Gå til innhold
Arkivverket

[#5705] Foreldre til Erik Erikson Klakegg, f. ca. 1680 ?


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Jeg har funnet i Joleiks bok: Erik Erikson Klakegg f. ca. 1680 d. 1757 g. med Synneve Knutsdtr. Er det noen som kjenner til hvem foreldrene til disse to var ?Takknemlig for svar.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke funnet svaret på det ennå , men ifølge Familysearch ble de gift i Gloppen 14.06.1705.Det kan nok stemme . De er i alle fall ikke gift i Jølster ifølge den oversikten som finnes her på DA over gifte i Jølster fra 1696.I følge den samme kilden (Familysearch) skal Synnøve være født rundt 1683.I tellingen for 1701 på Klakegg , er der bare en person med fornavn Erich.Det er Erich Haldorsen 65 år.Kanskje Jølstereksperten Yngve Nedrebø kan gi oss svaret på hvem foreldrene deres var.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Synneve Knutsdatter var datter til Knut Nilsen Førde (Breim, nå Jølster) og Anne Torgeirsdatter Berg (Jølster). Flere opplysninger: Lenke Eriksen var nok sønn av Erik Haraldsen (en gang kalt Haldorsen), som først var gardbruker på Hjelle i Breim, deretter på Klakegg i Jølster. Navnet på hans kone kjenner jeg ikke. Min hypotese er at Erik Haraldsen (født ca. 1640) var sønn av Harald Kolbeinsen på Hilde, men noe bevis har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Synneve Knutsdatter's foreldre: Knut Nilson 1652-1741 (foreldre Nils Rasmuson og Agate Jeremiasdatter). Anne Torgeirsdatter 1660-1747 (foreldre Torgeir Hanson og Lucie Simonsdatter) Knut og Anne gift 1685 i Jølster. Barn: Synneve 1686, Ole 1688, Jeremias 1691-1768, Lucie 1694-1733, INger 1696, Agathe 1698-1753, Anne 1702.Knut gift første 1675 i Jølster med Synnyve Chrispinusdatter 1638-1684 (foreldre Chrispinus Tollefson og Magdalene Zachariasdatter). Barn: Marte 1676, Rasmus 1679-1718, Gunilde 1680-1706, Magdalena 1682-1755.Jeg stammer fra første ekteskapet og datteren Magdalena.Jeg har mer info både om Knut, Anne og Synnyve. rjwaagenes@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til Renathe Wågenes. Dette var flott ! Min manns oldefar kom fra Førde og hans aner leder til Erik Eriksen og Synneve Knutsdtr. Jeg setter pris på om jeg kan sende en mail direkte til deg for å oppgi min mail adr., om du vil gi meg mer info. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.