Gå til innhold
Arkivverket

[#5687] Hvem er far og mor til Elen Hansdatter???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Elen Hansdatter dør i 1798 90 år gammel i Lillefjord, Rødøy. Hun er altså født ca 1708. Hennes mann, Jens Andersen, f. 1699 d. 1792. De hadde i alle fall 7 barn: Peder, f. 1752, d. 1822; Anders; Niels; Ole, f. 1764; Peder; Marith, d. 1792 og Anne. Men hvem er Elen Hansdatters far og mor og hvor kom de fra? Jeg har søkt både i tenkelige og utenkelige kilder, men jeg finner det ikke ut. Er der noen som kan hjelpe? Er veldig takknemlig for all mulig hjelp! Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Er der noen som har peiling på om der er lagt ut kirkebøker fra før 1800 som jeg kan få fatt i? Jeg får ikke denne damen ut av mitt hode før jeg finner ut noe mer om hennes opphav! Kanskje er hun fra helt andre steder enn Rødøy? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner fødselen hennes i Rødøy i mormonerdatabasen IGI, så Rødøy er nok riktig.Kirkebøker for Rødøy finner faktisk du her i Digitalarkivet (eg. Digitalpensjonatet), men jeg klarer ikke å søke i databasen for f.eks. døpte i Rødøy. Får bare "Ingen poster funnet" til svar. Håper du kan få det til.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Kjell Hamberg, for svaret. Skulle gjerne hatt adr. til den mormonerdatabasen som du navner, men finnes også faren og morens navn der? I Rødøy har jeg ikke funnet det. mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Birger, Det finnes en Elen Lillefiord Hansdatter, f. 1708 i Rødøy, Nordland. Faren står bare oppført som Hans. Du kan jo søke videre på Lillefiord. Adressen til mormonerbasen er: http://familysearch.org Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Birger: Kirkebøkene for Rødøy begynner først i 1739, så dette med Elen Hansdaters fødsel må du ta med en klype salt! Ved skiftet efter Jens Andersen på Aagnes i Rødøy i 1792 blir det opplyst at de barnene du nevner er hans barn fra sitt første ekteskap, og altså ikke felles barn med Ellen Hansdatter. Disse to har altså ikke fått voksne barn efter seg. Ved skiftet efter Ellen Hansdatter blir det da også opplyst "arvinger vidste ingen at opgive". Det formodes at informantene var hennes stebarn. Ved skiftet efter Jens Andersen er rekkefølgen på hans barn slik: Anders Jensen, gift og bor på Sør-Strand i Rana Niels Jensen, tiener Elling Larsen Sleipnes Ole Jensen, commanderet til Fredriksværn for omlag 28 år siden, vidste ikke om han var død eller levende, eller om han hadde efterladt sig Børn Peder Jensen, myndig, bor på Sterbogaarden Marrit Jensdatter, død, men har en datter, Pernilla Isachsdatter, 20 år, som bor på Sterbogaarden Anne Jensdatter gift med Ole Jensen, Sør-Værnes.Jeg skal se efter om denne Ellen Hansdatter kan dukke opp i ett eller annet skifte på Nord-Helgeland. terje p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Grøthaug og Nedgaard på V-Toten. Jeg jakter på min tippoldefar Christian Mikkelsen som skal ha vært bosatt her ca. 1820-1860, men kan ikke finne ham i noen tellinger. Han hadde en sønn, Hans Christiansen Negaard, f. 1846 som giftet seg 1 1871 med Ingeborg Andreasdatter. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tusen takk for svarene. Jeg var fullstendig klar over at Elen og Jens ikke hadde felles barn, men for om mulig å hjelpe noen til å lokalisere hvem jeg snakket om, så la jeg det inn slik med hensikt. I min base har jeg barna under ukjent mor. Jeg har nå fått vite at Elen Hansdatter var hans 3. kone, men har ikke sikre navn på de 2 første. Jeg har 2 mulige, men tviler på at det er de rette: Mali (eller Malena) Pedersdatter eller Anne Pedersdatter. Vet noen sikkert hvem de var?En Ole Jensen har jeg funnet i folketellingen for 1801 på Friderichsteen Fæstning, oppgitt å være 29 år og ugift. Det kan jo stemme siden han ved skiftet for Aagnes i 1792 står oppført å være 28 år. Der står vel ikke at han har vært der i 28 år?Jeg har forsøkt via mormonerbasen, men får ikke noe treff der. Sansynligvis er det jeg som ikke gjør det på rett måte.Innlegget fra Arne Neegaard om Grøthaug og Nedgaard på V-Toten er vel havnet på feil sted? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle gode hjelpere! Fra en informant har jeg fått følgende historie: "Elen Hansdtr er nevnt i straffeprotokollene på 1770-tallet, fordi hun ble overfalt og fikk juling av nabokona. Det heter at Elen var på buvegen da nabokona fikk "hende omkull, og derpaa straks brugte sin pisk eller bu-busk på Elens bakende .....(..) .... på Elens nøgne krop blaa og røde striber". Nabokona ble idømt "9 danske" for sin ubesindige oppførsel." Er der ikke nevnt noe i straffeprotokollene hvor gamle de er eller når de ble født? Det er derfor jeg gir dere historien slik at de som vet hvor disse protokollene finnes kanskje kan hjelpe. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.