Gå til innhold
Arkivverket

[#5651] Marthe Mikkelsdatter Modalen, f. 1737 på Follumeie


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Noen som har en leselig kopi av kirkeboken for Norderhov, eller som tilfeldigvis vet om og når hun ble konfirmert?Jeg lurer på om hun var i tjeneste på Follum hos sin faster Lisbeth Haagensdtr. i ekstraskattemanntallet 1762 og 64 ("enken Lisbeth"). Marthes foreldre var Mikkel Hågensen Modalen og Anne Rolfsdtr. Den Marthe Mikkelsdatter som var på Follum flyttet i mai 1764 ned til Hønefoss. Det er trolig hun som var fadder i 1766 og 70 for Rolf Mikkelsens barn - og han var opprinnelig fra Modalen, men bodde på den tiden på en plass ved Hønefoss, gift med Johanne Fransdtr.Men jeg skulle altså gjerne hatt en bekreftelse på at hun var konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Thorleif Solberg

Jeg har gått igjennom kjørkebøkene for Norderhov i det aktuelle tidsrom og funnet følgende: Ingen konfirmasjoner innført i 1751 og 1752. Marthe Nilsdt Follum konf.i Norderhov 29/4-1753. Marthe Michelsdt Lerfaldet konf.i Norderhov 21/4-1754. Guri Michelsdt Narverud konf.i Norderhov samme dato. Søsteren? Marthe Michelsdt Hjelmunboe (Gjermundbo) konf.i Haug samme dato.Uten å komme med noen klar konklusjon kan jeg opplyse at Lerfaldet og Narverud ikke ligger langt fra Modalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk. Det er vel mest sannsynlig Marthe Mikkelsdtr. Lerfaldet. Hun var nok i tjeneste der da. Marthe Gjermundbu var i 1760-årene i tjeneste i Christiania (går frem av et skifte), så hun er uansett ikke aktuell. Det var ikke hun som flyttet fra Follum til Hønefoss i 1764.Guri på Narverud er nok sikkert søsteren til Marthe Mikkelsdtr. Modalen, det hendte jo at folk var litt "opp i årene" når de ble konfirmert: Guri dpt. 20/7 1732, gift 31/7 1757 med Iver Knudsen Støverneie, han var "ved Verket" ved trolovelsen 28/3. De bodde på Støverneie 9/10 1757, men innen 6/1 1761 var de kommet til Sessrudeie, hvor de fortsatt var 31/5 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.