Gå til innhold
Arkivverket

[#5740] Inga Størksdtr. f.1814? døde 14.04.1880 Eidsvåg /


Gjest Kjell Øijorden
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Øijorden

Etterlyser foreldrene til Inga Størksdtr.f.1814. Døde 14.04.1880 Eidsvåg / Bergen Gift med Ole Johannesen fra Lyssand i Os / Hordaland f.1808 d.06.10.1886 Eidsvåg / Bergen. Os Bygdebok 3 Hordaland født på Ulven i Os / Hordaland men finner henne ikke. Oplysninger også at foreldrene kom fra Voss og flyttet til Os

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjå på garden Fjærteigen i Hammer FT 1865. Der vil du sjå at ho er fødd i Voss og han i Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Øijorden

Har fortsatt ikke klart å finne foreldre til Inga Størksdtr. f.1814 Voss. Var på Statsarkivet men fant ikke henne døpt på Voss, årstall 1814 mye feil? Hun giftet seg den 10.07.1840 i Os med farsnavn Størkaar, født Vangen Sogn. Finner under gift 1792 på Voss, Størkaae? Johansen Moe og Gundbiør Larsdatter Øvre Fenne. Er de foreldrene som flyttet til Os? Er det noen som arbeider med å registrere døpte på Voss i denne periode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Sto ikke navnet på faren til Inga ved vielsen i 1840? Hvis så gjorde ville du lett se om en Størk/Størkaar Johansen var faren eller ei. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Jeg har hatt samma problemstilling som deg (se innlegg 10266)Jeg har en tippoldefar lars Iversen som jeg i mange år har forsøkt å finne ut hvem hans foreldre var. De var fra Vossevangen, født samme tidsrom som Inga. Fant ut her via Vossibøkene at Lars Iversen kom fra Fenne gården, mens Inga sansynlig er fra Øvre Fenne. så her ser jeg at vi er visstnok i nabolaget!Jeg har nå bedt biblioteket her fjernlåne Vossibøkene slik at jeg får studert mine aner. Håper du får mer info også via disse bøkene.mvh Tom Harald Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch har en Ingeri Størksdtr. døpt 11.8.1811 på Voss, foreldre Størk Larsen og Barbraae Hallesdtr. Kan det være en kandidat?Du finner paret på Tøen i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Takker for innlegg, vil gå videre med å skaffe bygdebøker for Voss og lese grundigere igjennom en det jeg har gjort før. Tøen / Tøn finner jeg ikke under oversikt gårder i Voss sine bygdebøker (DIS), men det er en gård med navn Taulen i Voss Bygdebok 2 Gardssoge for Vossestrand - Vinje sogn. Opplysninger som jeg har fått under: Folketelling 1801 Størk Larsen og Barbraae Hallesdtr. bodde på Tøen Wangs Hoved, Voss Pr. Hun var da 22 år og de fødte en datter Ingeri i 1811. Men flyttet hun til Os og giftet seg der? Flyttet familien med til Os?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Taulen i Vinje sogn var blindspor.Vossaboki 3 av L. Kindem På gården Nedre Tøn er muligens rett familie funnet. Styrk Larsson f. 1767 Bøn - 1821 Bøn Barbrå Hallesdr. Ringheim. Deres barn: Marta f. 1799, gift 1821 m. Anders Sjurson Gunnvor f. 1801, gift 1835 m. Jon Person Lars f. 1804, gift 1826 m. Ingebjørg Styrksdr. Kristi f. 1808, gift 1835 m. Anders Person INGJERD f. 1811 (INGEN OPPLYSNINGER OM HENNE) Anders f. 1814, gift 1847 m. Gjertrud Olavsdr. Halle f. 1817, død ugift omkring 1837 Knut f. 1820, gift 1841 m. Marta Monsdr.OS SOGA 3 av Nils Tveit. Under Lyssand bruk 6 bodde Inga Størksdtr. som jeg etterlyser foreldre til. Tekst fra boken: Ola Johannesson Lyssand f. 1808. Gift 2 i 1840 med Inga Størksdtr. Ulven, f. 1815. I 1857 flyttet Ola fra Lyssand med kone og deres barn og bosatte seg på Søre Ervik i Hamre.Finner ingen Inga Størksdtr. i bygdeboken under Ulven. (trolig Tjenestejente)I Familysearch er det ingen andre som passer til Inga Størksdtr.Hvorfor er det ingen opplysninger om henne i Vossabokimens, resten av sine søsken er det opplysninger om. Hun er da trolig ikke gift eller død i Voss.Hvordan skal jeg klare å bevise at hun flyttet til Os og giftet seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Ingjerd (Ingeri) Størksdtr. døpt 11.8.1811 på gården Nedre Tøn var også et blindspor.Jeg finner henne i folketellingen 1865 på gården Vinsand i Vangen sogn, 55 år og ugift.Folketellingen 1875 er hun oppført som Ingerid Størksdatter Thøn, f. 1816?? Vangens sogn, bodde på gården Rogne gars nr. 107. Familiestilling ugift og løstaus.Nye spor mottas med takk. Jeg får sette meg ned å finlese bygdebøker fra Voss og Os som jeg nå har lånt, og ny tur til Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette kan godt være ett nytt blindspor , men kanskje greit å få sjekket nærmere.Den 21.02.1808 døpes en Inger Størksdatter i Os.Foreldrene er Størk Andersen og Anna Engelsdatter.Den 29.07.1807 gifter enkemann Størk Andersen Drageide seg med piken Anna Engelsdatter Gjøn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig er det skifte etter Størk og Anna i skifteprotokoll for Sunnhordland Ab2 side 289b,309b og 316 1828-1835. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Takker Rune for nye navn, men jeg tror fortsatt at hun er født på Voss. Se innlegg 2. Vil foreløbig arbeide videre med dette. Hennes navn i Os Bygdebok, Inga Størksdtr. Ulven har forvirret.Ulven har jeg nå funnet i Voss Bygdebok 2 under gården ULVUND i Mørkdalen. Sitat fra boken side 100: Ullfuen i 1611, Ulfuen i 1695, Ulven i 1723 og senere, men etter siste århundre Ulvund.På gården Ulvund bruk 3 finner jeg Størkår Olsen Nesheim som overtok gården i 1817, giftet seg da med enke etter forrige bruker Mikkel Larsen. Barn er ikke tatt med i boken.Folketellingen 1801 er det 2 Størkaar på gården Nesheim. Størkaar Olse 44 år og Størkaar Eilefsen 15 år.Gifte i digitalarkivet er det 2 fra Nesheim: Storkaar Colbensen Nesseim gift med Ingebor Brynjelsdatter Uhre, og Storkaar Eilefsen Nesseim gift med Synneva Larsdatter Myrland som passer med årstall.Må trolig gå gjennom kirkebok for Voss på nytt, hvis det ikke dukker opp nye innlegg med barn som er døpt på Ulvund (Ulven)i Mørkdalen.Mvh Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ved vielsen står Inga oppført med fødested Voss, og bopel var Os prestegjeld. Faren til Inga står nevnt som Størkaar Ulven, men uten farsnavn. Forøvrig var Ole Johannessen enkemann i 1840. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Takk til Kenneth. Fant nå trolig hennes foreldre under FamilySearchINGA STORKSEN, DØPT 3 JULI 1814, VOSS ,HORDALAND. Hennes foreldre: Storkaar Olsen og Aschjer Brynjelsdr.Hvordan søke på FamilySearch. Fant henne ved søk kun på farsnavn Stork. Bladde igjennom lang liste. Ved søk på Inga Storksen får jeg ikke rett svar. Ved søk oppgitt bare foreldre Storkaar Olsen og Aschjer Brynjelsdtr. får jeg opp et barn som er Inga Storksen.Gift 9 april 1822. Aschjer Brynjelsdr. og Jacob Jansen. Finner henne ikke gift med Storkaar Olsen.Må nå kontrollere om det er rette foreldre i Voss sine kirkebøker.Mvh Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjell Øijorden

Har nå fått bekreftet etter besøk i Statsarkivet i Bergen at foreldre til Inga Størksdtr. i siste innlegg var rett.Sitat fra kirkeboken: Døpt 03.Juni 1814. Et uekte barn kalt Inga. Moderen var Aschjer Brynjelsdt. Rondve. Barnefaren er oppgitt som Storkaar Olsen Nesseim. Vid: Gietle Glimme, Godskalk Rondve, Marthe Wossebakken, Marthe Rondve, Brithe Sondve.Storkaar Olsen Nesseim giftet seg i 1817 med Marta Sjursdtr. Ulvsund.Aschjer Brynjelsdtr. giftet ? I folketellingen 1875 finner jeg Asgjerd Brynjulfdtr. 78 år og hennes mann Jakob Jahnsen 70 år, bodde på Vangen. Dette er det eneste jeg til nå har funnet om Inga Storksdtr. mor.Mvh Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.