Gå til innhold
Arkivverket

[#5639] Fotograf Johan Olsen Løvaas, Larvik/Sandefjord/Dra


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Jeg søker opplysninger om fotograf Johan Olsen Løvaas. Han skal ha vært fotograf i Drammen i 1869-70 og kalte seg da J. Olssen-Løvaass. Rundt 1870-71 drev han fotatelier i Larvik, og kalte seg da J.O. Løvaas. Rundt denne tiden var han også fotograf i Sandefjord. Han skal ha solgt fotografforretningen og etablert seg som urmaker.Jeg ønsker biografiske opplysninger som tid og sted for fødsel, foreldre, ekteskap, dødsfall.Jeg regner med at det er mulig å finne noen opplysninger i kirkebøkene for Larvik på 1870- og 1880-tallet.Er det noen som vet noe mer om Løvås ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Bjarkø

Kan det være den Johan Olsen, bosted Løvaas,v. Kjelaas, som er å finne som konfirmant 2/10-1853 i kirkebøkene for Sande. (Her i digitalarkivet). Han er også å finne under døpte i 1838 med far Ole Danielsen og mor Marthe Marie Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Tusen takk for hjelpen, Bodil. Du har løst problemet. Det er ikke tvil om at du har funnet den rette Johan Olsen Løvaas. I bygdeboken for Sande står familien omtalt på s. 519-520 (br.nr. 2 Løvås under Vestre Kjeldås). Ifølge bygdeboken var Johan lærer, men døde bare 30 år gammel. To av brødrene hans var urmakere.Tilstrekkelig bevis for at han er den rette Johan kommer fra digitalarkivets opplysninger om døde i Sande. Her fremgår det at fotograf Johan Olsen (f. 24.10.1838 og bosatt på Løvaas), døde 21. desember 1872 av nyrebetennelse og tæring.Vennlig hilsenTorkel Fagerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.