Gå til innhold
Arkivverket

[#5725] Crommeti/Crometij


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Søker oplysninger om nevnte slekt som kom til Bergen fra Grevskapet Crometij i Skotland. Severin Seehuusen/Svanenhielm var gift ca 1690 med ei Alida Crometij. Allt om navnet har interresse. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner dem på: http:// familysearch.org og så search for ancestors. Severin Svanenhielm Seehuusen. Jeg var nettopp borti noen i Godtzen- familien som også kommer inn her. Jeg tror det var i Kiellands slektsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Berit. Takk for svar. Jeg har funnet en del om de her i Bergen, men nu er det dukket opp nye navn i forbindelde med registreringen av fadderne i NK. Skulle så gjerne ha de på rett plass. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Pedersen

Hei Terje. Emmiche Danielsdatter Crometj var gift med Sander Nielsen Weinvich i Bergen. Ett av deres oldebarn var bigamisten Elias Heltberg Weinvich som var gift med farmoren - Dorthea Jørgensdatter Wielsgaard - til eventyrfortelleren Peter Chr. Asbjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg er selv efterkommer af Alida Crometie og S. Seehuusen (Svanenhielm fra 1720). Et brev fra Alida findes i RA, Köbenhavn (trykt i PersHist Tidsskr 1-I, 133ff. I SAB, Sollieds samlinger findes en hel del under Diverse, under 'C'., bl.a. en artikel af Wiesener, der (mener jeg) helt fejltolker brevet. Alida (1672-1749) var datter af Sejlmager og köbmand Thomas Danielsen C, d 1699 (skifteprot findes i SAB)og Lisbeth Hendrichsdatter (d 1692). Alidas Södskende: 1 Daniel 2 Henrich (1674-1736) g m Johanne Daberg sön Hans gm Barbara Smith, 3 Giertrud f e 1675 d 1695. TDs far var Daniel Thomasen (rode 8 1657), sön af Rådmand Thomas Thomasen Crommetius (NMag II, koppskatt og verditaks 1645) og konen Emmiche. Thomas T var muligtvis indvandret fra Walls, Orkney (SRO.RS43.6.67). Han er muligtvis i slägt med familien Urquhart of Cromartie. I en afhandling af Sylvi Cook Evjenth er der flere sider om TD billedsamling. Foruden undertegnede m börn, findes der nulevende efterkommere af Alida C i Danmark, Grönland og muligtvis i Frankrig. En gren i Spanien er uddöd. Cromarty var et almindeligt navn på Orkney og efterkommere findes i bl.a. USA, Canada, Australien, Storbritannien, New Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hej Terje. Jeg så at du havde lavet database med fadre også for Korskirken. Er der en på vej for Domkirken og StM også? Thomas Danielsen Cs bror, Jan Danielsen C boede i rode 14 og havde flere börn og efterkommere med navnet i DK prestegjeld samt i StMartin. foruden sönnen thevis i NK og sönnesönnen Henrik först i NK siden i StMTDs söster Emmiche, der var gift med Sander Nielsen Weinvich döde i barselseng, men datteren der hed Emmiche efter moderen overlevede og blev gift med Jan Dishingthon (se databas Nk med fadre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Lars. Jeg har samlet en del Crometi personer. Men det er sikkert en brøkdel av hva det skulle vært. Man vet at Thomas Thomæsen Crommetius d. 28/8-1647 Bergen?, og Immechie/Emmechie Jansdatter hadde 24 barn. Vi har bare funnet ett av barnene: Daniel Thomassen Crommeti død ca 1666. Bodde i Rode 8. Han er notert med 4 barn.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Kom over en Crometi jeg ikke hadde sett før. Oluf Sørensen, Båtsmann og Aselina Sandersdatter Crometi gifter seg i NK 22/9-1672.Men noen Sander Crometi har jeg ikke funnet.Noen som har formening om hvem denne Sander Crometi er ? Det er jo flere Sander på denne tiden men ikke noen jeg kan knytte denne Aselina til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg vil gätte på at det kan väre Sander Tommesen, nr 1581 i hustakseringen for 1645. Han kan väre en bror til Daniel Tommesen, og således sön af Rådmanden Thomas Thomasen Crommetius. Vi skal nok ikke regne med at altid finde slektnavnet i kilderne. F eks har jeg kun set få kilder hvor Thomas Danielsen benävnes med slektnavn, nemlig i skibslisterne fra 1688 og 1696, ved hans trolovelse i DK med Lisbeth Hendrichsdatter samt i et brev fra hans datter Alida i DRA, köbenhavn (publ i Pers Hist Tidsskr 1880, s 133ff). I mandtallene fra 1683 og 1689, ved to af börnenes dåb, konernes og sin egen begravelse, NHLTgb 1696 samt i skiftet 1699 hedder han slet og ret Thomas Danielsen. Også hans far og farfar benävnes for det meste med bare patronymet i N Mag 2. og i skattemandtallene 1645 og 1657. Desuden var Cromarty et af de mest almindelige slägtnavne på Orkney ved denne tid og der var nok flere andre indvandrere med dette navn som ikke var i (när) slägt med Thomas Thomasen og hans efterkommere, for eks Joen Monsen Crometj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Lars. Takk for svar. Da får jeg lete litt på Sander Tommesen å se om han har lagt fra seg noen spor her i Bergen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er to til Berent Crometie x1675dk Elisabet Mortensdtr Berent Danielsen Crometie x1674nk Karen Berentsdtr Kan ikke se hvor disse er blitt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Terje og Svein!Jeg vil gätte på at de to Berendt er samme person men at den förste kone döde i barselseng og så fik han en ny. Ägteskab var forretning mere end kärlighed dengang. Da han hedder Danielsen er han vel bror til Thomas, der jo havde to brödre til: Jan og Ludvig. Da to af brödrene hedder Berendt og Ludvig, gätter jeg på at Daniel Thomasens kone var af Slägten Middelstorp. Da Thomas Danielsens äldste datter, der nok også var det äldste barn, hed Alida gätter jeg på at Daniel Thomasens kone hed det samme. En af Thomas Danielsens medinteressenter i den sk Formanskälder i NK, var faktisk Berendt Ludvigsen Middelstorp (hvis mit gät er rigtigt var han altså Thomas fätter).Salgsregistrene på Orkney viser at Thomas Cromartie (Thomas Thomasen Crommetius) i 1639 solgte et stykke land på South Ronaldsay, Orkney, samt at hans far, også Thomas Cromartie, var Borger og köbmand i Bergen, men havde boet, eller tidvis boede på Walls, Orkney. Hvis vi ser på Nicolaysens Borgerbog så kan de to ha fået borgerskab i 1572 respektive 1599, eller 1599 respektive 1607 (1609). Jeg foreträkker den sidste kombination, ellers bliver rådmanden usandsynligt gammel (70-80 år). Måske var der en till, tidligere, generation.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg gättede nok forkert om Berendt. De var to forskellige. I koppskatt 1675 Står: 401 Berndt Jensen Crommethi sielf 4de 1 Rdr. 2 Mrk. 10 Roede. Da vi ikke har nogen Jens Crometie, formoder jeg at Berndts far var Jon Monsen C i rode 11 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker snarere som om Jon Monsen C. og Berndt Jensen C. var jevngamle ? Hvis Thomas Thomasen Crommetius (død 1647) og Emmiche Jansdatter fikk 24 barn (fra ca. 1600 og utover), kan det kanskje finnes en Jens blant disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Per 1. Joen Crometie var ikke jevngammel med Berndt. Jfr BHFS nr 29/30 'Bartskjerer og kirurger'. Her nevnes Jonas Cromethi sön af Jon C og Lisbet Gilbertsd. Jonas var ved sin död o. 1679 Opper Bartskjerer en stilling han knapt kan ha haft i ung alder, så jeg regner med at han var födt ca 1645-50, og jon må da ha väret födt ca 1600-15. Jfr flg numre i dig ark. databaser: Borgerskap:2882, Verdi1645:904, Koppsk1645:875, Formue1657:475, Koppsk1683:2340-2343, der, mener jeg, alle handler om Jon Monsen C, Bager fra Orkney.2 Hans Hendrichsen C var tipoldesön af Rådmand Thomas Thomesen Crometij, Thomas Danielsen C var Rådmandens Sönnesön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

TerjeJeg vil pege på en anden mulig Sander Crometie som kandidat til at väre Aselines far: Sander Willumsen, weffuer i NK sokn, rode 5. 1645 KS nr 293 og Verdi nr 1582. Såvel Alexander som William var vanlige navn i Cromartie slekterne på Orkney, särlig på Walls. En William C, borger i Bergen sön af Sl. Thomas C i Kirbister, Walls solgte land i Aith, Walls, Orkney i 1631 (Nat Arch Scotl RS4343/4/277). Denne William ser ud til at ha väret tremenning til Rådmanden Thomas Thomasen C. Rådmandens Far også Thomas Thomasen C var fätter til Thomas C i Kirbister, sön af William C i Kirbister, sön af Thomas C i Kirbister (Orkney Arch D23/5/25). William C i Kirbister's yngste sön hed Magnus og passer i alder til at kunne väre Jon Monsen Crometjs far, men det har jeg ikke nogle beviser for. Der var flere Magnus Cromartie i Orkney (Stromness, Cara, Haybrek, Skea) der passer i alder, men flere af disse har en sön John der boede på Orkney. Dette har jeg ikke undersögt närmere, men det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg var inne i kirkebøkene for Sund idag. Var egentlig på jakt etter Orningslekt, men snublet over en Crometi. Under intro av kvinner i Sund august 1751 finner jeg Henric Krometis kvinde. Så under døpte i Sund 10/7-1751 finner jeg Gerche Kistine som datter av Henric Danielsen som da holder til på Stickholmen ? Jeg har fra før ett barn i NK og to barn i KK på denne Henric.Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Terje,Takker ! Nå får jeg forhåpentligvis plassert 'min' Gierche på rett sted. Hun ble gravlagt 15. aug 1800 i StP. Hvis Gierche er 'lik' Giertrud så var hun nok oppkalt etter sin farmor. Vi snakker vel her om foreldrene Henrich Danielsen C. og Barbara Christensdatter Dreyer ? De ble begge gravlagt samme dag i 1764. Var det skjedd en ulykke eller..? Jeg hadde og fra før registrert 3 barn her(Birthe Christine, Herman, Herman)Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Mulige sønner THOMAS og JENS til TTC (ca 1571-1647).Verditakster for Bergen 1645 : Tommas (I) Tommasen raadmandz tuennde waninger, till gaadenn som hannd sielff i boer Werner Hoofft tilfornne jboede Hanns Krøeger jboer 700 dlr J samme gaard NKTHOMAS (II) Tommesønn 5 boeder n. j gaarden med 1 waning offuenn paa Hennrich Willshuus och Tønnis Hennckell 500 dlr J samme gaard NK (Går ut fra at dette er 2 forskjellige Thomaser)Formuestaksering Bergen 1657 : Ingen av de 2 var nevnt i 1657. Thomas I døde i 1647 og Thomas II som muligens var en av sønnene, må være død før 1657. En Thomas Thomassen fra Orkenøyene tok BS i Bergen i 1623 (født ca 1595-1600). Var kanskje som mulig 1. sønn født på Orknøyene ? At han i 1645 nevnes som formuende og i samme gård og kirkesokn som Thomas I, kan kanskje tyde på tett slektskap ?Siden denne debatten er fra 2001-2003 så er vel noen spørsmål allerede avklarte. Men….Lars nevner i (13) at “vi har ikke nogen Jens..”: Hvem er da Søren JENSen Crommetie, (KS 1683) f. ca 1650, sønn til? Er han bror til Berendt Jonsen ? eller har vi her en sønnesønn til TTC ? Søren ble gm Helvig Christensdatter Hjort i 1680. Trolig barnløse ?TTC og Emmiche fikk 24 barn, men en må vel gå ut fra at ikke alle vokste opp. En var kanskje “heldig” om 10-12 overlevde foreldrene ? Har en noen opplysninger om dette?mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Ole.Jeg har og lagt henne til barn av Henrich Danielsen Crometi og Barbara Dreyer. Med å bla litt i kirkebøkene i Sund skulle man vel finne litt mer stoff om disse.De andre spørsmålene dine har jeg foreløpig ikke noe svar på. Men når Tommas og Emmiche(Janniche) hadde så mange barn, må man vel regne med at det finnes en god del etterkommere rundt Bergen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

(20) Jeg mener det er samme Thomas. Det grunderjeg på:Thomas Danielsen (TTCs sönnesön) havde både söboder og huse (grunnebok 1686 og skifte 1699) på samme sted (nuv Strandg 57 el 59) Der refereres til samme sted i bergen både 1645 (Wiesener, A. M. Taksering over Bergens bys eiendommer 1645. 74 s. BHFS, tilleggshefte) og på et bykort 1686 (Riksarkivet, NRA DK 13 og 58)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

TerjeJeg fandt i mine papirer en kopi fra Wieseners samlinger MS 955, UB.Han nävner et skifte efter Herman Dreyer (Barbaras bror) Bergen 8/3 1773: Henriks og barbaras börn. Danielsche Margrethe Crometie f1745, i Nordland. Daniel C f 1748, farer fra Holland. Bente (må väre Birthe) Christine C. og Gierche Christine C, i Bergen.(jeg finder ikke denne dato i Sollieds uddrag, derimod en bror Herman d 1756, men der nävnes kun Barbara og en brorsön, så Wiesener som ikke altid er en helt tilforladelig kilde, forveksler måske to brödre til Barbara). Det kan måske värd at se efter i skifteprotokollerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Sören Jensen (fejlafskrift for Jonsen?) C. er vel samme som vies i DK 10/10 1680 med Helvich Hiort. Iflg Sollieds saml i SAB er Joen (Monsen) Crummethj forlover og derfor rimeligtvis hans far. Joens far er nok en af adskillige Magnus C på Orkney. De fleste af dem har en verifieret sön John på Orkney, og kan udelukkes. Magnus C i Stromness er mulig og kan väre sön af William C i Kirbister. Joen havde også en sön Jonas som var Barber. Jeg vil gätte på at Berent Jonsen også var sön af Joen.Mulige börn af TTC 1 Thomas Thomassen Renteskriver i Kbhvn. fik bevilget indtägter af gårde i Bergenhus len 2 Sander thomasen 3 Willum Thomasen 4 alle övrige Thomasen/-datter i kilderne som passer i tid og ikke kan vises väre af anden slägt (hvilket en hel del kan) er mulige kandidater.TCC jr var sandsynligvis 20 år (myndighedsalder) da han blev borger i 1599. I en dom i Skotland nävnes en veksel fra sidst i 1590 tallet på 'tua hundreth and sextie dolouris of Thomas Cromertie and his moder in Birren in Norroway'. (Desuden en veksel fra Thomas Beg) (Nat Arch Scotl, CS7/298). Hvis Thomas C havde väret myndig, ville han nok have udstedt vekselen kun i sit eget navn(og ikke moderen) da samfundet jo var patriarkalisk dengang.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Takk til Lars,Når det gjelder TTCjr og borgeralder.Jeg mener å ha lest et eller annet sted at for å bli borger så måtte en være fylt 20 år og ha praktisert i yrket minst 5 år. Ofte er de da rundt 25-30 år når de får Borgerskap. (I TTC`s tilfelle må han ha startet i yrket som 15 åring?) Husker jeg rett eller var dette kanskje regler som kom etter 1599 ?mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.