Gå til innhold
Arkivverket

[#5625] FLINTERUD på Galterud i Odalen


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Min mormor ble født på Flinterud gård som ligger på Galterud, hennes foreldre var, Alf Flinterud født i 1886 og Anna Marie f.Paulsrud i 1888. Er det noen som vet noe om gården Flinterud, f.eks. hvor gammel er gården? Eller om forfedrene deres? Paulsrud er kanskje en gård fra Galterud det også? Er det noen som har opplysninger? Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei min Oldemor er også fra den gården,hennes far og mor er Arne Olsen og Tore Tostensdatter.Jeg vet ikke her og nå hvor gammel gården er men skal se om jeg har noe om det i mine notater. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei Bjørn Pettersen Takk for svar. Alf's far var Lars Engebretsen/Embretsen, og hans mor var Inger Marie f.Amundsen i1846 fra Eidskogen. For mange år siden var det en søster av min mormor som kjøpte Flinterud, og det er hennes etterkommere som bor på gården i dag. Det var fler fra Galterud som flyttet til Strømmen bl.a. min mormor Inga.(Ser du har søkt etter gårder på Strømmen.) Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen Lisbeth.Lars Tostensen f. 1763-1822 tok over denne delen av farsgården i 1792,så den er vel noen år.Jeg vet det er noen som kansje litt mere greie på det her ute på nettet.Rettelse fra i stad det var min Tipp oldemor som kom fra Flinterud.Stemmer det at folk dro til Strømmen/Lillestrøm min dro også dit men det er slekta på den andre siden jeg sliter med nå for tiden.Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Lisbeth og BjørnAlf Flinterud er fra G.nr.60.B.nr. 2. Arne og Tora var brukere av G.60, Br. nr.1. Begge Flinterud. Ved folketellinga i 1900 står det at Marie var f. i Eidskog 1846. Finner ingen Marie Amundsen f. i Eidskog som passer. Må finne vielsen til dette paret. Til Lisbeth: Er selv av slekta Paulsrud i Sør-Odal, har en del etterslekt i base. Hilsen Finn Sollien, Kongevegen 121, 2211 Kongsvinger E.mail: fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen Lisbeth vet du om bruk nr.1 eksisterer i dag eller er det bruket etter dine forfedre som eksisterer.Jeg trodde en tid vi hadde felles fofedre men det ser ikke slik ut.Hilsen Bjørn Pettersen bjope3@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Gården etter min oldefar Alf Flinterud, er fortsatt i bruk, gården er modernisert og ombygget , men den står der i en annen utgave, jeg vet ikke om det finns bilder fra gården før den ble ombyggd. Min mormor fortalte at det var to brødre som delte gården mange år før hennes tid, mulig at det Flinterud B.nr.2 som jeg vet om ble bygget etter dette delet.Det er etterkommere av Alf Flinteruds eldste datter Borghild som har gården nå. Om B.nr.1 vet jeg ingen ting, men de to gårdene må vel ha ligget ved siden av hverandre.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Hei Lisbeth!Pålsrud og Stomperud er gårder i nærheten av Flinterud, de ligger på Galterud i Sør Odal. Du kan lese om Pålsrud i Sør Odal bygdebok nr. 5 på side 98 og utover. Stomperud finner du på side 61 og utover i samme bok. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.