Gå til innhold
Arkivverket

[#5648] Söker föräldrarna till: Sigurd Sigurdsen Född: 14


Gjest Sven-Arne Adolfsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Någon som vet något om föräldrarna till denna person ?Sigurd Sigurdsen Född: 14 Mars 1905 Norderhov vid Hönefoss, Ringerike KommuneDöd: 14 September 1943 i England. Han kremerades i England och urnen skickades till Norge.Han kom till England som sjöman/hvalfångare i Maj 1940.Han organiserades först i hären och sedan i marinen..MvhSven-Arne Adolfsson Landskrona Sverigehttp://www.aas.nu/Saasaa@aas.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen. Sigurd f. 14/3 1905 Hønefoss. Foreldre: ungk. feier Sigurd Kristiansen, bosted Hønefoss f. 1881 og pike Inga Nilsdt. Heiern, bosted Heiereneie, f. 1884. Jeg har mer om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Än en gång tusen tack Berit,Jo jag tar gärna emot mer om dessa personer om du har tillgång till det.Denna Sigurd har en son som är boende här i Södra Sverige som jag är bekant med och han är onkel till mitt kusinbarn i Oslo.Sedemera har jag fått reda på att Sigurd gift sig och har en idag levande son i Oslo, men det är inte med den kvinnan som guten og pigen jag har i mina aner.Förmodligen var Sigurd aldrig gift med den unge pigen Marie Karlsen född ca 1909 Bjerkås Asker Akershus död 1980 som är mor till Sigurds två barn, Kjell född 11/7 1926 i Lie och Erna född 9/6 1925 i LieBåda barnen togs till fosterhem då myndigheterna tyckte hon var för ung att ta hand om dem efter de att Sigurd stuckit.Jag vet inte mycket om denna Marie Karlsen men hon har tydligen något samröre med en gård som hette Skovlund enligt sonen Kjell.MvhSven-Arne Adolfssonhttp://www.aas.nu/Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det noe som jeg ikke får til å stemme. Marie Karlsen fca. 1909 Asker Bjerkaas. Ingen Marie med tilknytning Bjerkaas er født rundt den tiden. Jeg skulle tro faren het Karlsen til etternavn. Det finnes riktignok 3 med Marie i navnet født i tiden 1907 - 1911, men da heter fedrene Karl til fornavn. Du sier at Erna og Kjell ble født i Lie. Jeg antar det skal være Lier i Buskerud. Der sjekket jeg Frogner og Tranby kirkesogn men ingen Erna eller Kjell er født der. Er det Sigurd Sigurdsen eller Sigurd Kristiansen som er far til barna?Derimot finnes det en Erna Marie Hansson f. 6/6 1925 i Asker hvor foreldrene var chauffør Ernst Leonard Sigfrid Hansson f. 1884 Sverige og hustru Marie f. Henningsen f. 1884 Tønsberg. De bodde på Hanevold grd. og de ble gift i 1916. Funnet i fødselregisteret for Asker.Det finnes 3 Skovlund gårder i Asker i 1900. På en av dem bor det en smed Carl Christensen som er født 1876 i Lier. På den andre er det en Johan Karlsen f. 1860 i Bærum og kona Johanne Kristoffersdt. f. 1866. Teoretisk kunne disse siste være foreldrene hennes, men jeg finner ikke fødselen. Kan hun alikevel være født mye før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Ja du Berit,Jag har bara den informationen som sonen Kjell get mig, dock visste han inte exakt vilket år hans mor var född utan han räknade något om att så och så många år äldre än honom skulle hon vara och då kom han fram till ca 1909 vilket jag tar med en nypa salt (mannen är gammel ju) Så hon kan vara född innan 1909 enligt min mening. Och hon skulle ha dött där 1980.Jag tänker då som så, en sådan historie med en så pass ung pike som föder två barn i unga dagar och där myndigheterna tar dem fra piken borde finnas något skrivet om i byggdeböcker om sådan finns.Och det är Sigurd Sigudsen som är far till Kjell och Erna.Jag kan ha hört fel när Kjell sa till mig stedet där han och systern är född Lie eller Lier....Jag skall visa han detta som du skrivit i detta senaste meddelande och se om det ringer någon klocka hos honom.MvhSven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Kan det ikke være at faren til Marie heter Karl til fornavn og at Karlsen er en forkorting for Karlsdatter? Kanskje er jeg helt på jordet, men det var jo vanlig å bruke farens fornavn som etternavn/mellomnavn på den tiden. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Hej Sissel,Jo det är möjligt att det kan vara så som du säger, det var vanligt här i Sverige tidigare, t.ex. min farfar hette Adolf Johansson och min far Sixten Adolfsson (efter Adolf)så allt är möjligt.Mvh Sven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mener skikken med farens fornavn til etternavn ble slutt i slutten av 1800. Det er noe med en navnelov da, men jeg har ikke innholdet eller tidspunktet for den. Derfor ble det så mye tull med etternavn. F.eks. da de ble født hadde de det "gamle" navnet, men da de gifter seg har de det "nye" navnet. Lettere forvirring for den som leter etter slekt på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Det är "akorat" på samme vis här i Sverige, och under en bra stycke tid kunde de tydligen göra på bägge visen, antingen tog de på det nya sättet faderns efternamn eller tog efternamnet after faderns förnamn och detta gör det ibland lite togikt när man söker på personer.Men vem har sag att det skall vara lätt att forska (smiler).Tänk vilken glädje det är när man har sökt efter en person länge och sedan finner honom i ett mickro kort av en kirkebog i sin läsapparat, eller som hänt mig vid flera tillfällen när man sögt på en person och finner flera barn till en person man sökt tidigare.Nu till att återgå till Marie Karlsen, enligt hennes son Kjell här nere i Sverige så skall hon ha 3 syskon: En bror vid namn "Cato" födelse uppgifter har jag ingaEn syster vid namn "Ninni" som skall vara äldst av syskonen och förmodligen född på slutet av 1800 talet.En syster vid namn "Hjördis" födelse uppgifter har jag inga, men hon skall ha flyttat till Danmark och bosatt sig där.MvhSven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Bare for å gi nok et bidrag til etternavnsskikken: Min morfar Ludvig Johansen var født i 1915, som sønn av Johan Viktor Ludvigsen. M.a.o.: Overgangen til faste arvelige etternavn og avskaffelsen av patronymikon var høyst glidende. Jeg har lest noe om at dette ble endelig regulert av norsk lov først på 20-tallet.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Hej igen, ja då har jag fått lite svar från sonen Kjell igen, han tycker själva det är morsamt att han husker lite med varje gång jag spör han om något.Efter de att jag gav honom informationen på de tre tänkbara föräldrarna tikk Marie Karlsen som Berit fann så fick jag följande information av Kjell:Vad det gäller Maries foreldre så tror jag med stor säkerhet att hennes foreldre var Johan och Johanna. (Johan Karlsen f. 1860 i Bærum og kona Johanne Kristoffersdt. f. 1866.)Jag (Kjell)er födt i Lier i Buskerud fylke, men jag vet inte om Erna är född där.Johan och Johanna hade minst 5 barn. Det var Marie, Arnold, Konrad, Ninni, Hjördis.Jeg tror också att Marie var yngst. Marie var 17 år då jag föddes, alltså borde hon vara födt 1909. Det kan ju tänkas att barna blev födt innan fam. kom till Bjerkås.Kan även tänkas att Marie bott tillsammans med Sigurd Sigurdsen, då det nämns att Marie flyttade hem till föräldrarna efter de att Sigurd stuckit ifrån henne.MvhSven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Jag får det inte till att gå ihop med de föräldrarna som Maries son Kjell var så sikker på att det kunde vara, inga av deras barns namn passer, och de heter Johansdatter og Johansen i efternamn och inte Karlsen enligt folketellingen 1900 Asker:190 63 Asker 2 67 15 SkovlundHusholdNo Fornavn Etternavn Kjønn Bosatt Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Statsborgerskap Trossamfunn Merknad1 Johan Karls. m b hf g Isarbeider 1860 Bærum Ak n udtraadt Intet Samfund Johanne Kristoffersd. k b hm g alm. husgjerning 1866 Fredrikstad Sm n udtraadt Intet Samfund BARN: Henriette Johansd. k b d ug 1887 t n s Agnes Johansd. k b d ug 1890 t n s Anker Johans. m b s ug 1892 t n s Anna Johansd. k b d ug 1895 t n intet Samfund Markus Johans. m b s ug 1897 t nSå något är fel här tycker jag.MvhSven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Till er som följer denna långa debatt kan jag ge senaste information om Sigurds datter Erna Sigurdsen.Vi fann en VACCINATIONS ATTEST med följande text: Erna Sigurdsen född 9/6 1925 i Asker, föräldrar är Sigurd Sigurdsen & Maria Karlsen och de var boende i något som heter HÄGGUM.Obsavera att här kallas modern för Maria och inte Marie......Så nog får jag tomtar på loftet mitt....(smiler)MvhSven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.