Gå til innhold
Arkivverket

[#5709] Fra Høyheller i Hålandsdalen til Samnanger


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En av mine 5.tipp oldefedre står oppskrevet som født på Høyheller i Hålandsdalen ca. 1702. Hans navn er Anders Andersson. Han ble gift med Gunnvor (1715-1788) Johannesdtr Tysseland i 1733 og bosatte seg på Tysseland hvor han døde i 1741. De hadde tre barn, Anders, Udna og Mons. Enka giftet seg opp igjen med Knut Eliasson Gjerde og fikk seks barn med han. Dersom noen har bygdebøker fra Hålandsdalen eller vet noe om Anders Anderssons foreldre hadde jeg blitt glad. mvh Kjellaug Robberstad Petit kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Jeg går ut ifra at hans foreldre er Anders Larsen og Siri Johannesdtr. Høyheller. Du finner han i 1701-folketellingen med sønnene Johannes, Lars og Ole. Selv stammer jeg fra sistnevnte, men dessverre har jeg ikke noe mer informasjon utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

I bygdeboka står det fylgjande: Lauritz(Lasse)Lasseson Heihiller (1630-1709)g.1 m.Ragnhild (Ikkje nemd kvar dei to kom frå) Born:Lauritz (Lasse),Elling,ANDERS,Nils,Siri.Anders Lauritzon Heihiller (1663-1742)g.m.Siri Johannesdtr.Gjerdevik (1663-1737)Dette er foreldra til "din" Anders.Paul Gierdevik (1610-1702)(Kona ikkje nemd)Born:Johannes Paulson Gierdevik (brukar av garden 1658-1666)Heller ikkje her er navnet til kona nemd.Dette er då far og bestefar til Siri.Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Alf Inge Fagerheim

Denne gamle tråden er forsatt aktuell for meg. Jeg lurer på om noen har informasjon om Lars Svensen Høihiller (Høyheller) som ble gift 1782 med Ingebor Torjelsdtr. Kjøn. Var han sønn av Svend Andersen Høyheller g. 1750 med Inger Hansdatter Hammeland? Og var han igjen sønn av Anders Larsen Høyheller? Svend Andersen er ikke nevnt i 1701-manntalet, så han må i så fall ha blitt født etter dette. Jeg har gjort den feilen å bygge videre på svært usikker informasjon, kun antakelser. Fint om noen kan verfifisere denne linjen her for meg, før jeg eventuelt gjør flere feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har Svend Andersson som födt i ca 1705, men det kommer fra bygdebok. Svends foreldre Anders Lauritzon/Larsson Höyheller (ca 1659-1742) og Siri Johannesdtr Gjerdevik (ca 1663-1737) For Svend har jeg 8 barn med förste konen Brita Olsdtr og 6 med Inger Hansdtr. Lars skal være födt ca 1758 i 2. ekteskap.Jeg har ikke hans kone.Men dette er jo heller ikke sjekket i kirkeböker.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takker for innspill. Nå finner jeg både Lars Svendsen og Svend Andersen i Familysearch. Det virker som om Familysearch blir oppdatert for tiden, for Familysearch er det første jeg forsøker når jeg står fast. Der har jeg tidligere forsøkt alle tenkelige varianter av navnene.Her er Anders Larsson Gjøn, sønn av Lars Svendsen og Ingeborg Torjelsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220369670&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHer er Lars Svendsen Høyheller, sønn av Svend Andersen og Inger Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg gir meg ikke med Lauritz(Lasse)Lasseson Heihiller (1630-1709). Når man sammenfatter informasjonen i koppskatten 1645 og 1666-manntallet for Os, er det utfra statistiske betraktninger fristende å sette fram en hypotese om at faren var Lauritz Lasseson Vanvik f. ca. 1594, d. 1676.i koppskatten 1645 er det registrert 14 personer med navn som begynner med La* i Strandvik skipreide. Kun en har en sønn ved navn Lauritz i skattepliktig alder. Det er Lasse på Wandvig i Strandvik skipreide. Han og konen Elj, sønnen Lauritz og en datter, betalte 8 skilling i skatt.I manntallet 1666 for Os er det kun registrert en person bosatt i Haalandsdalen sogn med fornavn La* etternavn La*, som var skattepliktig i 1645. Det er Lauritz Lassesøn, som var bosatt på Heiheller ved 1666-manntallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.