Gå til innhold
Arkivverket

[#5735] Et tips til alle brukerne av forumet


Gjest Vidar Skjelanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Skjelanger

Jeg vil bare komme med et lite tips til alle som legger inn meldinger i forumet: Prøv å finne en god og beskrivende tittel. "Hjelp" eller "Hvor ble han av?" sier ingenting om hvem man leter etter. Det er ikke alle som leser hvert eneste innlegg, og da er det en stor fordel om tittelen forteller mest mulig om selve innlegget, helst med navn på personer og steder. Det gir også større sjanse for å få respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det kan også vere lurt å spreie etterlysningane litt i tid; med svært mange nye etterlysningar pr dag aukar sjansen for at dei kjem fort ut av "dei siste 20" og då er sjansen for å få hjelp endå mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Det er bare å sukke og håpe at mange leser dette! Ifølge web-ansvarlig skal det la seg gjøre å søke på stedsnavn og slektsnavn på eldre innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Svein Bjørndal: I Netscape:

  1. - deretter under View in den øverste verktøylinjen: Select all - Find in frame ....(navn). I Explorer.
    1. - deretter under Rediger i den øverste verktøylinjen - Søk (på denne siden) - Søk etter ... (navn).Kjell H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja, det fikk jeg opplyst også.: List alle, bruke nettleserens søkefunksjon ( CTRL+F ). Forstå det den som kann. Jeg prøvde å inspirere digitalarkivet til å lage mapper, feks basert på kommuneinndeling i 1900 tellingen. Jfr. den svenske siden Røtter hvor man også kann søke på alle innlegg.Bekvemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lærte også noe nytt nå. Jeg søkte etter et par av mine tidligere innlegg, og det fungerte så lenge jeg søkte etter ett ord, for eks. for- eller etternavn. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for opplysningen. Det funker, og det gjør det lettere å finne innlegg man husker ligger der et sted. Men siden det bare går an å søke på overskrifter og ikke innhold, betyr det at det bare av den grunn er viktig at folk skriver mest mulig informativt der og ikke overskrifter av typen "Hvem var han?" osv. For den angjeldende person i selve innlegget vil man jo aldri få tilslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.