Gå til innhold
Arkivverket

[#5620] Smedmeister Elias Monsen på Nesttun


Gjest Ann Kristin Flagtveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Kristin Flagtveit

Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om Elias Monsen og hans familie. Han var bror til min oldemor Helene Monsdotter Haukås. Elias var født på Haukås i Åsane 3.2.1866 og døde på Nesttun i Birkeland sokn 29.2.1956. Elias,kona Sofie og en datter Olga har felles gravsten. Han flyttet til Nesttun og var smed. Han skal ha drevet egen smie i Nesttunområdet og hatt flere lærlinger hos seg. Han giftet seg med Sofie Pedersen født 1871, og de fikk disse barna sammen: *Severin Eliasson Monsen - født 1892 *Olga Gurine Eliasdotter Monsen - født 1894 *Øivind Eliasson Monsen - født 1896 *Ingerid Eliasdotter Monsen - født 1898. Ingerid skal i følge Digitalarkivet ha reist til Amerika 18.9.1914 fra Bergen. *Erling? Eliasson Monsen - født 1900 Er ikke helt sikker på om det er Erling som var født i 1900 men Elias skal ha hatt en sønn med navnet Erling. Det kan muligens være flere barn. Har disse barna fra folketellingen 1900, bortsett fra Erling, han hadde da ikke fått navn, men var oppført som sønn født 1900. På gravsteinen til Elias og Sofie på Nesttun er også datteren Olga Monsen født 4.6.1908 - død 29.5.1990. Holder på med et etterslektstre og søker etterkommerne til disse barna og eventuelle flere barn av Elias og Sofie.Sofie skal være født I Hafslo 21.9.1871.. Alle opplysninger om denne familien er av interesse, spesielt hvem barna ble gift med og hvor de ble av, men også datoer og sted for vielser, dødsår, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg veit ikkje om du Ann Kristin har funne ut kva du ønskjer om denne huslyden? Det er snart to år sidan spørsmålet vart stilt i Digitalarkivet sitt Brukarforum!!Sofie Pedersen (Elvethun) var fødd i Hafslo (Luster) 21.9.1871 som dotter av Peder Torstenson Elvethun og kona Inga Pedersdotter (Midtun). Sofie gifte seg med 'gamle smeden' Elias Monsen og budde på Nesttun. Dei fekk mange born, og sonen Erling Monsen 'unge smeden' var ein god kjenning av foreldri mine. Dei var ofte i lag, og eg minnest mange interessante stunder med Erling, som var svært sogeinteressert! Han var særleg stolt av ei grandtante som utvandra til Amerika og som feira 100 årsdagen sin med å padla elvi i Stoughton, WI heilt åleine!Erling og kona Lotte hadde tre søner, men me kan ikkje skriva om nolevande personar her i Brukarforumet, so om du er interessert og framleis treng å få vita meir, so lyt du ta kontakt direkte!Med venleg helsing,Lars E. Øyane --- loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.