Gå til innhold
Arkivverket

[#5719] Bergen


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Jeg leter etter Kristine Olava Johansdatter f. ca. 1799 i Bergen. Hun giftet seg med Henrich Abrahamsen f. ca. 1800 i Hyggen, Røyken. De fikk bl.a. sønnen Hans Henrichen f. 1827.Jeg leter etter foreldrene til Kristine Olava. Jeg finner henne ikke i 1801-tellinga for Bergen. Kan noen hjelpe meg?Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Foreldrene er Jan Martin Jansen og Anna Maria Olsdtr. Kirstine Olave ble døpt 13.7.1800 i Domkirken.Du finner dem i 1801-folketellingen under rode 11, gård 152. Da kan du også se at det var hans andre ekteskap, hennes første, og at han hadde sønnen Jan fra første ekteskap.Antagelig er det samme par som ble vigslet i Domkirken, 18.8.1799. Da er hun oppgitt med navnet Anna Bloch.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei! Tusen takk for hjelpen, Tore. Jeg ble litt usikker på om det er riktige foreldre du har funnet. Jeg har henne som Kristine Olava Johansdatter, bør ikke da faren hete Johan? Kanskje jeg har feil etternavn på henne?Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Joda, selvsagt burde han hete Johan, men på den tiden får man ofte inntrykk av at det var hipp som happ hvordan man skrev navn, spesielt Jan/Jon/Johan/Johannes, som helt sikkert kan finnes på samme person. Du ser dessuten at presten skrev Kirstine Olave istedenfor Kristine Olava slik du har funnet det.Dessuten er det kun henne med kombinasjonen Kristine/Kirstine og Olava/Olave som blir døpt i Bergen for den perioden du mener hun er født. Jeg er enig i at det ikke er bevis nok, skal du ha det tror jeg du må lete i andre kilder, feks skifteprotokoller.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk igjen, Tore.Du nevner at moren er kalt Anna Block under vielsen, veit du hvor navnet Block kommer fra? Er det et stedsnavn i Bergen-området?Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Nei, Block er nok ikke et stedsnavn, heller et slektsnavn. Det finnes en Ole Block som får ialt ni barn som døpes i Korskirken og Domkirken i Bergen. Deriblant Anne Marie født 7.5.1777 som mest trolig er hun som gifter seg i 1799 med Jan Martin Jansen. Hennes mor er oppgitt til å være Anne Marie Ibsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Anne Marie Bloch ble født 07.05.1777 som det yngste av Anna Marie Ibsen og Ole Bloch's 9 barn. Hun ble døpt i Domkirken 14.05.1777. Faren, Ole Bloch tok borgerskap som kobberslagermester i Bergen 21.09.1762, et drøyt år før han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk til dere begge. Anna Marie Ibsen er hun i familie med den kjente forfatteren Henrik Ibsen, eller er det flere Ibsen-familier? Hva betyr det at han tok borgerskap som kobberslagermester? Er det en slags svenneprøve han måtte igjennom eller var det bare at han måtte registrere seg som kobberslagermester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Å inneha borgerskap som f.eks. kobberslagermester var såvidt jeg vet en nødvendighet for å ha lov til å livnære seg som nettopp det i den aktuelle byen. Analogt med håndverker-borgerskap fantes også handelsborgerskap og visstnok flere andre typer borgerskap. Dette hadde med byenes privilegier å gjøre. Men her kan sikkert andre bidra med mer eksakt viten. Lykke til! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.