Gå til innhold
Arkivverket

[#5674] Floen gård,Manger.


Gjest Olav gatland.
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav gatland.

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg med å finne første mann til Anna Ingebriktsdtr.f.1857 I 1900 var hun gift med Peder Eriksen,Herlø f.1866 Alle barna hadde Larsen/dtr.som farsnavn. Siste barnet var f.1894.Har hørt at han forliste med konfirmanter?Bosted:1900 Floen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er Anna fra Manger, er det bare to Anna du finner i 1865 tellingen. Enten den Anna Ragnilde du finner på Uthelle i Manger,datter av Ingebrigt Arnes. og Martha Amundsdtr. eller den Anna du finner på Kidesæter, datter av Ingebrigt Johnsen og Olina Pedersdtr. Begge Anna`ene er ifølge tellingen 9 år.Jeg har ennå ikke funnet vigselen hennes. Antagelig er hun ikke gift i Manger?I 1865 er en 10 år gammel Lauritz det nærmeste du kommer Lars.... men det er sikkert andre som kan hjelpe deg bedre på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav gatland.

Tusen takk for opplysningende du ga meg, sjøl om jeg ikke kom videre med hva den 1.mannen til Anna Ingebrigtsdtr.hette. Jeg har hele tiden "vært sikker på" at at Ingebrigt og Olina var foreldrene til Anna. Helt til i går. Nå er jeg overbevist om at Ingebrigt Arnesen og Marta Amundsen er foreldrene. Hvorfor?jo i folketellingen 1900,for Floen er søsteren til Anna, Berte Ingebrigtsdtr, losjerende (dette må være søsteren)passer ganske bra med alderen.Ellers har jeg store problemer,med å søke i digitalarkivet den siste uken.En "boks" med ingen poster funnet dukker stadig vekk opp.Har du erfart det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, jeg har også støtt på "ingen poster" et par ganger de siste dagene... Har regnet med at ingen poster var å finne, ikke tenkt mer over det, men det kan jo være en feil.Det var forøvrig svaret jeg fikk svært mange ganger da jeg søkte i Manger etter "dine". Inntil jeg oppdaget at de sto oppført som født i Lindås og Hammer - det er jo en svært logisk forklaring på at de ikke finnes blant døpte og gifte i Manger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,10.10.1846 gifter Ungk. Ingebrigt Arnesen Udhelle (30) seg med Pigen Marthe Amundsdtr Indre Helle (24). Hans far er Arne Gregoriussen, mens hennes er Amund Knudsen.Året etter gifter Ingebrigts yngre bror Ole (24) seg med Anne Halvorsdtr. Indre Helle (24). Ole kalte seg for Ytre Helle, noe som er greit å vite når du søker videre. Ole hadde blant annet datteren Synneve som var 22 år da hun giftet seg med Jacob Gudmundsen Ytre Helle i Bø sokn i 1869. Da bodde Ole på Indre Helle. I 1852 gifter lillesøsteren Agotha Arnesdtr. seg med Jacob Halvors. Skjold. Hun var 36, han 30.Jeg finner også at Arne Ingebrigtsen Ud-Helle (f. 1853)gifter seg med Marthe Olsdtr. Tofting (f. 1843) i Manger 22.6.1878. Dette må jo være broren til Anna?Men altså ingen Anna gift før 1880 ihvertfall, men da var hun jo enda bare 23-24 år... Jeg finner heller ikke at hun gifter seg i Herdla mellom 1869 og 1918. Du må nok slå opp i kirkebøkene for Manger etter 1880 for å finne bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når det gjelder døpte, finner jeg at Ingebrigt Arnesen og Martha Amundsdtr. døpte to barn mellom 1849 og 1856:Ragnhild f. 12.7, døpt 20.7.1851 Arne f. 2.1., hjemmedøpt 12.2.1854 av konen Brithe Oldtr. Helle.Anna må derfor være født og døpt f.o.m 1857, som også må slås opp i kirkebøkene.Så har vi Ingebrigt, født 15.6.1819, døpt Ingebrich 17.6 faren var, som nevnt, gårdbruker Arne Gregorius., mens moren var Ragnilde Monsdtr Helle.Martha var født, 29.5.1822, døpt 2.6., faren var gårdbruker Amund Knudsen og mor var Brite Persdtr Helle.Foreldrene til Amund Knudsen var iflg. 1801: Knud Johanesen og Marta Amundsdtr. Knud var 39, Marta 32 og Amund 7 år i tellingen. Alle på gården Helle. Der bodde også Arne Gregoriusen. Han var da 13 år, foreldrene var Gregorius Christiansen (56 år) og Ane Arnesdtr. (36 år). Arne hadde søsteren Brite på åtte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her skal du få en morsom en:Amund Knudsen konfirmert 27.9.1840 i Bøe sokn, da var han 18 år, og foreldrene er som nevnt over. Det står at han er fra Hellesøe, men FØDT FLOEN!Men det "morsomme", er at under kunnskap står det så "fint": "forsømt af skiødesløse forældre ud. Cate". Mens noen av de andre i "klassen" leste katekismen godt og kunne budene utenat, var nok Amund flinkere til andre ting... Broren hans Peder var 15 da han ble konfirmert året etter, og flink til å lese. Og søsteren Kari var 16 da hun ble konfirmert i 1845, hun kunne boken nesten uteat og hadde god kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg fortsetter, jeg vet du:Ane Arnesdtr. var døpt Anne 23.3.1761. Hennes foreldre var Arne Johannes. og Brite Jon(a)sdtr. Helle. Hun hadde bla. søsknene Helge (d.29.1.1764) f. på Udhelle, Ingebricht (d.2.6.1766) f. på Helle, og Ole (d. 14.4.1771) f. på Helle.Arne Gregoriusen, (sønn av ovennevnte Ane og Gregus) finner jeg ikke noen dåp på, men han hadde søsknene Ingebrigt (d.7.8.1783)født på Helle, og Brite (d. 14.9.1793)f. på Helle. Arne skulle jo vært nevnt mellom disse et sted med mindre familien bodde utenfor Manger i denne perioden.Arne G. og Ragnhild M. hadde i tillegg til Ingebrigt (1819) barna: Ingebor (f. 20.1, d. 27.1.1811) og Agaathe (f. 7.7., 9.7.1815). Så det var ikke de mest barnerike familiene, dette...Men nå må jeg ta en pause... Er det noe du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tok en sveiptur innom døde og gravlagte likevel:Fant forklaringen på at bare Arne og Brite er nevnt som Gregorius Christiansens barn i 1802. Ingebrigt Gregorius. Ud-helle døde som fireåring i 1784.Ingebrigt Arnesens søster: Ingebor Arnesdtr. Helle døde 28.4., gravlagt 8.5.1816. Da var hun 5 1/2.Amund Knudsens foreldre: Gdbr. Kone Marte Amundsdtr Helle (48 år) død 27.9., gravlagt 9.10.1819.Gdbr. Knud Johanes. Helle (58 år) død 13.4., gravlagt 18.4.1820.Grdmr. Amund Knudsen Indre Helle (56 år) død 15.2., gravlagt 18.2.1849 af Cholera! Arne Gregoriusens foreldre: Gdbr. Gregorius Christians. Helle (82 år) død 13.11., gravlagt 16.11.1826.Vilkaarskone Anne Arnesdtr. Helle (72) død 10.6., gravlagt 14.6.1834.Grdm. Arne Gregoriussen yttre Helle (59 år) død 18.12.1847, gravlagt 24.12.1847.Anna R. Ingebrigtsdatters far: Gbg. Ingebrigt Arnesen Helle (1817??) død 25.2., gravlagt 5.3.1875."Forløperen" til Anna Ragnilde: Grdm. dtr. Ragnilde Ingebrigtsdt Ud-Helle (1 1/2) død 17.9., gravlagt 23.9.1852."Forløperen" til Annas bror Arne (han som giftet seg i 1878): Grdm. sønn Arne Ingebrigtsen Yttre Helle (6 år) død 24.7., gravlagt 5.8.1852. Dette var året før Arne 2 ble født.Den Arne Ingebrigtsen som levde opp, og giftet seg med Martha Olsdtr. i 1878, tok over gardsnr. 32, bruk nr. 8 Uthelle. I 1900 bodde de der sammen med sønnen Ole (f.1885) og en pleiesønn.Til noe "helt" annet: Er det ikke sannsynlig at Annas første mann het Lars Edvardsen? Deres første sønn het jo Edv. Larsen. De to må ha vært gift like før 1887, og Lars død mellom 1894 og 1900. Det skulle jo ikke gi så altor mange kirkebøker å bla i? I tillegg gjenstår jo også å finne dåpen til Anna rundt 1857. Hva annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Eller hva med Lars Eriksen? Da jeg søkte på Lars med etternavn på E i Manger i 1865, dukket bare to opp. Den ene var en tre år gammel kar på Blomvaagnæset. Han har søsteren Oline og moren Magli. Det passer jo med rekkefølgen på døtrene til Lars og Anna - Magdalena (Magli), Oline og Ingebor.... Kanskje noe å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav gatland.

Hei Heidi.Du er helt utrolig.Etter og ha slappet av i "god-stolen"og sett en dårlig fotballkamp har du servert meg hele slekten på Radøy. Jeg har nå endelig også fått en forklaring på hvorfor det gikk i dass når jeg søkte på Kirkebøker/Folketellinger. Har i kveld også kontaktet en gjenlevende etter Maria Magdalena f.1887 datter til Anna Ingebrigtsdtr.Men han viste ikke at hans bestemor var gift 2.ganger.Men det er sikkert at han druknet på sjøen. Kansje Amund knutsen sine foreldre tok seg sammen etter en overhøvling av presten.Eller Gapestokk neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har ikke funnet noe på verken gapestokk eller slemme prester, så det gikk sikkert fint! :-)Lykke til med kirkebøkene på de siste "gåtene", det var morsomt å hjelpe til - jeg ble nesten litt hektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.