Gå til innhold
Arkivverket

[#5630] Marthe Siursdatter , Kjøkkelvik , Askøy


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 19.10.1792 gifter Marthe Siursdatter , Kjøkkelvik seg med Peder Rasmussen.Hvem denne Marthe er og hvor hun kom fra er et stort mysterium.Etter alder ved død (1835) å dømme skal hun være født rundt 1769.I 1787 ble det konfirmert en jente ved samme navn fra Kjøkkelvik , Askøy.Hun var da 18 år.Jeg vil anta at dette er samme person.To andre med samme etternavn og bosted blir konfirmert i 1794 (Johanne 16 år) og i 1796 (Rasmus 18 år).Har noen kjennskap til disse personene , og er de eventuelt i slekt med hverandre? Forøvrig dør en Sjur Rasmussen 77 år den 25.10.1791.Han hadde bosted kjøkkelvik , Askøy.Kan han være opphavet til Marthe , Johanne og Rasmus ?.Håper noen kan hjelpe meg med å løse denne gåten.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig kan jeg legge til at Peder hadde vært gift før med en Margrethe Annaniasdatter.Peder og Marthes første datter ble kalt opp etter Margrethe som skikken var.Datter nummer to fikk navnet Synneve.Det skulle tilsi at Marthes mor het Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En mulig løsning: Jølstringene Sjur Rasmussen og Synneve Nilsdatter var paktere på Li i Arna sokn 1771-1776, og fikk barna Anna, Kari og Tor der. De var blitt gift i Jølster 2. januar 1765.Peder Rasmussen var vel også av slekt fra Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Nedrebø for svar. Har du informasjon om hvor i Jølster Sjur og Synneve kom fra ?Dette kan jo være den Sjur Rasmussen søm dør i Kjøkkelvik 25.10.1791 , 77 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan det vere. Egil Øvrebø er i gang med eit omfattande arbeid med å kartleggja jølstringar som utvandra til Bergen og omland attåt det arbeidet Yngve Nedrebø tidlegare har gjort. På ei liste eg har fått frå Øvrebø finst Synneve Nilsdtr. Gjesdal, f. 1739, g.m. Sjur Rasmussen Lyngstad 1765 (det er dei same som YN nemnde). Øvrebø har følgjande merknad: Pr.grd./Askøy.Edvard Jakobsen (Gards- og ættebok for Loddefjord sokn) nemner elles at Peder Rasmussen var f. 1760 på Haugland i Fana - og at han var gift 2. gonger, 2. g. m. M.Sd.Er dette rett, kan M.Sd. ha vore i teneste på dei kantar då ho vart konfirmert, for så å få faren heim til seg seinare. For Sjur Rasmussen er ikkje i komm.listene 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sjekka litt. Eg finn ingen Peder Rasmussen f. på Haugland i Fana kring 1760, derimot ein på Kismul. Derimot er det rett at PR er enkjemann då han gifter seg med M.Sd. I Askøy-registeret har eg båe ekteskapa og alle borna. Då han gifte seg første gongen, har han adresse Kjøkkelvik. Så kor EJ har funne ut at han var frå Haugalnd, veit eg ikkje. Men sidan dei får ei dotter som m.a. heiter Synneve, vil eg tru M.Sd. er dotter av SR og SN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fine innspill Bjørn. Jeg har kommet til at Peder Rasmussen må være sønn av Rasmus Endresen og Brita Sørensdatter på Kismul i Fana.Jeg har riktignok ikke sjekket et eventuelt skifte etter Rasmus Endresen.De endte visstnok opp i Grønneviken.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Såg nett no i eit gamalt notat frå Egil Øvrebø. Der står det at SRL og SNG fekk sju born f. i Arna, på Li og Unnelandsneset, to av desse er konfirmerte i Askøy, frå Kjøkkelvik. Han har notert seg at SR Kjøkkelvik begr. 1791, 77 år gamal med ? bak. Og så skriv han:"Sjur hadde eit søskenbarn (?) Rasmus Jonsen Lyngstad i Kjøkkelvik, 1720-1785, gift med Christi Pedersdtr Veiteberg (YN)." - altså kjelde YN.Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for info Bjørn. I følge Yngve Nedrebø var Rasmus Johnsen Lyngstad og Christi Pedersdtr. Veiteberg foreldrene til Peder Rasmussen som ble gift med Marte Siursdatter. Har du foresten oversikt over de sju barna til Siur Rasmussen og Synnøve Nielsdatter?Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, eg veit ikkje namna på dei. Egg fekk berre dei opplysningane eg skreiv. Så du må nok i kyrkjeboka eller andre bøker for Haus for å finne dei, om du ikkje får dei på annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg blåser liv i en gammel dabatt.Jeg har fortsatt ikke funnet Marthe Siursdtr. døpt, men jeg har funnet 6 av barna Egil Øvrebø nevnte var født i Haus. Så spørs det da om Marthe var det 7de.1. Ole døpt på Borge i Haus 30.04.1767.2. Anna døpt 19.05.1771 på Li3. Rasmus døpt 05.09.1773 på Li4. Kari døpt 28.04.1776 på Li5. Tor døpt 16.08.1777 på Li6. Johanna døpt 19.09.1779 på Unnelandsneset.Marthe skal angivelig vøre født rundt 1769, og det er plass til henne mellom Ole og Anna.Forøvrig har det heller ikke lykkes meg å finne ut når eller hvor Synneve Nilsdtr. døde. Jeg vil anta at Sjur Rasmussen flyttet til Kjøkkelvik som enkemann en gang mellom 1787 og 1791 da han døde.Er der noen som har opplysninger om hvor og når Marte ble født/døpt og når/hvor Synnøve Nilsdtr. døde, så setter jeg stor pris på om man vil dele de opplysningene med meg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.