Gå til innhold
Arkivverket

[#5743] Astrid Karlsen, Trondenes, f. 1898?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg lete en en slektning , Astrid Karlsen, født 1898 i Trondenes. Hennes mor var Lydia Mathea Pedersen, f. 14.5.1870.Foreldrene til Lydia var Peder Madsen og Oline Larsd. Men hvem var Astrids far? Er der noen som har kjennskap til det og kan hjelpe? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor har du det fra at ho var fødd i Trondenes? Eg finn ingen av dei du nemner i Trondenes-boka. Heller ikkje i 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Jeg mener at det var i FT 1900. Der står hun oppført som barn av nr. 7, som jo er Lydia Mathea Pedersen. Da var hun forlovet! mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Bjørn. Jeg gikk nettopp inn i FT 1900 og hadde ingen problemer med å finne henne. Der står følgende: ------------------------------------------------------------------------Informasjon om bosted ------------------------------------------------------------------------Informasjon om bostedet: * Tellingsår: 1900 * Kommune: Dverberg * Kommunenummer: 1872 * Navn på bosted: BuksnæsBeret Melbo hm e Gaards- og husligt arb. 1838 Dverberg; Mikael Petersen s ug Skreppehandel og gaardsarb. S 1872 Dverberg; Paul Petersen s ug Fiskeri og gaardsarb. 1870 Dverberg; Albert Petersen s ug Fiskeri og gaardsarb. 1874 Dverberg; Olaus Petersen s ug Fiskeri 1880 Dverberg; Josefine Petersdatter d ug Gaards- og husligt arb. 1878 Dverberg; Lydia Pedersdatter Nr 4s forlovede ug Husligt arbeide 1870 Rødø Nor; Astrid Karlsen Nr 7s d ug Datter 1898 Trondenæs Tr; Gunelie Melbo el %hm% e Kaar 1816 Trondhjem . Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dverberg, ja. Eg trudde du opererte med Trondenes heile tida. Men uansett er korkje Lydia M. P. eller dottera Aslaug å finne i Trondenes-boka. Dei har med alt t.o.m. 1900. Der er rett nok ei Aslaug fødd utanfor ekteskap i 1898, men med heilt andre foreldre. Og hadde Lydia døpt eit barn der, ville ho ha vore med på namnelista, men det er ho ikkje.No er jo det du har funne, opplysningar som dei gav opp sjølve. Sidan mora kom frå Rødøy i Nordland, kan ho jo ha surra litt med geografien, alt. kan det kanskje ha vore i Astafjord ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Bjørn. Hvem som har gitt disse oppøysningene er jo umulig for meg å vite, men ho heter Astrid og ikke Aslaug. Hvor er Astafjord? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Beklagar at eg skreiv feil, men det hjelper ikkje. Eg finn ingen døypte i Trondenes, fødd utanom ekteskap, som høver. Eg finn heller ingen Lydia M.P. som får barn i ekteskap. Så du må nok leite ein annan stad, vil eg tru. Som sagt, t.d. i Astafjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

OBS! Eg så ikkje spørsmålet om Astafjord før eg la ut førre innlegg.Astafjord er aust for Trondenes, m.a. inne på fastlandet nord om fylkesgrensa. Der har vore noko kyrkjeleg og kommunalt samrøre mellom Trondenes og Astafjord opp gjennom tidene, men eg hugsar ikkje i farta kor tid dei var saman og kor tid dei vart skilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Bjørn. Lydia M. Pedersen ble gift med Albert Petersen Melbøe, Dverberg, f. 1874, og fikk datteren Lilly, f. 2.5.1902. Lilly ble gift med Torstein Krogh Pettersen, Petersborg, Vågan,f. 16.7.1905. Så det er ingen tvil om at hun hadde barn. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.