Gå til innhold
Arkivverket

[#5650] Truls sønn av presten Peder J. Finde, Førde ?


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Truls født ca. 1652 på Hornnes. På Hornnes er nevnt: 'Presten Peder Finde hadde sonen Truls f. ca. 1652.'Presten Peder Jørgenson Finde er oppført under 'Folket på Førde Prestegard', g. 3 gg. og med en del barn nevnt.Imidlertid er Truls f. ca. 1652 ikke nevnt som sønn der.Er det noen som har opplysninger i den forbindelse ?Takknemlig for svar.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. I.F. Lampe, Bergens stifts biskoper og prester etter reform. bd. II s. 138 står det at Peder Jørgensen Finde var gift 3 ganger og hadde 12 barn. Ingen Truls er nevnt. Men, hans barn nr. 11 Inger Finde ble gift med Truls Christian Krogh f. 1637. Ang. bemerkningen i Førdeboka ville jeg ringe Førde kulturkontor og spørre etter adressen til forfatterne av boka, for det står jo ikke hvor forfatteren har funnet opplysningen om Truls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Til Berit Knudsen, takk fot tipset ! Er det imidlertid noen som vet mer i denne forbindelse (i søking etter aner), er jeg takknemlig for info. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg har ikke kontaktet Førde kulturkontor ennå. Men jeg fant føgende på DA: Manntall 1663-66 Hornes gard: Oppsidder Peder (alder 566(56 el.66)) Bruksskyl: bruger alt Sønner: Truels Pedersøn 14 årJeg prøver igjen om noen kan bekrefte at dette er riktig spor.Er det noen som i tillegg kan gi opplysninger om foreldre m.v. til presten Peder Finde f. 1610 i Oslo d. 1691 i Førde ?Fortsatt takknemlig for svar. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Norsk slektshistorisk tidsskrift XI s. 275 ved Olaus Schmidt.1: Nils Finde, død før 1565 i Ålborg. Borger. Kjenner til 2 sønner.2a: Christen Finde gift med Margrethe Pedersdt. Han solgte sin arvepart i farens hus til broren.2b: Peder Finde. Tituleres med "Herr" og har derfor sikkert studert til prest, men var såvidt ses aldri i geistlig virksomhet. Mellom årene 1558 - 1579 nevnes som byskriver, fra sistnevnte tillike som rådmann i Ålborg, og fra 1585 til sin død ca. 1600 som borgermester. I 1558 på "Guds legemsdag" ble han medlem av det fornemme broderskap "Guds legems lav" i denne by. Hans hustru hjennes ikke, men han har i hvertfall hatt 3 barn, 1 sønn og 2 døtre.3a: Jørgen Pedersen Finde som i 1607 var slottskriver på 'Akershus og 1614 foged i Moss og Rakkestad. Gift med Maren Michelsdt., død før 1651 etter å ha vært gift 2. gang med rådmann Peder Paaske i Bergen, datter av rådmann og trelasthandler i Oslo Michel Funtin (Fontein, von Thien) og Thora Hansdatter. Fra sønnen, hr. Peder Jørgensen Finde, død 1691 som mangeårig sogneprest til Førde og prost i Søndfjord prosti, nedstammer en talllrik og vidt forgrenet etterslekt, som i sin tid var sterkt representert i vestlandets geistlighet. I Lampes verk om Bergens stifts geistlighet, utgitt ved D. Thrap, er det ved Ch. Delgobes hjelp søkt å skaffe en oversikt over hr. Peder Findes barn, i 3 ekteskap, men hans descendens er ikke fullstendig utredet. I den så vidt ses, lengst levende linje ble slektsnavnet forandret til Finne, se Lampe, registr. fl. st.3b: Maren Jørgensdatter (Finde), hun kalles "Jørgensdatter" til tross for at faren het Peder, døde ca. 1639 og var gift med stokjøpmann Jens Bang i Ålborg, hvor den praktfulle renessansebygning han lot oppføre 1624, "Jens Bangs Stenhus", fremdeles står som et minne om sin byggherre.3c: Dorte Pedersdatter (Finde) ble gift med hr. Oluf Andersen Krag, en rådmannssønn fra Ålborg som døde 1625 som sogneprest til Vraa og prost i Børglum herred Hjørring Amt. Av dette ekteparets 6 barn var et par sønner kjøpmenn i Ålborg. Den nest eldste av sønnene Peder Finde Krag, var engasjert i den gamle skutehandel som skipper på Norge. Han er identisk med den Peder Finde fra Vendsyssel, som 2/8 1632 fikk borgerskap i Bergen. I 1624 ble han medlem av "Guds legems lav" i Ålborg, hvor han i 1640 og 1642 innkrever arv som tilkommer hans slektninger i Norge, hr. Peder Finde i Førde, etter Jens Bangs hustru (se 3b). Hans borgerskap i Bergen ble oppsagt 23/8 1655, etter begjøring av hans hustru.Ålborg-slekten Finde er således en av de gamle vendsysselske kjøpmannsslekter som gjennom "skudehandelen" hadde interesser på Norge gjennom generasjoner. Bare en ide, men kanskje Truls døde ung og derfor ikke er nevnt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei Sylvi.Det ser ut som om vi jakter den samme personen, Truls, født ca. 1652, mulig sønn av presten Finde. Har du funnet ut noe mer om denne mannen. Jeg er etterkommer via Truls sin sønn Eirik.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Lars.Kom nå fra ferie og fant ditt innlegg i dag. Det er min manns aner som fører til Truls.Det eneste jeg gjorde i mai, etter ovennevnte innlegg, var å tilskrive kulturkontoret i Førde. Men jeg fikk aldri svar. Så ble dette lagt til side, mens jeg de siste månedene har søkt mine egne aner.I farten kan jeg opplyse at min manns rekkefølge er slik: 1 Olav Hagen (min mann) 2 Olav Hagen 4 Andreas A. Hagen 8 Andreas Johan Andersen Hagen, Førde 16 Anders Erichsen Hagen fra Halbrend 17 Elen Oline Andersdtr., Terva 34 Anders Andersen, Terva 68 Anders Erichsen, Terva fra Kvamme 136 Eirik Trulsson Kvamme fra Hjelle 272 Truls Pederson Ø. Hjelle fra Hornnes (sønn til Peder .... ?)Jeg vil følge innleggene videre og er selvfølgelig interessert i å få mest mulig info. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Sylvi Hagen

Hei til Lars Løkkebø.Jeg tar opp 'en gammel sak'.Har du funnet ut noe mer om far til Truls Pederson Ø. Hjelle ?Jeg har igjen lest om Truls på side 224 og 225 (Folket på Hjelle).Truls skaffet seg bygsel på jorden til enken Synnøve Hjelle fra gårdeieren Peder Finde (s. 224)Det er også litt ovenfor på s. 224 nevnt en Peder Erikson og en Erik Pederson.Truls kaller sin sønn Erik. Kan det være sammenheng her ?Jeg har ikke funnet ut av dette ved andre søk, så om du har noe å tilføye, er det flott. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok en titt på Familysearch og fant føgende: Truls Pedersen fca. 1645 Førde og gift med Barbra Jensen. De fikk 3 barn Pernille 1673 Hjelle i Førde, Kirsten ca. 1675 Hjelle i Førde og Erik ca. 1679 Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo og takk til Berit Knudsen for siste innlegget (+ tidligere innlegg). Ja, jeg har allerede funnet det samme på F.S.Det er egentlig far/foreldre til Truls Pedersen vi 'jakter på', både Lars Løkkebø og jeg.(Grunnen til at jeg tok opp igjen dette 'gamle' temaet, var at vi skulle delta i en 90-års dag i går, hvor slekt var en naturlig ting å prate om, og flere har vist interesse for det jeg forsøker å nøste opp)Kanskje er det fremdeles mulig å få fastslått hvem som var Truls Pedersons far (?) Jakten fortsetter. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til at jeg skrev det var at ingen av jentebarna er oppkalt etter Peder Findes koner. Så jeg lurte på om du kanskje visste hva konene til Peder Eriksen eller Erik Pedersen het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takk igjen til Berit Knudsen for at du vil hjelpe. Nei, det står ikke nevnt hva konene het.Det jeg har av opplysninger, er stort sett følgende:I Mt. 1663-66 Sunnfjord: 1666 Hornes gård er Peder oppsitter alder 66 år (skrevet 566) bruker alt. Under sønner er oppført Truels Pedersøn 14 år.I bygdeboken Folket på Hornnes: 'I krøterteljinga frå 1657 og i 1666 er Peder, kr. 1600, n. som einaste oppsitjar. Presten Peder Finde hadde sonen Truls f. kr. 1652.'Folket på Hjelle: Br. 2 Øvre Hjelle. 'Truls Pederson, rimelegvis frå Hornnes, d. 1705. Han fekk bygsel her kr. 1681, jfr. bygdetingssaka med enkja Synnøve n. ovanfor. Gift med Barbra Jensdotter, truleg Hjelle, d. 1703. Av borna deira veit vi om: a. Erik til Kvamme, b. Pernille sannsynlegvis neste bruker, c. Kirsten.'Lenger foran om Folket på Hjelle: Enkja etter Anders. Denne enkja var sannsynlegvis den Synnøve Hjelle, som på bygdetinget 1681 stemna Truls Hjelle fordi han hadde skaffa seg bygsel på jorda hennar frå gardeigaren, Peder Finde, og trengt henne vekk. Dette var truleg jorda til det seinare bruk 2, og 'inntrengjaren' var Truls Pederson Hjelle. I denne saka meinte Truls gardeigaren burde vore stemna, sidan Truls hade bydd Synnøve kår med eigarens samtykke. Dette var retten samd i, så ho Synnøve nådde ikkje fram med kravet sitt. I skattemanntalet frå 1672 er n. Erik, Jens og ei enkje (Synnøve).'(Ovenstående danner grunnlaget for mitt første innlegg: var Truls sønn av presten Peder Finde ?)Foran ovennevnte under Folket på Hjelle (foruten andre personer) er nevnt:'I koppskatten frå 1645 og matrikkelen frå 1647 finn vi Erik (Pederson) skatta for ei dotter og ei jente. Peder Erikson skatta for seg og kone. Peder var sikkert son til Erik Pederson. Peder bøtte 1 dalar for slagsmål i 1646. Peder skatta for seg og kone. Dessutan var her ei kvinne og ei enkje i 1645. I 1647 var Anders kommen til og Erik var borte.'I alle fall takker jeg dere som har gitt deres bidrag, og tar gjerne imot flere innspill. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg vil gjerne nevne hvad Martin Raaheim skriver i sin bok: Fedraminne fra Sunnfjord. 1983Truls Larsson f kr 1525, ætta visst ifrå Hardanger. Vart sokneprest både i Vevring, Naustdal og Fyrde. Barn: Lars og Truls.Truls Trulsson f 1565 ? Kræmar? i Fyrde. Løyste borgarbrev i Bjørgvin i 1597, Born: Truls.Truls Trulsson Hjelle f 1590. Bonde, Hjelle i Fyrde. Born Helga.Ei dtr. gm P. E. Hjelle anm.87Så langt er vi også på mi ættelineAnm. 87. : Et av borni T. P. Hjelle. Son E. T. Kvame, Fyrde. g2m Marte J. Furebø. Dtr Pernille g til Gjelsvik, Vevring, oldemor til N. GjelsvikDette har jeg med i databasen på min hjemmeside.Fra 1983 til idag finnes det muligens gransking som kan bekrefte/avkrefte det Raaheim anfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til deg,Leiv Skjerve, for innlegget ditt. Dette vil jeg studere nærmere, og jeg vil se etter hjemmesiden din.Så får vi se om noen kan bekrefte/avkrefte (?) Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo til Leiv Skjerve. Jeg tenkte jeg skulle bare nevne at bror til Pernille (Anm. 87), Anders Eriksen er tipp-tipp-tipp oldefar til min mann.Anders Eriksen g.m. Helga Andersdtr. TervaAnders Andersen TervaElen Oline Andersdtr. g.m. Anders Erichsen Hagen, f. på Halbrend d. i Førde (gården Hagen nr. 59)Andreas Johan A. Hagen f. i Førde (på Mo landbruksskole i 1865)til Meland, Hordaland (oldefaren)Det var kjempefint at du svarte på innlegget mitt. Foreløpig kan jeg notere dine opplysninger (med forbehold), og i tillegg kan jeg kutte ut opplysningen 'Presten Peder Finde hadde sonen Truls f. ca. 1652' på side 301 Hornnes, og på s. 225 Ø. Hjelle: 'Truls Pederson, rimeligvis frå Hornnes'.Det er riktig som en bruker svarte en annen: man gir ikke opp, men legger til side en stund, så dukker gjerne løsningen opp ved en senere anledning.Skulle noen fortsatt ha noe å tilføye, så vær velkommen ! Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo igjen til Leiv Skjerve.Nå har jeg vært inne på hjemmesiden din, og den er nyyyyydelig. Den er blitt lagt inn på mine favoritter, for jeg regner med at jeg kan finne enda mer av interesse der. Igjen hjertelig takk for at du 'tok ordet' i debatten. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hei SylviMange takk for positiv omtale av min hjemmeside.Håper at sikre kilder vil melde segVennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Et forsøk på oppsummering:I Førde bygdebok II under Hornnes står det på side 301: 'Presten Peder Finde hadde sonen Truls f.kr. 1652'... Men denne Truls mangler som kjent i arkivmaterialet om Peder Finde.Jeg har stilt meg spørsmålet - hva om presten Peder Finde fikk et 'uekte' barn på en av de mange gårdene han eide. Ville dette barnet blitt registrert som hans uekte barn i hans egen kirkebok, som han selv førte? Neppe, Finde fant nok ut hvordan han skulle holde sitt geistlige rulleblad i orden. Jeg tror ikke vi kan se bort fra et farskap fordi det ikke er offentlig registrert.I Førde bygdebok II under Øvre Hjelle står det på side 225: Brukar 1681 - 1711, Truls Pederson, rimelegvis frå Hornnes. Han fekk bygsel her kr. 1681...'.... Truls ville vel neppe ha behov for bygsel på Hjelle hvis han, som noen har pekt på, var sønn av den tidligere oppsitteren Peder på Hjelle.Ifølge bygdeboken var det Peder Finde som eide gården på Hjelle, så det må uansett ha vært kontakt mellom de to.Noe som gjør denne bygselen spesiell er at Truls fikk bygsel mens enken etter den forrige bygsleren, Synnøve Hjelle, fortsatt levde på gården. Både Peder Finde og Truls var nok klar over at dette var på 'grensen', så de hadde tilbudt Synnøve kår. Synnøve gikk likevel til sak mot Truls for at han 'trengte henne vekk'. Truls avviste saken og mente den burde vært reist mot gårdeieren som hadde gitt ham bygsel. Det var retten enig i. Synnøve tapte dermed saken mot Truls, og reiste aldri noen sak mot Finde. Truls var neppe en tilfeldig person som søkte etter jord, men en person som hadde nær kontakt med Peder Finde.Finde kunne ikke la en uekte sønn Truls arve gården, for da ville farskapet bli kjent. Men han kunne gi Truls bygsel uten å skape mistanke. Dette kan ha vært Findes måte å vise omsorg for en uekte sønn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sylvi Hagen

Hei til Hallvard A. Vie. Beklager, jeg har ikke takket for ditt innlegg nr. 20. Det var flott med en oppsummering. Tanken om at Truls var uekte sønn av Peder Finde har ulmet lenge, men beviset er vanskelig å finne. Kanskje andre har jobbet med samme problemet nå i mellomtiden ? Da er vi vel flere som takker for evt. innspill.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom prost Peder Finde (1610-1691) hadde hatt en uektefødt sønn, og dette var kjent i hans samtid, ville han ganske umiddelbart ha blitt innkalt til Domkapitlet i Bergen. Og han ville ganske sikkert ha mistet kappe og krage. Ikke bare mangler det holdepunkter for at noen uektefødt sønn eksisterer, det er i tillegg overmåte lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Mange takk til Yngve Nedrebø for innlegg som på en måte hjelper til å 'sette strek' her. Jeg jobber med å få ferdig en CD-plate for min manns slekt på fars siden. Platen vil jeg dele ut til min manns søsken og søskenbarn på en 80-års dag, hvor alle disse skal være til stede. Jeg prøver naturlig nok å luke vekk de usikre anene.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har et spørsmål angående Finde-familien. På prestegården trona Findefamilien fra 1677 til 1700. Først Peder Finde, den store jordeieren i Sunnfjord i sin tid. Etter han kom sønnen Henrik P. Finde. Maren Finde var gift med Daniel Bugge. Hvilket slektskap hadde Maren Finde til Peder Finde? Jeg spør fordi at jeg er 6G barnebarn til Maren Finde og Daniel Bugges datter Barbra Danielsdatter Bugge.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Maren Pedersdatter Finde, født ca. 1640, og gift med Daniel Hansen Bugge (og de neste to prestene i Jølster), var datter av Peder Jørgensen Finde (1610-1691) i hans ekteskap med Barbara Henriksdatter Nitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.