Gå til innhold
Arkivverket

[#5695] Hans Stephens. f. 1729, bosatt Hamre i Sund


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har fått så god hjelp før, så jeg forsøker:Hans Stephens. Hamre 1729-1801 bodde på Hamre i Sund. Han var først gift med Christi Andersdtr. Steinsland, siden med Guri Olsdtr. Forland.Med Christi hadde han bl.a. Ingeborg, Amund og Steffen. Med Guri Ole, Anders og Brita. Det var Ole Hansen (1771-1845) som tok over gården Hamre, og etterslekta er der den dag i dag.Men ingen av oss har funnet hvor Hans Stephensen kom fra? Det er vel sannsylig at faren het Stephen Amundsen eller Hansen, siden dette var de første sønnene... Noen som har et tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ein kandidat i Lindås (truleg Masfjorden), sjå døypte i Lindås: Hans, f. 1729, far: Steffen Hogsvær, eller noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ham må jeg se på. Takk! Vet du forresten om SAB har utflyttede fra Lindås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det har dei nok, men neppe så tidleg som det her er snakk om. Slikt finn du nok ikkje før etter 1820, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. Slettemoen

Takk for hjelpen så langt. Den kan vise seg å ha vært svært nyttig! Jeg har sett nærmere på de andre barna Steffen Hogsvær døpte, og alle navnene på Hans Hogsværs søsken (to kull) går igjen på barna til "min" Hans. Så slik sett er dette en trolig link.MEN i skiftet etter Steffen Hogsvær er bare en yngre og eldre søster av Hans nevnt som umyndige. Ingen sønner nevnt. Enten er Hans død (og dermed ikke min) eller så er det lille som var å arve satt av til et godt gifte for døtrene, mens sønnen ikke trengte det.Ifølge dette skiftet var faren Steffen Mons. Høgsvær i Gulen (Masfjoden)(Haugsvær skrives på uendelig mange måter), som døde i 1743. Han begynte å få barn før 1699 og har antagelig vært gift flere ganger...Alle hint og vink videre og en sikrere kobling mellom Steffen Haugsvær og Hans S. Hamre tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Det er vel heller tvilsomt at broren ikke skulle arve noen ting, og om det skulle skje ville han etter all sannsynlighet være nevnt i skiftet uansett. Du får lete og se om du finner Hans blant de gravlagte i perioden 1729-1743.Skulle det vise seg at du må lete andre steder tror jeg du kan se bort ifra Sund. Det finnes to med navnet Steffen som får barn i det tidsrommet han bør være født.Steffen Jacobsen Førde, men ifølge skiftet etter han er ingen sønn med navn Hans nevnt. Dessuten Steffen Monsen Bjelkarøy. Han får riktignok en sønn i 1732, men jeg tror det er samme sønn som dør i 1737. Iallefall het han Ole.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. Slettemoen

Ja, er det ikke litt rart at han ikke er nevnt i skiftet? Det er flere barn som skulle være umyndige ved farens død (1738, ikke 43), men som ikke er nevnt. Jeg har ikke funnet at de er døde heller...Det som satte meg på ideen om at bare jentene fikk noe, var at det sto "til Brylops gier, inted at Arve" i skiftet hvor de to jentene var nevnt. Heller ikke eldre søsken som jeg vet at levde opp var nevnt i dette skiftet (kanskje fordi de var myndige, selvfølgelig). Er det noen som vet om det forekom at barn ble utelatt fra skiftene, slik som dette? Og hva slags årsak det kunne ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.