 1822, og var gift med Ellen Hansdatter. Er det noen som vet opphavet til disse to ? Har leita og leita, men foreløpig til ingen nytte. Run

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Runar Juvang

Må bare prøve å blåse litt liv i denne igjen. Er jo over to år gammel. Anders Pedersen Grandahl er min tippoldefar, og det eneste sporet jeg har er fra ft 1865.LenkeEllen var død før 1865.Barna jeg kjenner til er: Karen, f.1850, Inger, f 1855, Anders, f.1857 og Elen Sophie 1860Anders Andersen Grandahl er far til en stor ungeflokk med 14 unger og 'stamfar' til en meget stor Grandahlslekt i Østfold.Er det umulig å finne ut hvor Anders og Ellen kommer fra ? Det er så mange Andereer og Pederer i området, og lokale bygdebøker har ikke klart å gjøre meg klokere. Kan DU ;-)runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Kan ikke hjelpe Runar, men har du f.eks funnet 'dødsfalet' til Ellen i KB eller Klokkerbok for Tune Pr.g , der kan det stå noe om fødested, det er vell mellom 1860 og 65 hun dør. Prøv det sammme på tippoldef. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei RuneDet må da gå an å finne ut noe om dette. Jeg kan godt ta en bibliotektur f. eks litt ut i uken som kommer, vet ikke helt hvilken dag, men har du ventet i 2 år så går det vel alltids greit med noen dager til ?Kirkebøkene ligger på biblioteket her i Moss, så jeg skal se hva jeg kan finne. Har forresten tittet i bygdebøkene, men finner ikke gården der. Er det en plass under en annen gård, vet du noe om det ?Jeg gir lyd fra meg når jeg har vært på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel disse som gifter seg 3.11.1837 i Tune, Anders er da 23 år og Ellen 18 år. Det opplyses at hans far er Peder Syversen, og hennes er Hans Mikkelsen (VIR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Hei RunarJeg tror at du og min mann har felles aner. Denne slekta er imidlertid vanskelig å finne ut av. Det er flere par med samme navn i kirkebøkene, og det er derfor lett å gå i surr. De barna du ramser opp er iallefall de samme som jeg har på mitt papir + at jeg har noen til. Som sagt kan jeg ikke garantere at dette er riktig, men jeg har kommet frem til at Ellen Hansdatter ble født 18.01.1823 på Høydalsbråten i Tune. Hun giftet seg 10.03.1843 i Tune, med enkemann Anders Pedersen født 23.01.1802 på Solgaard i Tune. Disse flyttet en del rundt innenfor et begrenset område og dette vanskeliggjør prosessen med å følge dem videre. Jeg tror også jeg har funnet foreldrene og noen søsken til Ellen og Anders, men det er en stund siden jeg holdt på med denne grenen så jeg må 'børste støv av tankene og papirene' før jeg sender deg dette. Du må gjerne ta kontakt med meg direkte på mail: trond.kokkim@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da ser det vel ut som noe er på gang. Så legger heller jeg bibliotekturen på is, men jeg gjør det gjerne om det trengs. Si i fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Arnstein;Jeg tror nok du har feil ektepar, disse lever begge i 1865 og fikk sønnen bl.a. Anton; Anton, født 22.12.1861, døpt 01.01.1826, sønn av husmann Anders Pedersen og Elen Hansdatter Thorbæk Prestgegarden. (Tune Mini 13 1859.1863 3/11 f.67 no.2). Dette er Anders Pedersen og Elen Hansdatter født ca.1814 og 1819 ifølge FT 1865, noe som passer utmerket med ”dine” i 1837. (De er stadig på ”Torsbæk” i 1865)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - jeg trekker 'mine' tilbake! Jeg så at Ellen i tilfelle ville vært produktiv over et svært langt tidsrom, men det var ikke usannsynlig.Ut i sola, Arnstein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Morro og komme tilbake fra ferietur og se at ikke alle har vært bortreist, men heller belyst saken bedre.Til Anne Lene; takk for tilbudet, skal ha det i bakhodet litt, så kanskje vi finner noe som eventuelt må bekreftes. Ok?Til Geir / Arnstein; takk for hjelpen med å luke unna et av ektepar med samme navn.Til Ellen; Dette ser jo riktig spennende ut. Jeg tar kontakt på mail. Men jeg ser du har skrevet at Anders ble født i 1802. Er det en trykkleif, eller mener du det er slik. I ft 1865 er alderen hans 43 år. Tror du det er forbindelse mellom de to Grandalenplassene. Vår Anders Pedersen og på den andre plassen er det ei Pauline Pedersdatter. Hun er oppført som født i Skjeberg, men er det langt unna?Et annet spørsmål med det samme. Hele etterslekten har tatt navnet Grandahl. Jeg finner ikke denne plassen i ft 1900. Kjenner noen til hvor denne plassen lå/ligger?mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

HeiNei, jeg tror det er riktig at Anders var født i 1802. Det var nettopp dette som skapte forvirring i starten. Jeg har imidlertid kommet til at dette må være den rette Anders og at han var gift to ganger. 1. gang giftet han seg 30.04.1824 i Tune med Johanne Syversdatter. Hun var født ca 1788 og var derfor noen år eldre enn Anders. Jeg har funnet at disse fikk to barn sammen, før Johanne døde 17.02.1842. 10.03.1843 giftet Anders seg på nytt med 'vår' Ellen. De fikk iallefall 6-7 barn sammen. Om det er noe slektskap mellom de to Grandalplassene vet jeg ikke. Det er jo ikke umulig, men de søsknene til Anders som jeg til nå har funnet er født i Tune. Skjeberg ligger ikke langt unna (på andre siden av Glomma), men som sagt har jeg ikke funnet noen ved navn Pauline enda. Jeg kan heller ikke se at noen Pauline står oppført som fadder til noe barna. Det ville muligens vært sannsynlig hvis disse var i nær slekt. Jeg mener at Grandal lå langs Visterflo (sideelv til Glomma) på Rolvsøysiden. Mellom Solli og Rolvsøy/Greåker. Jeg tipper også at plassen lå nærmere bestemt på Rostadnæsset, da dette navnet også dukker opp med ulike mellomrom. Kan dette være navnet som er brukt i 1900-tellingen. Jeg har ikke sjekket dette. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hvis det du sier er riktig må det være en trykkleif i ft 1865, for der står alderen oppført til 43 år. Hei på deg, Anne Lene ;-)) Kanskje du kunne sjekke på biblioteket for oss - om det står samme alderen der i folketellingen. Det KAN jo tenkes at en streeset registrant har skrevet feil i den digitale utgaven.mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

bare et tekninsk spørsmål til noen: Vet noen hvordan jeg kan få mail til min emailadresse når det kommer nye innlegg i denne saken. Andre saker jeg har, fungerer det flott.runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

prøver enda en gang å få denne synlig....Kjenner noen til om det finnes et skifte etter denne Anders Pedersen Grandahl. Må vel være død ca 1870 tenker jeg. Så er det noe usikkerhet om fødselsåret. FT 1865 sier ca 1822, mens det i denne spalte er framkommet ca 1802.Alle spor her mottas med stor takkRunar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Runar Juvang

Det er gått en tid siden denne var framme i lyset, men jeg har sett på den, og har kommet til samme resultat som Ellen i innlegg 11 - bortsett fra at Anders er født i 1801 og døpt 23,1,1802. Han døde 85 år gammel i 1886 og bodde da på Nordberget. Foreldrene er Peder Paulsen ca 1772/3 (døpt 28.11.1773)og Ingeborg Andersdatter 5 år yngre, på Sollie. Far til Peder Paulsen ser ut til å være Povel Michelsen på (tror det står) Sande. Han var gift med Marthe Andersdatter.Når det gjelder Ellen sine foreldre, mener jeg det er Hans Olsen og Karen Larsdatter fra Høydalsbraaten.I digitalarkivets folketelling for 1865 for Grandalen, står det at Anders pedersen er 43 år. Om noenkan sjekke dette mot originalbøker hadde det vært fint. Fordi det er det eneste som nå ikke stemmer. Det burde være 63 år. Kan det være feil avskrift ???For øvrig mottas ytterligere informasjon eller korrigeringer med stor takk Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Runar Juvang

Kan noen tyde det som står om hvor brudgommen oppholder seg, og jeg tror det står hvor han er født også, i denne linken. Oppføring av vielsen, helt nederst på siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.