Gå til innhold
Arkivverket

[#5624] Peder Nørbeck-Martha Hoff , Trondhjem


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I folketellingen 1801 i Trondhjem , Bratørveitjen Hus 1 rode 5 finner jeg ekteparet Peder Nørbeck,skræddermester,hustru Martha Hoff og deres tre barn Ove Andreas 7 år , Ane Christine 5 år og Peder 2 år.Kan noen hjelpe meg med når de giftet seg , og hvor de kom fra ?Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg har ikke noe direkte svar til deg, men gjør oppmerksom på at Jacob Nilsen Nørbech, f. ca. 1712 og død 22.12.1779 tok borgerskap som skredder i Trondheim 22.2.1740. Det het da at han var født i byen. Han skal ha hatt 8 barn i andre ekteskap. Det antas at de fleste døde som små. Jeg har ingen Peder, men det kan jo være noe å nøste videre på. Ovennevnte opplysninger er ellers hentet fra NST bind XXII s. 3f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for informasjonen. ¨Har du noen opplysninger om hvem han var gift med og om der var barn i første ekteskap?Jeg finner nemlig en Andreas Nørbech,skreddersvænn 20 år på nesten samme adresse som Peder.Dette kan jo være barnebarn av Jacob Nilsen Nørbech.Det er jo et underlig sammentreff at alle disse med navnet Nørbech var skreddere.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg tørker støv av denne debatten. Jeg har fremdeles ikke funnet ekteskapet mellom Peter/Peder Nør/Norbeck og Martha Hoff. Sistnevnte hadde farsnavnet Olsdtr. ved en av barnedåpene. Peder løste borgerbrev i Trondheim 17.09.1792 som skreddermester.Hans farsnavn var enten Andersen eller Andreassen. Fadderne ved barnedåpene i Vår Frues Kirke i 1794,96 og 99 er heller ikke til særlig hjelp med hensyn til å finne opphavet til Peder eller Marthe. Fadderne ser ut til å komme fra borgerskapet, hvorav noen sikkert kan knyttet til mesterskredderne i Trondheim. Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Peder og Marthe.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her i alle fall vigselen, nederst til venstre, jeg syntes det står Martha How?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Trolovede 1792, side 342. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-76>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask respons. Du har vel rett i at det ikke står Hoff, men det er i alle fall det hun er oppført med ved 3 barnedåper sam it 1801 tellingen. Jeg får grave litt mer her, å se hva jeg kan finne.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det kan tenkes at den Størker How som er forlover i 1792 er Marthas bror. I en bok jeg har om Waisenhusstiftelsen står det at Størker How var født i Trondheim 1760 og døpt i Domkirken 25/10. Foreldrene var høker Ole Størkersen og Anne Pedersdtr.En soldat Ole Størkersen Hoe? gifter seg med Ane Pedersdatter Berg i Stod, N-Trøndelag 1755. De har en datter Martha døpt i Stod 1756 nr 45.I 1759 får paret flytteattest til (muligens) Trondheim.Etternavnet ligner mest på Hoe synes jeg.Kanskje noe å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for innspillet ditt Randi. Da får jeg prøve å nøste videre på dette. Barn nr.2 av Peder og Martha var døpt Ane Christine. Det kan jo være en oppkalling etter Anne Pedersdtr.Kanskje det er mulig å finne Anne igjen i Stod.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg burde jo ha nevnt at grunnen til at jeg slo opp i boken om Waisenhuset var at Størker How var skolemester der (iflg FT 1801) fra 1791 til han døde i 1805. Før det var han skolemester ved Ilen skole i 10 år. Han var svært dyktig. Hans kone underviste i håndarbeide på skolen i Waisenhuset, og det fortsatte hun med etter at hun ble enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ole Storchersen Hoe og Anna Berg får en datter Karen Martha i Trondheim i 1765.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1765, notat- og visitassider m.m. 1732, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-313>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kirsti for verdifull informasjon. Jeg føler jeg etter hvert har god kontroll på Martha Olsdtr. Hoe. Men hvem var ektemanned Peder A. Nørbeck?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.