Gå til innhold
Arkivverket

[#5718] Frantz Hendrik Sem


Gjest Kjersti Lohne
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Lohne

jeg leter etter Frantz Hendrik Sem f. ca 1800 + -.Han giftet seg i NK i Bergen med Bergitte Petriche Niielsdtr. i 1820.Problemet er at både Frantz og Hans er i bruk.Sønnen Ole bruker etternavnene Hansen-Frantzen-Sem.Hvordan skal jeg finne Frantz i dåpsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Frantz Henrich Olsen Sem og Bergithe Petriche døper seks barn i Domkirken i Bergen som jeg kan finne:1821 - Ole Hansen1824 - Jacob Carl1826 - Edel Dorthea1829 - Frantzine Aletta1836 - Severine Martine1838 - Peder Nielsen EidsvoldDet er kun når Ole blir døpt at Frantz er nevnt som Hans. Av yrke nevnes Frantz først som bakersvenn og bakerarbeidsmann, siden som tømmerdreng, tømmermann og bordarbeidsmann.Jeg finner ingen Frantz, sønn av Ole, døpt i Bergen! Ut fra bryllupet skulle han være nettopp i Bergen...Men jeg finner ham begravet fra Domkirken i 1872. Da er han 75 år gammel, f. 1797:Død 20.9, begr. 25.9.1872: Arbeidsmand Enkemand Frantz Henrik Ols. Bosted: 11-186Har du forresten sett at Ædel Dorthea Laurenze Sem dør som 82-årig enke i Domkirken sogn (bosted 18-186) 21.3.1847 og begraves 26.3.? På navnet kan hun absolutt høres ut som moren til Frantz... Men jeg finner henne ikke i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og så løste det seg!I 1865-tellingen er jo enkemannen Frants Hendrik Sem, husfader og bordareider på 69 år oppgitt med fødested KØBENHAVN!Han eier gården, og eldstedatteren Edel bor der med sin familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

1865-tellingen, Bergen:1823 1 Frants Hendrik Sem Husfader Bordareider e 69 m KjøbenhavnDet gav vel et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Her bør vel originalkilden sjekkes siden Frants og Hans godt kan forveksles.Men bruken av patronymika i byene og på landet var ofte forskjellig. På landet var man konsekvent, mens man i byene gjerne gav barnet flere navn, og mange kan se ut som patronymika uten å være det. Av de 12 Hans Hansen som døpes i Bergen i perioden 1815-1894 har bare tre far ved navn Hans. Så jeg vil ikke umiddelbart gå utifra at Frantz Henrich Olsen Sems far het Ole, selv om det godt er mulig. Svaret på det finner du vel i København!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett at ein del døypte fekk "patronymikon" etter heilt framande som "mellomnamn". Ein i slekta mi er døypt "Ottesen" til mellomnamn, av uviss grunn. Namnet han ingen samanheng med slekta, korkje på faren eller mora si side. Den siste eg fann, var ein i Laksevåg som fekk presten sitt fulle namn, "Carl Martin Breien" som døypenamn - attåt faren sitt patronymikon. Det sette presten strek under i kyrkjeboka - før han like etter tok avskil med sokneborna.Det at Ole fekk "Hansen" som mellomnamn kan difor skuldast alt anna enn at namnet Hans finst i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Lohne

Tusen takk for de svar jeg har fått.Jeg skal sjekke om det kan være en forbindelse til Danmark.Jeg fant en vielse i DK ibergen i 1793, mellom Ole hanssen Sem og dorte Rasmusdtr. Kan dette være far til Frantz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. Slettemoen

Dette kan godt være hans foreldre, i og med at Frantz kaller seg Olsen, og døpte sin første sønn Ole Hansen. Denne Dorthe kan godt være den samme som Ædel Dorthea også...Finner du fødselen til Frantz i Køben får du jo raskt svar på det! Ole og Dorthe(a) har nok bodd en tid i Danmark før de (ihvertfall sønnen og moren) kom hjem igjen til Bergen...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.