Gå til innhold
Arkivverket

[#5619] Skifteprotokoller?


Gjest Marita Bårdsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Bårdsnes

Jeg leter etter søsken til min oldefar Peter Ludvig Olsen.Vet at foreldrene hans Beret og Olaus Petersen bodde i Trondheim i 1900, men vet ikke når de døde. De var fødd på Hitra i begynnelsen av 1850-tallet Er det noen som kan hjelpe meg med evt. hvor jeg kan henvende meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

HeiDu kan jo forsøke deg på Statsarkivet i Trondheim. Adresse og liknende finner du under Nyttige Lenker/Arkivverket/Statsarkivene.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei, Jeg fant en Olaus Pedersen f. 1835 på Hitteren (Hitra), husmann med litt jord. Han var gift med Gurine Pedersdatter. Plassen het Herøholmen. Det kan tenkes han var gift senere med Beret. Sjekk om du har riktig skrivemåte på Beret, skrives ofte Berret, Bereth osv.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg regner med at Olaus og Beret er det paret vi finner i Myhres gate i Trondheim i 1900? Da hadde de én datter boende hjemme, nemlig Hanna (f.1893). Hun er vel da en søster av din oldefar. Vi ser også at de har besøk av gamle "Kannelie" (f.ca.1827) fra Hitra, - trolig mor/svigermor.I FT 1875 for Hitra finner vi familien bosatt på Tøften på Hitra. Der kalles Olaus for Iver Olaus Petersen og som fødselsår er ført 1850. Kona kalles Beret Lorentsdatter (f.1852). I 1875 er de ført med to barn: Peter Ludvig (f.1872) (din oldefar) og Johan Cornelius (f.1874). Videre ser man av denne husstanden at den ovennevnte "Kannelia" trolig var Berets mor. Hun er er nå kalt Cornelia Olsdatter (f.1823) og er g.m. Lorents Andersen (f.1819).Du finner Lorents med famlie igjen i FT 1865 og der finner også lett familien til Iver Olaus hvis du er interessert.Kan det stemme at det er din oldefar vi finner som "Ludvig Peter Olsen" på Hansvikaunet, Vikna i 1900? Jeg ser at han er ført som baker. Dette kan vel kanskje tyde på at det er broren vi i 1900 finner som "Conditorsvend Johan Olsen" i Kristiansund? Han var født på Hitra i 1874. Kanskje du har slektninger i Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Bårdsnes

Takk, spesielt til Knut Bryn. Det du har funnet er aldeles rett også det med slekt i Kristiansund. Det jeg har fått til har begynt å bli en ganske bra anerekkefølge. Problemet er at Ludvig P. Olsen skal ha (etter det som har blitt meg fortalt) 10 søsken. Foreldrene døde etter 1900 i Trondheim, søskenene er spredd for alle vinder. Hvordan i alle verden skal man finne de???? Det hadde vert kjempeartig å greie det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da ville jeg ha begynt med kirkebøkene for Hitra. De finnes på mikrofilm og kan bestilles som innlån ved folkebibliotekene. Jeg ville først ha sett om jeg kunne finne ut om flyttingen til Trondheim er registrert. Hvis du finner det, kan du sjekke dåpslistene fra 1875 og framover til de flytter.Det neste blir å se på kirkebøkene for Bakke kirke i Strinda. I 1900 bodde familien i Myhres gate og den er på Lademoen. Lademoen hørte så vidt jeg vet, under Bakke kirke fram til 1908. Der kan du lete etter innflyttingsregistrering og dåpslister på samme måte som på Hitra.Hvis du først har kirkebøkene for Trondheim på mikrofilm, kan det være lurt å gardere seg ved å se på konfirmerte også. Konfirmasjonslistene er raske å gå gjennom, og kan avsløre hull i det materialet du eller sitter med.En annen vei å gå er å bruke folketellingene i 1885 og 1891. Da må du imidlertid sitte med originalkortene ved Statsarkivet i Trondheim. Hvis du skal se på folketellingene for Trondheim, kommer du ikke langt uten adressen. Adressen i 1900 kan jo være et utgangspunkt, men de kan jo ha flyttet mellom 1891 og 1900.Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Bårdsnes

Etter å ha lett i kirkebøkene på Hitra så er dåpen til Johan det siste som finnes der, de finnes heller ikke i utflyttingsprotokollen. Har en liten mistanke om at de bodde en periode på Frøya før de flyttet til Trondheim. Det jeg synes er rart er at om de har fått 9 unger etter 1874, hvorfor finnes da bare 1 i 1900 tellinga i Trondheim. Tror også at de i tiden etter 1874 "havnet" i Baptistmenigheten. Vet noen om de har egne protokoller? Selv om at foreldrene i 1900 tellinga kaller seg Petersen har jeg fått det fortalt at søskenene til oldefar tok Olsen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Bårdsnes

Hmmmm, ser nå at skifteprotokoller kun er på microfiche frem til ca.1850 i statsarkivet. Stemmer det? Må jeg virkelig til trondheim????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.