Gå til innhold
Arkivverket

[#5655] Klokkarvik/Sund


Gjest Vidar Skjelanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Skjelanger

Jeg holder på å registrere døpte i Sund for perioden 1867-1881, og i den forbindelse har jeg støtt på noe som for meg er litt pussig: Jeg finner ikke Klokkarvik nevnt noe sted, men det er derimot mange som har bosted Sund. Er Sund et eldre navn på det som nå er Klokkarvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Hansen

Hallo Vidar Ser du holder på med reg. døpte i sund, håper du legger det ut på digitalark. da jeg har masse slekt fra Televåg. Klokkarvik ( område rundt fergeleie) er en del av Sund kommune. Jeg ser at det av og til står f.eks. Førestrømmen, Høiland,Kleppe etc. i folketellingene, alt dette kommer innunder Sund Mvh Margit Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Kommunen SUND har navnet etter kirkestedet og prestegården Sund(tidligere delt opp i Søre og Nore Sund. Klokkarvik kom seneresom betegnelse på stedet, jeg vet ikke sikkert når men tror det var i siste halvdel av 1800 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Skjelanger

Takker for svar. Joda, det vil bli lagt ut i digitalpensjonatet om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Klokkarvik var vel i utgangspunktet kun en gård, jfmr 1900-folketellingen hvor 4 husholdninger er nevnt. Navnet Klokkarvik er ikke nevnt i 1865, dog kan det ikke utelukkes at navnet var i bruk, eksempelvis på en av brukene som lå under Sund Prestegård. Dessuten finnes mange flere gårdsnavn i 1900-folketellingen som vi kan si hører til dagens Klokkarvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når du nå reg. døpte i Sund, reg. du også døpte i Austevoll? På den tid dette gjelder hørte også Austevoll til Sund sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Skjelanger

Takker igjen. Joda, registreringen omfatter også Austevoll, med Møgster og Østervold sokn. I denne omgang uten faddere. Jeg er ferdig med 1867-1875 og holder på med 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vi er så "glade i deg" Vidar, og gleder oss til infoen blir lagt ut! :-) (hurra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.