Gå til innhold
Arkivverket

[#5700] Skomaker Tronsen i Eidsvold


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Bernt Tronsen f. 1833 som var skomaker i Eidsvold hadde en datter som het Matine Josefine Berntsdatter. Han var ikke gift, og bodde heller ikke sammen med Martines mor.I 1875 tell. finner jeg Martine som bor sammaen med sin far hos farens brødre i Strandstuen i Eidsvold. Noen som kjenner til denne familien? Hvem var Martines mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Inger. Jeg finner Bernt Trondsen f 1833 på Strandstua på Sø-Strand. Det var en stesvigersønn som tok overplassen Trond Kristoffersen, husm.til han døde i 1844, 50 år. g.m. Margrethe Embretsdatter d 1871, 79 år. Barn. Ole, Kristoffer, i Amerika, Paul, Bernt, Marie, Gunhild, Maren, g.m Kristen Mikkelsen Varmland. Ole Trondsen f 1826 d 1883, husm, 1875, da bodde tre søsken hos han. Broren Paul døde her i 1891 og den yngste bror satt så med plassen Bernt Trondsen f. 1833, var skomaker og svarte noen dager i året på garden. Plassen ble nedlagt da han døde. (Stuelykkja). det står ikke noe om dattera. Kilde Eidsvoll bygds historie Gårdshistorien bind 3 side 121. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Takk for hjelpen Mona! Skal nå prøve å få litt hjelp fra kirka ang. Martines mor. Så skal jeg få lånt meg bygdeboka, og studere den. Takk igjen, hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Du kan se på 1900 tellingen på gården Rønsen i Eidsvoll, det er en Mathilde som bor sammen med flere søsken. Jeg har erfart at på den tiden gikk de ikke langt etter damene. Ofte var dem på samme gården eller nabo garden. Jeg fant tre ledd tilfeldigvis i Eidsvoll Gårdshistorie ved å lete ettter noen for noen her på digitalforumet. Jeg kjøpte dem på tilbud nå i vår på bokhandelen i Eidsvoll. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei damer! Det var jo ei tjenestejente på garden i 1865, Maren Henrike Olsdatter... f. 1852. Kan Bernt ha rotet seg borti henne, og så innsett at han måtte ta seg av barnet? Det eneste som kan gi svar er nok kirkeboka... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Enig med deg Laila. Men Eidsvoll kirke brannt i 1885 så mange opplysninger gikk tapt da. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Jeg var inne på 1875 tellinga søk på Berntsdatter der så finner du ei som bor sammen med mora?????? Dette blir mye gjetting! Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Takk for mye hjelp. Vi kan utelukke den siste Berntsdatteren, da jeg er sikker på at Martine josefine er Bernt Tronsen's datter.Har funnet 3 av Martines(min oldemor)barn i kirkebøker fra Eidsvold med fam. Tronsen bl. andre som faddere. Interessant det med tj.jenta. Må sjekke ut dette i Eidsvold kirke. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Strandstua, plass under Sø-StrandTrond Kristoffersen f. 1794, d. 09.08.1844 . Husmann. Sønn av husmann Kristoffer Trondsson og Anne Hansdotter, Vesle-Finstad gm. Margrete Embretsdatter fra Prestebakken f. 1792, d. 04.02.1871 . Datter av husmann Embret Persson og Marte Olsdotter1. Maren Kristine f. 1823 gm. Kristen Mikkelsen Fjellberg. 2. Ole Andreas f. 30.01.1825 , d. 1883. Ugift 1865 3. Ingeborg f. 1827 5. Kristoffer f. 08.10.1828 emigrerte med ”Albion” 23.04.1869 til Red WingU.S.A. 4. Paul Laurentius f. 09.09.1830 Ugift 1865, d. 1891 6. Bernt Martin f. 12.10.1833 , d. i Østre Bærum 26.05.1907. Ugift.. 2 barn med Christine (Stina) Simensdatter fra Sverige f. ca. 1845, d. 23.01.1870 : A. Martin f. 26.11.1866 , d. 01.01.1867 B. Josefine Martine f. 30.01.1868 7. Marie 8. Gunhild Dortea f. 1835. I tjeneste på Lautin i Ullensaker 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.