Gå til innhold
Arkivverket

[#5720] Kirkebok for Nes Prestegjeld, Akershus.


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Jeg har kopi av fol. 9b og 10a i kirkebok I 7 (1846-58) for Nes Prestegjeld, hvor Laurits f. 15.8.1847 er innført som nr. 56. Jeg klarer ikke å tyde hva som står der. Er det noen som har avskrift av kirkeboken som kan hjelpe meg? Jeg er interessert i foreldrenes navn, faddere osv., altså alt som står skrevet vedr. Laurits. Han er min oldefar.Med vennlig hilsen Turid Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Med litt prof. lesehjelp kom vi til at faren het Halvor Gulbrandsen og moren Karen Larsdatter. Gården noe på Hi.... eller He.. Lauritz var uekte. Sjekket så konfirmasjon og 6/10 1861 nr. 20 Lauritz Halvorsen f. 15/8 1844(siste 4 kan se ut som 7) Foreldre Halvor Gulbrandsen og Karen Larsdatter. Stedet var Hinden eie. Du finner foreldrene på Fundenhagen i 1865 og er da gift. Jeg tror ihvertfall dette skulle være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg glemte å skrive at faren var tjenestedreng på Hinden da Lauritz ble født. Ellers bygdebok: Nes på Romeriket bd. IV s. 81 Fundenhagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for hjelpen. Dette er sikkert riktig.Problemet er at han reist så tidlig fra Nes, ca. 19 år, og ingen i familien har hatt kjennskap til hans fortid der. Jeg finner ham som telegrafist på Eidskog stasjon på Hedemark i 1965 tellingen. Han arbeidet hele sitt liv ved jernbanen. Han fikk barna Karen (oppkalt etter mor), Ole, Hans og Emma (oppkalt etter søsken)?.I dag var jeg på biblioteket i Drammen og lånte Bygdebøkene for Nes, de tre første bindene. Altså til ingen nytte. Bind IV må kanskje bestilles. Vet du i hvilken av Bygdebøkene jeg finner noe om Hinden gårdene?Med vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.