Gå til innhold
Arkivverket

[#5636] Augusta Pauline Olsen(Olsdt) fra Tune


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Hei!Jeg leter etter min oldemor Augusta. I ft 1900 er hun oppført i Skoger(stemmer) og hun er fra Tune står det. Hun er født 2.8.1867(I følge gravstøtta) og døde i Skoger 17.3.1949 Hun giftet seg med Emil Tollefsen fra Skoger og de fikk sitt første barn i 1894 da bodde de i Skoger.I Skoger kirkebok finner de ikke Augusta og Emil gift men de opplyser om at hun er født 1.11.1867. Hun var også aktiv i Den frie evangeliske forsamling.Kan noen hjelpe meg med denne vanskelige damen?Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Hun er ikke født i Tune, Varteig eller Sarpsborg på det årstallet. Heller ikke konf. i Tune, så her virker det som om noe er galt enten med år eller sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei Berit!I ft 1900 er hun oppført fra Tune, men i kirkeboka fra Skoger står det fra Fredrikstad. Siden Augusta er i en frimenighet kan foreldrene ha vært det? Problemet blir da at Augustas menighet ikke fører bøker eller lister. Hvor kan jeg da finne ut om hvem hennes foreldre var? Finnes det en ft fra Tune i 1875 eller?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte sjekke alle fødte som het Augusta i 1875 tellingen for Østfold/Akershus/Buskerud/Vestfold og Telemark. Resultatet ble: Augusta Andreasdt. f. 1867 Sandeherred Vestfold Augusta Hansdt. f. 1867 Christiania Augustad Pedersdt. f. 1867 Sandeherred og til sist den eneste Olsdt. Augusta Olsdt. f. 1866 Hakadalen, Nedalen, Skedsmo pr.gj., bor i Asker. Det fantes ingen Augusta Pauline. Jeg begynner å lure på om hennes far het Olsen til etternavn, og at Augusta har brukt det navnet senere. Mulig Andreas Olsen, Hans Olsen osv. fra lista over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Det ser visst ikke ut som om jeg kommer noen vei videre på min vansklige oldemor. Deter ingen i familen som heller vet noe mer enn meg. Kanskje jeg burde henvende meg til kirkekontoret på nytt og spørre om min mors tanter og onkler etter foreldrene og faddere. Kanskje jeg finner ut noe nytt. Det irriterer meg at dette er et av de få leddene jeg ikke kommer lengre enn til Augusta. Jeg har et bilde av henne, men det hjelper lite på foreldrene hennes!Takk for all hjelpen Berit.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Henriksen

Hvorfor står det at hun var fra Fredrikstad? Kanskje hun har bodd der som liten og 'kom derfra' eller kanskje hun kom fra et sted i nærheten av Fredrikstad? Hvis plassen er liten så kan det jo hende hun eller foreldrene nevnte nærmeste store kjente sted: Fredrikstad.Ikke heng deg alt for mye opp i datoer, de kan være feil.Kikk noen år før og etter . Sliter med en oldemor Augusta jeg også.Hun het Augusta Viktoria Olsen, skal være fra Karlstad, bosatt i Fredrikstad noen år før 1900. Fra rett før 1900 til 1920-30 tallet bodde hun på Nøtterøy og døde i Oslo i 1947. Fødselsåret hennes varierer med 1873,1875 og 1880 . En teori nå er at hun ikke het Viktoria som mellomnavn, det er bare brukt i folketellingen 1900. Så prøv å 'glem' mellomnavnet til din oldemor for en stund og konsentrer deg om fornavnet.Søk på flere år en det du i utganspunktet har gjort.Kanskje hun ergift i Fredrikstad? Hvis du finner giftemålet så kan det stå endel opplysninger der, om fedre og hvor de kom fra.Noen prester førte inn personer i kirkeboka selv om de tilhørte et annet kirkesamfunn. De står da som oftest bakerst i boka. Men det er desverre sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Anne-Grethe Syvertsen

Hei Christina! En stund siden dette innlegget var aktivt, men regner med at du fortsatt jobber med vår Augusta. Har du funnet henne innflyttet til Skoger 1893? Her står det at hun kom flyttende fra Kristiania. Her har du linken. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger i Skoger, Ministerialbok nr. I 6 (1885-1910), Innflyttede 1894-1896, side 411. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4834&idx_id=4834&uid=ny&idx_side=-352>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.