Gå til innhold
Arkivverket

[#5744] Olav Andersen og Jannike Ivarsdtr, gift i Kinn 176


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Olav Andersen Zætter og enke Jannike Ivarsdtr./Ingvaldsdtr. Knabstad giftet seg i Kinn i 1767.De fikk bl.a. datter Nille i 1770.Er der noen som har kjennskap til hvem disse var og hvem var deres foreldre ?Håper noen kan ha svar på dette.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Her er ei mogeleg kjelde for å finne ut av dette. Så vert spørsmålet om nokon har denne tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei RuneJeg skal se om noe dukker opp i løpet av helga. Men har du sett i kirkebøkene som DA har liggende ute. Der dukker Anna Nille opp som født i 1771, døpt 24.04, med far Ole Andersen Knabestad. Det må være den samme.Det ser ut til at den samme også får sønne Stephan, som døpes 29.12.1767.Jeg vil tippe at det også er den samme som i 1791 får sønnen Ole, døpt 03.07, da dukker også morens navn, Janice, opp. Da bor de på Løkkebø.Som du selv skrev, Ole Andersen Zætter og enken Janniche ingvoldsdatter/Iversdatter gifter seg i 1767. Hun fra Knabestad.Jeg er ikke sikker, men vil tippe at Zætter er Sæterlid/Sætterli.I 1762 blir en Iver Pedersen på Knabestad far til en sønn, Anders. Dette kan være var til Jannicke.Det er skifte etter en Ole Andersen på Løkkebø i perioden 1779-1806. Det kan være Olav Andersen. for hverken Ole eller Janniche er å se i 1801-tellingen.Stephen Olsen er å finne på gården Reksten i 1801-tellingen. Det er ei Nille Olsdatter i tellingen på gården Svarthumble, det kan være søsteren.Det er også en Ole Andersen som konfirmeres i 1750. Dette kan være den samme Ole.Dette var i alle fall noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Lars.Jeg får vel ta en titt i skiftene for å se om jeg kan finne noe mere.Skulle du finne noe mer på din kant er jeg selvsagt interessert. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen.Jeg har noen sider av Floraboka her hjemme og har funnet noe. Under gården Knapstad finner jeg følgende:I 1786 skjøter Janik jordpartane, i alt 1 pund, til datteren Nele. Ho Janik vart lova hjå henne når ho Nele vart buande der.I 1785 skjøte etter Steffå Olavsson, med jordparten 10 mrk., til mora Janik Ivardotter, og systera Nele Olavdotter.I 1784 skjøte etter Mass Steffanson, med jorda 1 pund, til mora Janik Ivardotterog borna Steffa og Nele.1777. Lensmann Abraham Andersson Vøvring skjøter jordparten 14 mrk. i Kn. (som han eide fra 1766) til Mass Steffanson Kn.1767 Skjøte fra 1766, på |4 mrk., fra Janik Ivardotter ti llensmann Abraham Andersson Vøvring.1766 tinglese skjiftebrev fra 1765 etter Steffa Andersson, um jordeing i Kn, til ekkja Janik Ivardotter, sonen Mass.Dette skulle vel vise at Janik Ivarsdatter, først var gift med Steffan Andersson og med han hadde sønnen Mass (Mads).Deretter gifter hun seg med Olav Andersson og får barna Nille og Steffan.Hvor Janik kommer fra har jeg foreløpig ikke funnet ut. Heller ikke Olav Andersson har jeg funnet så mye ut om.Derimot er det mulig å følge Steffan Anderssons forfedre en del år. Spørsmålet er om det er han eller Olav du er på jakt etter informasjon om.Men, den som leter. I omtale av gården Vasset (Vadset) der familien til Steffå Andersson er fra finner jeg følgende.1765 7.sept skifte etter Steffå Andersson Knapstad g.m. JanikIvardotter - frå Markja, Naustdal.Håper dette hjelper noe, så skal jeg kikke videre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Lars. Det er nok Olav og Janik jeg er interessert i.En gren av farsslekten min stammer fra Anna Nille Olsdatter.Men skiftet i 1765 skulle jo tyde på at enten Steffa eller Janik hadde forbindelse til Markja i Naustdal.Spørsmålet er jo om Janik kom til Knapstad gjennom sitt ekteskap med Steffå eller om Olav kommer fra Knapstad.Det er jo slik med oss som graver i slekten vår , at vi alltid gjerne vil finne et generasjonsledd til. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Lars.Jeg kom til å tenke over det du skrev i siste innlegg.I følge Familysearch giftet Janik seg med Steffan Andersson 03.10.1762 i Førde pr.gjeld.Jeg finner på samme sted en Jannik Iversdatter døpt 27.12.1730 i Førde pr.gjeld med far Iver Marcken.Utifra skiftet du refererer til 07.09.1765 skulle vel det bekrefte at Jannik kom fra Førde/Naustdal.Så da får jeg se om jeg kan finne tak i bygdebøkene fra det området for å se om jeg kan finne mer. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ut i fra det jeg har lest kommer nok Janik, som du skriver, fra Naustdal. Olav, eller Ole, er fra nok fra Kinn. Da de forlovet seg var det forlover fra gården Eikefjord og Løkkebø.Ut i fra kirkebøkene, jeg har kopiert en del sider, ser jeg at gården Zætter, som også Olav stod oppført på, går igjen flere ganger.Jeg er imidlertid redd for at du må en tur innom krikebøkene selv. Jeg prøvde å se etter faddere på de to barna som Olav fikk med Janik, men sidene for de dåpene mangler jeg. Kikker du på disse vil det nok være enklere å finne ut hvor Olav kom fra.Jeg ser også at ei Nille Olsdatter Knapestad gifter seg med Torjer Pederson Svarthumble i påska 1800. Dette kan være datteren til Ole/Olav Andersson.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under gifte i Sogn og Fjordane her på Digitalarkivet finner jeg følgende:Ivar Gunnerson ,Marken ,Førde gift 19.04.1729 med Maritte Jacobsdatter , Gjelsvika Førde.Hun blir gravlagt 02.07.1732.Den 02.12.1736 gifter Iver seg igjen med Gunilde Pederdtr. fra Fauske i Førde.Hun blir gravlagt 26.06.1739.Dersom noen har tilgang til bygdebøkene for Førde/Naustdal er jeg takknemlig om noen kan bekrefte dette. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Steffen Andersson var son til Anders Abrahamson Vasset. Vasset-gardane grensar til Naustdalsgardane. Steffen var bror til Ingvald A. Knapstad. Olav Andersson budde truleg på Knapstad innan han gifta seg med enka til Steffen.Namnet "Zætter" skaper litt hodebry, for det er ingen gardar i Kinn som heiter det, med unntak av Sæterlid. Dermed kan det vere hensiktmessig å undersøke om Olav kunne ha kome frå Gloppen, f.eks. Heimseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Gløymde å skrive at Steffen og Jannike budde på Knapstad før han døydde. Han fekk skøytet kring 1764, trur eg, men denne garden fekk Ingvald og Steffen flytta til eit nytt bruk. Dersom Nille Olsdotter er den som gifta seg med Torgeir Pederson Svarthumle, så er det eit anna bruk enn det Steffen sat på. Olav Andersson kan ha vore dreng på Knapstad. Dersom han er frå Kinn er han truleg frå Sæterlia, ein mindre gard som ligg ganske nær Knapstad og Svarthumle. Sæterlid høyrde kanskje til Svarthumla i gamle dagar, og du bør difor sjå etter om det er nemnd ein Olav Andersson Svarthumle nokon stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kate for nyttige innspill. Jeg er også kommet fram til at det må være Sæterlid i Kinn det er snakk om.Jeg er sikker på at Anna Nille Olsdatter er den samme som giftet seg med Torgeir Pederson,Svarthumle , og at det er datter av Olav Anderson og Jannik Iversdatter.Jeg får se etter skifter på Sæterlid/Svarthumle som kanskje kan gi noen svar ang. hvem Olav Anderson var sønn av. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg heller også til Sæterlid, men det kan være flere. Bjørnsæter, Egesæter, Espesæter, HAmmersæt, Klungesæter, Lindsæter, Nødsæter, Sæterskaret og Wadsæter.Jeg tror kanskje det lureste vil være å gå inn i kirkebøkene i forbindelsen med dåp av Olavs barn og se på fadderne. Det har i alle fall hjulpet meg flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner under gifte i Kinn en Anders Larsen,Knabestad som gifter seg 19.10.1721 med Eli Johnsdatter,Knabestad.Jeg finner også en Anders Larsen,Knabestad som blir far til Ole døpt 22.03.1734 og Abelena 22.02.1734.Jeg vil tro dette er samme Anders Larsen.På Familysearch finner jeg en Ole Andersen ,Kinn døpt 29.10.1729 med far Anders.Er der noen som har kjennskap til disse folkene,og som eventuelt kan finne ut om den Ole Andersen som ble døpt 29.10.1734 er den samme Olav Andersen,Knabstad som giftet seg med enken Jannik iversdatter? Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Anders Larsen Knabestad blir vigd med Eilin Jondotter i 1721, som du skriver. Denne Anders er i følge bygdeboka fra Knabestad.I 1723 skjelte Per Abrahamson, onkelen til Steffan Andersson, på grannekona Eilin Jondotter og Anders Larsson og måtte bøte 5 dl.I 1744 og 1747 var Anders Larsson lagrettemann.1749 tinglyste Anders Larsson til utlån av mor-arven hennar Ingjerd, datteren hans, 18 daler ,en ingen kom.I 1756 skifte 2. juni etter Abraham Anderssen Knapstad, gjift 2. gong no ekkja Marte Andersdatter., etter Per Abrahamson Knapstad. Bror Anders Abrahamson Vasset. Syster + Anne Abrahamsdatter sine born, sonen + Olav Andersson si dotter MArte, gift med Anders PEdersen SVardal.Her dukker det opp en Olav Andersson, men dette kan vel nesten ikke være den samme som gifter seg med Janik. Det var jo ikke uvanlig på denne tiden at knapt giftemodne gutter gikk inn i ekteskapet når det dukket opp ei enke med jord. Jannik Ivardotter er ut i fra hva vi har sett innflytter, og hennes første mann satt på eiendom på Knapstad. Jeg vil derfor ikke bli overrasket over om Olav Andersson er fra Knapstad. Men jeg tror du må innon dåpen til barna.Kirkebøkene for Kinn rundt 1767-1772 er greie å tyde. Sender du en forespørsel til DA vil jeg også tippe at du får svar. De har hjulpet meg mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Anders Larsson var ikkje frå Knapstad men frå Bremanger (truleg Grotle). Eili eller Elin står oppført som Jonsdotter, men ho kan vere dotter til Jens Johannesson Knapstad og dermed syster til Birte Jensdotter K. Det stemmer med faddrane på Anders og Eili sine born.Ole Andersson vart døypt i 1734, men han er ikkje registrert i skiftet etter broren Elias i 1750. Derfor er det sannsynleg at Ole døydde tidleg.I nokre notat eg har fått står det "1767 - trulova Ole Andersson ....sæter og Janik Ivarsdotter Knapstad (Markja, Naustdal)" Seinare står det at Ole Andersson Knapstad døyr i 1775, 37 år gamal. Han skulle då vere fødd i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Skifta på Sæterlid tyder på at det trulegvis ikkje fanst nokon Ole Andersson Sæterlid. Det var ein liten gard med berre ein gardmannsfamilie og dermed ganske oversiktleg. Skiftet i 1731 etter Bård Steffenson til borna Erik, Ole, Anders, Steffen og Ingeborg. Ole er neste brukar.Skifte i 1760 etter guten Anders Olson til mora Dorthe Andersdotter (frå Steindalen, syster til Ole Andersson og faster til Marthe Olsdotter Svardal...) og faren Ole og syskjena. Ingen born.Eg ville ha undersøkt dei nære banda mellom Knapstad og Svardalen. Mads Steffenson og Steffen Olsson er nemnde døde på Svardalen i Florasoga. Dei drukna visstnok.Kyrkjebøkene for Kinn 1729-1785 inneheld ingen Ole Andersson frå ein gard med "sæter" i, og iallefall ikkje frå Sæterlia. Det kan vere eit teikn på at den Ole du søkjer kom frå eit anna sokn. Det er ein gard i Vevring (Wefring) som heiter Sæter og fleire i Naustdal som heiter nokonlunde det same.Sjølv held eg ein knapp på Heimsæter (Hiemsætter) i Gloppen. Desse gardane sokna til same kyrkja som Eikefjordingane på denne tida, og kyrkjevegen gjekk faktisk rett over Knapstad. Det fanst ein Anders Nilsson Heimset (f. 1714) gift med Aagaate Olsdotter Gjengedal. Eldste son Nils, vart fødd i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen både til Kate og Lars for fine innspill. I følge det notatet du har Kate ang. trolovelsen til Ole og Janik tyder det jo på måten .....sæter er skrevet på at man ikke har klart å tyde det som har stått foran sæter.Jeg får nok ta meg en tur i arkivet for å studere kirkebøkene nøyere.Jeg er imidlertid fortsatt interessert i opplysninger om Janik Ivarsdatter Markja,Naustdal. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sitter her med gards og ættesoge for Naustdal bind I og II,samt bind II før Førde.En rask skumming av innholdet viser ingen gård ved navn Marken/Marcken/Marka.Er det noen med god geografisk kunnskap til området som kan fortelle meg hvor denne gården/bruket lå,eller om det var et underbruk?Muligheten er tilstede for at det er Førde soga bind I som inneholder løsningen,men den var på utlån. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ikke rart det kan være vanskelig å finne fram enkelte ganger.Marken = Heilevangsdalen.Jannike var datter av Ivar Gunnarsons første ekteskap. Han levde ca.1700-1785.Han giftet seg 19.04.1729 med Maritte Jacobsdatter,Gjelsvika ca.1691-1733.Han giftet seg på nytt 02.12.1736 med Gunnhild Pedersdatter 1717-14.08.1785.Det er skifte etter de i 1785. Ivars far var Gunnar Ivarson f.ca.1652 , kona ukjent.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiGøy å se at du lykkes med å finne fram. Da gjenstår det vel bare å finne ut mer om Olaf/Ole Anders.Ved dåp av deres to barn vil det stå faddere. Jeg har kikket på disse kirkebøkene en rekke ganger, og i alle fall før begynnelsen av 1780-tallet er disse greie å lese. Både mannlige og kvinnelige faddere står ved navn og gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Begge to kjem frå Vevring! Far til Jannike er Iver Olsson Skorven og mora heitte Malene Olsdotter. Far til Ole heitte Anders Olsson Sæter og mora var Nele (Nille) Gunnarsdotter Nesskog.Skorven finn du i Askvollboka, bind 3. Sæter og Nesskog ligg ikkje så langt ifrå så vidt eg veit. Litt usikker på Nesskog, men Sæter er iallefall ein gard i "Wefring" sokn. I kyrkjebøkene for Kinn 1729-1785 finn eg Anders Olsson Sæter som far til Poul Andersson, døypt 1732.Sidan Vevring ligg i grenseland Kinn, Askvoll, Naustdal og Førde, er det godt mogleg at dei andre borna dei måtte ha, vart døypte i andre sokn/prestegjeld.Ole og Jannike var altså anten i slekt eller så var dei familiefrendar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk nok en gang Kate. Jeg lurer bare på hvordan du er kommet fram til at Jannike kommer fra Skorven.I følge skiftet etter Steffå Andersson på Knapstad 07.09.1765 skulle hun jø være fra Marka,Naustdal/Førde.Det står riktignok ikke i gardsogen for Førde at Jannike Ivarsdatter,Marken/Heilevangsdalen drar til Kinn.Står det i Askvollboka at "din" Jannike Iversdtr, Skorven dro til Knapstad?Jeg skal prøve å få lånt Askvollbøkene på biblioteket i morgen eller torsdag.Jeg må en liten tur til Lærdal først. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I Askvollboka under merknader står det at det er usikkert om Jannike ar datter av Iver Olsson og Malene Olsdatter. I skiftet etter Iver Gunnarson og han andre hustru Gunnild Pedersdatter på Heilevang i Naustdal 19.06.1778 står det at hans datter Jannike fra første ekteskap er enke og i tjeneste på gården Eimhjellen.At hun er enke stemmer med opplysningene fra Knapstad da hennes ektemann nr.to Olav Andersson døde i 1775. Det store spørsmålet er:Er Jannike datter av Iver Gunnarson og Marite Jacobsdatter Marken/Heilevang , Naustdal eller Iver Olsson og Malene Olsdatter , Skorven? Jeg får se om det finnes noe skifte etter de to sistnevnte som kan kaste lys over saken.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.