Gå til innhold
Arkivverket

[#5716] Marie f. Strand og Ole Kolsrud, Ulberg i Sigdal


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

På veggen har vi hengande to store teikningar (foto?) av Marie Kolsrud f. Strand og Ole Kolsrud, Ulberg i Sigdal. Eg har funne dei att i f.t. frå 1900 på Nedre Ulberg og f.t. 1865 på Kolsrud i Sigdal. I 1865 var dei skrivne for Ole Olsen (f. 1832) og Mari Madsdt. (f. 1831).Eg skulle gjerne visst meir om desse to - er dei omtalt i noko bygdebok, eller kan nokon sette meg på sporet av foreldra deira?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Knut.Ser på fotballkamp nå, men paret er omtalt på side 808 i bygdeboka for Sigdal, bind 3. De er også nevnt under Kolsrud.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen Knut. Jeg gir opp fotballen og her kommer derfor litt mer fra Sigdal. Marie er født på Strand i Sigdal som datter av Mads Reidulvsen som ble født i Flagelia i Krødsherad og gift i 1818 med Helge Bjørnsdatter Åsen f. 1788. Mads og Helge hadde 7 barn. Mari ble født 1831 og gift med Ola 1857. De fikk 7 barn. Ola satt i kommunestyret 1862-66 og svigerfaren ble tatt for løssgjengeri i 1815. Bygdebøkene jeg nevnet heter; Gard og Slekt og er ført i pennen av Andreas Mørch. Det er et flerbindsverk. Du trenger bind 2 og 3. De dreier seg om gårder og slekter som har bodd der. Du får sikkert lånt et eksemplar ved å oppsøke et bibliotek. Mail meg gjerne direkte på mailadressetallmoen@start.noHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Knut! I går hadde vi det første arbeidsmøtet i det nystartede Midtfylket lokallag av Buskerud slektshistorielag. Midtfylket omfatter Sigdal, Modum og Krødsherad + +. To av de tilstedeværende arbeider med slektene på Ulberg, og vil sikkert være veldig interessert i å høre mer om bildene og om hvordan du har fått dem. Er du i slekta? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Laila!Midtfylket lokallag høres interessant ut da jeg har en del slekt fra stedene du nevner, og flere ting jeg lurer på der. Utgir dere noen egen "blekke", har dere noe med oppdateringen av gårds- og slektshistorien for Sigdal/Eggedal som jeg hører skal finne sted? Kan jeg henvende meg til noen av dere med spørsmål/kommentarer/hypoteser?Svar meg gjerne på denne adressen: svbjornd@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

No har eg tinga 3 bind Gard og Slekt på biblioteket, eg har tatt fram Norgesatlaset og sett på Krødsherad og Sigdal - ein del av landet eg aldri har vore i - og eg har hekta biletet av Ole Kolsrud ned frå veggen. Biletet er 30x35 cm + pasp. og ramme, og på baksida les eg: "E. Gabrielsen / Portrættegner / Torvgaden No. 1. Christiania / Billeder tegnes efter fotografi / i alle størrelser. / Nøiagtig lighed og smukt arbeide." Med kulepenn er det tilføyd: Ole Kolsrud / Ulberg, Sigdal / far til Karoline Aarum". Det er biletet av henne folk kommenterer, ho har eit spesielt svart hovudplagg slik at ho ser temmeleg streng ut. Elles er det ikkje noko ekstra med dei.Ola og Mari Kolsrud er altså foreldre til Karoline Aarum som var mor til Ragna som var farmor til kona mi. Nå har eg komme så langt i slektsgranskar-sysselen at eg har ser på denne greina av familien som heldt til i ein del av landet som eg absolutt ikkje kjenner. Og det gler eg meg til å gjere noko med.Elles takk for hjelp til å komme vidare! Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Knut. Beklager at jeg bryter inn her, men jeg har innlegg nr.3116 Sunnfjord. Det gjelder Kristine Skorpen Strand og en Petter Skorpen, er de kanskje av samme slekt som du gransker? Jeg forsøker å hjelpe en dame på New Zealand. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Ikkje noko å beklage, men eg kan ikkje hjelpe deg det eg veit. Mi "Skorpa" ligg på Helgeland, og ho Marie Kolsrud f. Strand er i kona si slekt. Mvh Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.