Gå til innhold
Arkivverket

[#5644] Kari Sakariasdtr 1853-1915 Fitjar - Risør - Austev


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Kari Sakariasdtr. Kari vaks opp i Brekke i Fitjar no Austevoll. Etter det eg kjenner til vart ho gift med Johannes Størksen frå Tysnes. Dei budde ei tid i Risør og etter det eg veit fekk ho to barn medan ho budde i Risør. Karl Johan 1888 og Gunda 1890. Seinare flytta dei til Eikholmen i Austevoll (Møgster sogn). Er det nokon som kjenner til om Kari var gift før ho vart gift med Johannes og om ho hadde barn fødd før 1888?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Austevoll Gard og Ætt band 1 og 3 nemner ingen andre eksteskap enn med Johannes og ingen andre barn enn dei to du nemner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er eg obs på, men eg veit at Kari budde i Risør. Kva grunnen var til at Kari budde i Risør veit eg ikkje. Var ho kanskje gift der før ho vart gift med Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Heisan!Vet ikke om jeg kan kaste saa mye lys over denne saken, men du lurer paa hvorfor de bodde i Risoer. Jeg er fra Risoer, og kjenner byens historie saann nogenlunde.Min teori vil vaere at Johannes kan ha vaert sjoemann. Paa den tiden de bodde i Risoer (rundt 1890) var Risoer en av Soerlandets stoerste seilskutebyer, og det var nok av arbeid. Men akkurat rundt denne tiden kom ogsaa dampbaaten, og seilskipene mistet mye av sin verdi og funksjon. Arbeidsledigheten var derfor hoey. Dette kan forklare hvorfor de flyttet fra byen igjen.Dessverre har jeg ikke kirkeboekene for Risoer, men hadde jeg hatt det skulle jeg slaatt dem opp for deg for aa se om jeg kunne funnet noen giftemaal med Kari Sakariasdtr. Du kan bestille dem paa biblioteket i Bergen, men det har du kanskje allerede gjort?Hilsen Oystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.