Gå til innhold
Arkivverket

[#5714] Mons Andreas Larsen fra Manger - hvor ble det av h


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kan noen hjelpe meg å finne ut kor det vart av Mons Andreas Larsen fra Manger. Han var smedsvenn i Bergen i 1873 og ble gift med Ingeborg Hansdtr. fra Vikedal den 30. juni 1872. De fikk datteren Mathilde Heleen den 20. april 1873. I juni 1873 ble datteren døpt i Korskirken i Bergen. I folketellingen for Bergen i 1875 finner jeg ikke noen av disse heller ikke blandt de som utvandret. Dersom det er noen som har opplysninger så hadde det vert fint å få vite noe. Dersom du skulle komme over opplysninger på Statsarkivet så hadde det vert fint å få opplysninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Leste den forrige etterlysningen din, og vet nå at Mons var født 1846 på Mangerspladset, men jeg har dessverre ikke funnet noen flere spor etter ham denne gangen...Men, du finner en Mathilde Helene f. 1873 i Herlø i Bergen i 1900. Hun kaller seg da for Jacobsen... Kan Mons ha dødd tidlig og Ingeborg giftet seg opp igjen med en Jakob eller Jakobsen?Denne er skikkelig vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Heidi: Den Mathilde Helene f. 1873 som du finner i 1900 folketellingen er min oldemor og het egentlig Metta Helene Severine Jacobsdatter. Hennes far er Jacob Eriksen og hun er født på Bratshaug gård i Herdla. Hun var i 1900 ikke gift, men hadde allerede ei datter med min oldefar Emanuel Eriksen. Så dessverre så kan nok ikke dette være rett Mathilde Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. Slettemoen

Det er jo greit å kunne utelukke henne! Men det gjør jo ikke søket lettere, det er litt av en nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan tenkes at Mons Andreas døde en gang før 1882, for hans søster får da en sønn som hun kaller Mons Andreas. Derfor er det mulig at hans kone Ingeborg har giftet seg opp i gjen. Jeg har lett gjennom alle mulige kilder untatt op Statsarkivet for å finne ut hvor det ble av denne familien. Jeg har ikke hatt anledning til å lete etter disse på Statsarkivet - det er store muligheter for at løsningen ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då bør du sjekke fadderne til denne Mons Andreas. Kan hende det kan gje deg ein peikepinn.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Finner eg fadderne bare på Statsarkivet eller er det mulig å finne desse på digitalarkivet? Mons Adreas ble født i Manger 26. sept. 1846 og ble døpt samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.