Gå til innhold
Arkivverket

[#5690] Fornavn eller etternavn?


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Kan noen fortelle meg om Collonda er et fornavn eller etternavn? Eks. John Collonda Fleitscher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det finnes ikke i min bok "Name your Baby" hvor de fleste engelske fornavn finnes. Heller ikke kom det opp med noe 'positivt' svar på Statistisk sentralbyrå: Navn mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hvis det er båret av en nordmann (kan ikke finne noen med det verken som fornavn eller etternavn i 1865 og 1900-tellingen), så høres det jo absolutt ut som et etternavn. Men hvor og når fant du navnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Turid, lurte på om du hadde gitt opp ! Om man søker på Fleitscher på hele verden så er det veldig få treff. Et i Frankrike tror jeg. Dette med etternavnet kommer du kanskje ingen vei med. Det jeg lurer på er hvor mye du har prøvet å finne denne fødselen i Trondheim ( se tidl. debatt ). Du sa du har kontaktet DIS i Trondheim, men hva konkret har de gjort? Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg har ikke lest tidligere innlegg, menn...Jeg snakket med enn venn om dette rare navnet. Hun hadde ikke hørt det tidligere - men oppfattet det først som Colomba. Hun trodde at Saint Columba er en irsk katolsk helgen, og at due på latin heter noe lignende.Hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stemmer Vibeke. Columba var opprinnelig irsk, men ble Skotlands velgjører i det 6. århundre. Dette navnet er brukt både av menn og kvinner og har i dag forskjellige versjoner: Collie, Colly, Coline, Columbia, Columbine er engelske versjoner. Coulombe er fransk. Det kan jo være at det er feilskrevet. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Beklager at jeg er sent ute, har hatt litt ferie. Til Kjellaug, Tom og Vibekke. Jeg har funnet dette navnet på lysningen til min mormor, og det stemmer overens med skifterettsprotokoll og dødsattest. Til Dag. Ja jeg har nesten gitt opp, men det er så irriterende at jeg ikke kommer videre så jeg prøver litt en gang iblandt. DIS Trondheim har: gjennomgått vanlige dåpsregistreringer i Bakke kirke fra 1900-1911. For 1912-1916 finnes heller ingen spor av ham. De har drøftet saken med Statsarkivet i Tr.heim. Det vi selv har gjort: Skrevet til Byarkivaren i Tr.heim, som har gjennomgått Skolene; Bakkelandet, Bispehaugen og Kalveskinnet, Lademoen og Singsaker, alle negativt. Vært i kontakt med Bakkelandet kirkekontor, Riksarkivet i Oslo, Statsarkivet i Tr.heim, Tr.heim kommune skoleetaten, Den Katolske Kirke, Landbruksdepartementet, Grorud Kirke, Johannes Kirken, Kirkevergen i Oslo, Statsarkivaren som har gjennomgått dødsfall for 1927 når han står i skifterettsprotokollen men ikke er registrert i Folkeregistret og Kemnern i Oslo. Har du noen flere tips er jeg glad for det. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Don't know if this helps but I searched "Collonda" in the emigration records on the www.ellisislandrecords.org. to see if it was a given name or a last name. The result: no exact match but a list of other possible spellings. One was "Colonda" as a last name for an immigrant from Sicily, Italy. Also, spelled with a double "ll", it looks like a Spanish word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Thank you Kathy, I have searched here too, but it's any in this list who look like the person Im looking for. But anyway, thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.