Gå til innhold
Arkivverket

[#5717] Åse Bjørnsdtr. g.m. Ole Rolfsen Søre Råen (ca. 164


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Under Søre Råen i gårdshist. for Krødsherad står det at Åse var fra Runn (Rund.). Bjørn Alvsson og kone Astrid Helgesdtr., visstnok fra Hilde i Flå, hadde en datter Åse, men iflg. den samme gårdshist. var hun gift med en Eiliv. Noen som vet mer om dette? Det var skifte etter Bjørn Runn i 1650 og etter kona Astrid i 1680. Ingen av dem er bevart i skifteprotokollen, det jeg kan se. Og som vanlig oppgis lite eller ingen kilder i gårdshist., hverken for det ene eller det andre (aldri for det jeg lurer på). Hvorfra vites det f.eks. at Astrid var fra Hilde? Vites mer om hennes slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Hei, jeg har ingen opplysninger om de nevnte personene. Men vet du om de kan være anene til Åse Sjursdatter f. ca. 1724 på Råenhallen som var gift med Reidulv Rolvsen. De hadde sønnen Syver Reidulvsen f.1754 d.1838 på Skinnes. Syver ble gift 1784 med Kari Ellefsdatter f.1751, d.1841. Syver og Kari hadde sønnen Ellef (min tip tip tip oldefar)f.1790 på Raaen. Navn som Åse, Syver(Sjur) og Ellev(Eiliv, Ellef) er tydligvis navn som er mye brukt i slekta og på Raaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så vidt jeg kan se hadde ikke Åse og Ole Søre Råen noen sønn ved navn Sjur eller Syver, men forbindelsen går kanskje evt. gjennom Åse Sjursdatters mor? Det er ikke oppgitt hvem alle barna giftet seg med i gårdshistorien.Har du sjekket faddere i kirkeboka? Skifter?Reidulv Rolfsen - hadde han slekt fra Glesne? Var han etterkommer etter Reidulv Bjørkerud og kone Kari Knudsdatters datter Guri g.m. Mads Torgeirsen Glesne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Takk for svaret. Når det gjelder Reidulv Rolfsen så har jeg ingen opplysninger om hans foreldre. "Min" Åse Sjursdatter har foreldrene: Sjur Olsen Råenhallen født Bjøre og Ingebjørg Andersdatter. Ingebjørg Andersdatter skal visstnok ha aner fra Gulsvikslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.