Gå til innhold
Arkivverket

[#5691] Tjente på Fana, kjøpte på Haukeland ca. 1771


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Knut Andersen f. ca. 1731 g. 11.12.1768 med Anne Olsdtr. f. ca. 1743. Begge var iflg. bygdeboka innflyttere til Fana.Knut og Anne tjente ei tid på Fana før de kjøpte et bruk på Haukeland av arvingene etter Mons Søvik. De døde på Haukeland hhv. 1806 og 1829.De hadde barna Anders f. 1769, Ola f. 1775 og Lars f. 1780. (Flere?)Er det noen som kan hjelpe meg med hvor disse kan ha kommet fra?Jeg antar at Knut kan være fra Sund, men dette er bare fordi brukeren før ham var Tomas Andersen Toft... Takknemlig for alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Det finnes en skiftedesignasjon etter Anders Knudsøn Haucheland av 25.5.1739 hvor tre umyndige barn er nevnt: Knud, Britte og Dordy, alle med Lars Nore Rødland som formynder.Hvor bygdebokforfatteren har det ifra at de var innflytter til Fana vet jeg ikke, jeg ser at de begger er oppført som "tiener på Fanøe" i vigsellisten, men det behøver ikke nødvendigvis bety at de var innflyttere.Jeg ville ha sjekket mannskapsrullene for Fana, der bør du finne Knut Andersen under gården Haukeland, og er han innflytter bør det også stå hvor han kom ifra.Ellers er det verdt å sjekke fadrene på barna, finner du enten Britte eller Dordy Knudsdøtre nevnt er det en god indikasjon på at de opprinnelig var fra Haukeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Knut Andersen 1736-1806 gm 1768 Anna Olavsdtr er nevnt i bygdeboken for Haus, Arna sokn på Haukeland. Ikke nevnt hvor Anna kommer fra men Knut er født på Haukeland i Arna. Knut's foreldre:Anders Knutson Ø. Mjelde 1700-1739 gm 1733 Marta Monsdtr. Hauge i Arna 1705-1765.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I mitt kyrkjebokregister finn eg følgjande born på Knut og Anna:Anders 3004 1769 på SøreideDødfødt 0910 1774 på HaukelandOle 0312 1775 på HaukelandLars 1011 1779 på Haukeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, og takk for mer hjelp!Jeg har lett litt på Mjelde og Hauge, men kommer ikke noe særlig videre. Har heller ikke funnet Britte og Dordy gift i Haus. Står det mer i bygdeboken der, slik at jeg bør låne den?Anna Olsdtr. er jo også en nøtt...Men jeg har funnet det meste om Anders, Ole og Lars, takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.