Gå til innhold
Arkivverket

[#5696] Tromøy (ved Arendal)


Gjest Barne Savkov
 Del

Recommended Posts

Gjest Barne Savkov

Kan noen hjelpe denne danske slektsforskeren?? Han skriver.... "Kunne du eventuelt hjælpe mig med oplysninger om, eller bare hvor jeg kan finde oplysninger om, nogle af min kones aner. Det drejer sig om:Morten Eliasen - født 1804 på Tromøy (ved Arendal) - døbt 13. maj 1804Hans forældre: Elias Mortensen - født omkring 1771 - død på havet ??? Anne Marie Mortonsen (Mortonsdatter ??) - født 1767 - døbt 22. november 1767begge på Tromøy.Ovennævnte oplysninger har jeg fra International Genealogical Index, men jeg ville selvfølgelig gerne have dem bekræftet fra norske kirkebøger"Vennlig hilsen Jon Torp (som videreformidlet etterlysning fra Bjarne Savkov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fant dette i 1801-folketellingen på gården "Alve" på Trømøy - se selv - under "Aust-Agder" - "Østre Moeland" : Anne Mar. Mortensdatr Huusmoder 33 1 gang enke Føder sig ved at spinde, og andet arbeyde har ingen jord ''hans hansens enke'' K 2326 Hans Hansen Hendes søn 2 Ugift M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

AMM var 1. g gift 1796 med ein Hans (f. 1770). Dei fekk sonen Hans Hansen i 1795!AMM var i 1801 enkje (iflg. FT)AMM vart 1802 gift med Elias Mortensen f.? frå Neskilen. Dei fekk sønene Morten 1804 og Hans 1806. Båe gongene budde dei på Alve.AMM døydde 1826.Kjelde: Gunnar Molden: "Tromøyfolk gjennom tidene, bind 1, Gårds- og slektshistorie for den østre delen av Tromøy. Utgiver: Tromøy bygdeboknemnd 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Savkov

Tak for dine oplysninger, som passer fint med de informationer jeg havde.Kunne du ikke fortælle hvor jeg finder "Neskilen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Neskilen er på fastlandssida av Tromøysundet. I dag ligg det i Arendal kommune. Tidlegare låg det i Østre Mo(e)land (i 1801), seinare i Stokken, Moland og så Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.