Gå til innhold
Arkivverket

[#5694] Thomas (Angell)Thomassen,Tjøtta 1856,Min oldefar.


Gjest dagfinn thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest dagfinn thomassen

Da jeg er "fersk" i faget har jeg et problem med å finne foreldrene til min oldefar. Min oldefar var født 02/12 1857 på Tjøtta. FT 1865 forteller at han er fostersønn hos Cristian Betuelsen(f. 1819 i Levanger)og Inger Pedersdatter (f.1818 i Alstadhaug). Jeg har lest igjennom kirkebøker i.f.m. dåp, men finner ingenting.(har jo selvfølgelig problemer med å lese skrifta). Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette. På forhånd tusen takk dagfinn.thomassen@wideroe.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dagfinn thomassen

hei berithvordan vet du det. har du noen tips om hvordan jeg kan finne vedkommendepå forhånd takkhilsen dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Berit, du må ikke ta det ille opp men Dagfinns oldefar var født 2.12.1857 i Vevelstad sogn. Som etter 1862 vart en del av Tjøtta prestegjeld.I kirkeboken for Alstahaug prestegjeld 1831 - 1865, folie 114 fant jeg oldefaren din Dagfinn. Thomas Angell, f. 2 Decemb. 1857. (Han vart hjemme døbt) ettersom dåpen vart "bekrefta" i Vevelstad kirke 15 Mai 1858. Født utenfor ekteskap, foreldrene var "pige Christiana B. Andersd(atter) af Sto. og Dr(eng) Thomas Thomass(en) af Sælbo.Videre leser en at hjemmedåpen vart foretatt av Pernille Kilen. Og at det var "begges 1. og faderen opgav".Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kurt. Jeg synes der er flott at du fant ham. Jeg tar det absolutt ikke ille opp. Det viktigste er at problemet blir løst. Jeg lette i Tjøtta som det ble opplyst, og derfor fant jeg ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dagfinn thomassen

Tusen takk til både berit og kurtJeg er utrolig takknemlig for all hjelp. det står Christiana B Anderstatter af Sto. betyr det stockholm eller noe helt annet??spm.2. har dere tilgang til kirkebøkene på mikrofilm eller vet dere noe jeg ikke vet??takknemlig hilsen fra dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

God kveld!Presten mente nok prestegjeldet Stod i nord-Trøndelag som Erlend skrev.Når det gjelder oldefaren din Dagfinn som du søkte om, fant jeg også følgende i kirkeboken for Alstahaug 1855-1878, folio 38. Han vart konfirmert i Alstahaug kirke 11 Juni 1872. Her får en opplyst at han var født på Kilen (i Vevelstad) 2. decb. 1857. Og han bodde no på Sørøen (i Alstahaug). Foreldrene var Ungk. Thomas Thomasen og pige Christiane Andersd. Han fikk "meget goth" i kristendomskunnskap, og at han var en "flidelig og sedelig" kar.Din oldefar's giftermål fant jeg i Alstahaug kirkebok 1879-1896, folio 83. Den 20. august 1884 vart han "Thomas Angell Thomass." gift med "Ingeborg Oline Hognæs" De bodde begge på Sørøen. Han er nevnt som tjener. Fødestedet er som tidligere nevnt "Kilen i Thjøttø Prgi." og årstallet 1857. Faderen hans er "Ungk. Thomas Thomassen, Kilen". Ingeborg Oline er oppgitt født i Levanger, året 1850. Faderen hennes var skrædder Kristian Hognæs. Og han "brudens fader" var en av forloverne.Og det var litt jeg fant om din Thomas Angell i mine mikrofilma kirkebøker. Dei er nesten alfa og omega i mitt evigvarende puslespill.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.