Gå til innhold
Arkivverket

[#5699] Kilebygden, Solum - (Telemark?)


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Er det noen som har tilgang på kirkebøker for Solum (Telemark?) fra 1890-årene. Tenger sårt fødsesdato på barna, Margit, Borghild og Gordon..... Regner med at de var dissentere..i 1900-tellinga er familien i Kilebygden i Solum: Jakob Ols. Brekke-hf-g-Kjøbmand-1868-Nedre Eker Bu-Den frie Mission | Marie Hans.-hm-g-Kone-1868-Nedre Eker Bu-s-|Margit Brekke-b-d-ug-1895-s|Borghild Brekke-b-ug-1898-s| !! Brekke*-m-ug-13.08.1900-s-Udøbt Gut (Yngste sønnen tror jeg ble døpt Gordon. Disse reiste ti USA - har kjempeproblemer med å finne dem - hadde håpet at eksakte fødselsdatoer på alle kunne løse mysteriet - tusen takk for all hjelp- med vennlig hilsen Jon Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan ikke finne dem i kirkebok for Kilebygden eller Solum. Heller ikke i Skien. Nå vet ikke jeg hva den Frie Mission er eller står for. Kanskje du må søke hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit. Først og fremst, Tusen hjertelig takk for god hjelp. Kanskje et dumt spørmål, men det får våge seg: Hvordan ble dissenterne ført i disse kirkebøkene? Ble de ført innimellom uten nummerering? Eller ble de ført i egne lister bak alle de andre dåpsinnføringene ?- I de bøkene jeg er kjent med fra denne perioden (fra andre steder), er de ført i egne lister. Er det ført utflyytingslister i disse kirkebøkene? De reiser fra Kristiania i Nov. 1903. Tusen takk! Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dissentere pleier som regel å føres nesten helt til slutt i bøkene. Jeg husker nå ikke dine bøker. Flytting så sent som 1900 tror jeg ikke lenger står i kirkebøkene. Jeg tror det var politiet/lensmann som hadde overtatt den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei JonDen frie mission er antagelig det vi idag kjenner som den frie evangeliske forsamling og de fører ikke noe register. Der er problemet med min kjære oldemor også.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Christina Takk for den opplysningen.....det er jo litt undelig at jeg 100 år etter blir "smådeppa" av de trosmessige valg slektninger gjorde for mer enn 100 år siden. Takk likevel! Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.