Gå til innhold
Arkivverket

[#5746] Vice-Laugmand og Constituerit foget Henrik Weiland


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Av tingbøkene for Nordhordland 1715-1718 ser vi at viselagmann Henrik Weilandt var konstituert fogd Nordhordland. Er det noen som kjenner hans forfedre?Det første jeg finner om ham i tingbøkene på Digitalarkivet, er at han i 1709 i en kort periode var kst. sorenskriver i Nordhordland "udj Arent Baltzersens fraværelse". Kirkebøkene for Bergen gir noen vel så viktige spor. Han må ganske sikkert være den Lavmand Henrich Hanssøn Weilant som 25.2.1718 blir begravet i Nykirken. Noe mer usikkert, men likefullt sannsynlig, er det at han er identisk med den Hindrich Hansen Veilant som i 1703 og 1704 er fadder ved to barndåper i Nykirken.Jeg har også funnet noen personer som muligens kan være hans søsken: I 1706 er det en Carsten Hansen Weilandt som får borgerbrev i Bergen. Trolig er han den Schiper Casten Hansen Weilant som begraves i NK 3.12.1710. I 1707 er det dessuten en Hans Hansen Weilandt som får borgerbrev som skipper. Det hører med til historien at begge disse oppgir Bergen som fødeby.I tillegg til Carsten og Hans har jeg funnet en Agnete Hansdatter Weilant som var gift med Capitain Peter (Levin) Hofmand. De fikk sønnen Wichman i 1715 og viselagmann Henrik Weilandt var én av fadderne. Kanskje kan Ovenstad ha noen opplysninger om Agnetes foreldre.Jeg har ikke funnet noe sikkert holdepunkt for om viselagmann Henrik Hansen Weilandt var gift. Det nærmeste jeg kommer er at en Hindrich Hansen i perioden 1706-1710 fikk barna Susanna, Anders, Hans og Hendrick med Rachel Tønnesdatter. Blant fadderne her finner vi bl.a. en Hans Hansen Weilant. En gjetning kan jo være at dette er viselagmannens far, men det er kanskje noen "der ute" som har noe mer håndfast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En liten korreksjon. Fadderen Hans Hansen Weilant behøver jo slett ikke være viselangmannens far. Det er vel så sannsynlig at dette var en bror, - og da kanskje den Hans Hansen Weilandt som fikk borgerbrev i 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Peter Levin Hoffmann nevnes hos Ovenstad, men det står ingenting om at han var gift. Han opplyses død "straks efter nyttår 1717".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Stein N. Wisted

Jeg mener Henrik Hansen Weiland må være sønn til skipper Hans Karstensen Weiland d. 1717 grl. 19.2.1717 NK som var gift med Agnethe Henriksdtr Gythri (Gyttrich). De bodde i 1683 (koppskatt) med tre barn, Henrik, Karsten og Hans i rode 6, Bergen. Det er vel også han som tok borgerskap som skipper 21.11.1670, (Hans Carstensen) med fødested Bergen. I tillegg tipper jeg at de hadde datteren Agnehte Hansdtr Weiland som var gift med Peter Hoffmann. De brukte hverandre mye som faddere i denne familien, men fadderene til Henrik Hansen og Rakel Tønnesdtr virker ikke 'kjent', så jeg tror nok dette er en annen Henrik Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er noe av dette interessant? Klippet fra et annet innlegg her på dette forum,søkenavn Sprang: Jeg har ingen foreldre for Jens Rasmussen Sprang. Derimot har jeg 8 barn for han og konen.Med hensyn til Mette har jeg: 6. Carsten Weilandt, sansynligvis død i Bergen. Han er visst den samme som Carsten bager, som i 1745 ved kopfskatten bodde i 2 Rode i Bergen.vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var morsomt at du tok opp denne tråden, Stein. Siden jeg tok opp dette spørsmålet har jeg kommet over en god del stoff om denne Weiland-familien, og jeg tror du har rett i at viselagmann Henrik Hansen WEILAND var sønn av Hans Carstensen (WEILAND) og Agnete Henriksdatter GYTTRI. Uten at jeg nå kan dokumentere sammenhengen mener jeg at Hans Carstensen var sønn av Carsten Carstensen som tok borgerskap i Bergen 28. juli 1635. Han var fra Eckernförde i Schleswig og vi kan kanskje kalle han en slags stamfar for Bergensslekten Weiland?Takk til Inger for opplysningen om Mette Carstensdatter. Jeg vil være litt forsiktig med å si sikkert hvilken Carsten hun var datter av. Jeg har ikke så mye tro på denne bakeren for han blir altfor ung. Mette kan rett og slett ha vært en datter av stamfaren, men hadde også en sønn som het Carsten.Til slutt nevner jeg til Stein at Hans Carstensen hadde sønnedatteren Cornelsche Petersdatter WEILAND. Hun kjenner jo du til for av en eller annen grunn finner vi henne som gift med skipper og handelsmann Hoskuld Omundsen på Løvik i Sokndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jeg tror nok at den Carsten Bager som Inger Eide nevnte bodde i Bergen i 1645 ikke 1745 (sikkert feilskrevet). Kan det være den Carsten Carstensen som du nevner ?Du nevner også Cornelske Petersdtr Weiland er sønnedatter til Hans Karstensen, jeg har henne som mulig sønnesønnsdatter :Hans Karstensen d. 1717 Karsten Hansen d. 1710 Peder Karstensen d. 1722 Cornelske Pedersdtr d. 1717Har jeg blingset ett ledd her ?Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå gikk det nok litt for fort. Jeg skrev Hans og mente Carsten. Linjen er slik: 1. Cornelsche Petersdatter WEILAND, 2. Peter Carstensen WEILAND, skipper. 3. Kirsten Clemetsdatter. 4. Carsten Carstensen (WEILAND), skipper. Den Peder Karstensen som døde i 1722 , hadde ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har forsøkt å nøste i disse Weilandt-navnene, men det er vanskelig å finne en ende.Her er noen personer med navnet: Anne Sophie Pedersdatter WEILANDT begravet 24. okt 1730, Nykirken i Bergen Far: Peder Carrstensen WEILANDT, død 1689 Mor: Kirsten CLEMMETSDATTER, død 1736. Anne Sophie er gift med Jan LORCH 2. mars 1719, Nykirken i Bergen. Videre: brygger i Bergen, borgerskap 1650, Jens Rasmussen Sprang, født i Steinberg i Holstein, død 1693, og Mette Carstensdatter Weilandt. død 1710 i Bergen. Kilde: Bergens Historiske Forenings Skrifter Nr.42, 1936, Thora Sollied. Videre finnes navnet i Nord-Norge en Niels Weinlandt: I 1748 protesterte bl.a. Hans på «sin moders Weigne imod borgerbrevet» som var utstedt til Niels Weilandt «til at være borger udi Nordland, til borgerleiet Korsnes dat. 28 mai Bergen 1748 i henseende til Trondhjems bys privelegier, og (ønsket) for øvrig reservere sig at andrage beskaffenheden på vedbørendes høye alder og (ville) derfor begjære copi av det publicerede borgerbrev».65 I 1754 var det tre Borgere i «Tjellesund fierding»: Bergensborgerne Niels Weilandt på Korsnes, Bersvend Pedersen på Kiøbsnes, samt Trondhjemsborgeren Hans Erichsen på Dybfest. Jeg er glad for diskusjonen og håper at noen har løsningen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg glemte å ta med datteren til Niels Weilandt og hennes familie: Anders Larsen Døbt 21 mai 1752, (1. pinsedag). Bosatte seg i Steinsvik.Gift med Bergitte Christiana Nilsdatter Weiglandt (Weilandt) Født 18 mai 1765, Korsnes. Datter af Nils Nilsen Weiglandt (Weilandt) og Anna Maria Hass (Hase). Barn av Anders Larsen og Bergitte Christiana Nilsdatter Weiglandt (Weilandt): Nils Weiglandt Andersen, f. 1785, Tjeldsund., d. 1809 Anne Maria Hass Andersdatter, f. 1786, Tjeldsund., d. før 1801 Lars Andersen, f. 1787, Tjeldsund. Johan Hass Andersen, f. 1788, Tjeldsund., d. 1794 Ane Maria Andersdatter, f. 1790, Tjeldsund. Kristoffer Andersen, f. 1792, Tjeldsund. Hartvig Andersen, f. 1794, Tjeldsund. Johan Hass Andersen, f. 1797, Tjeldsund. Jens Hass Andersen, f. 1799, Tjeldsund., d. 1799 154.87. Iver Andersen, f. 1801, Tjeldsund., d. 1801 Henning Norman Andersen, f. 1803, Tjeldsund. Marit Andersdatter, f. 1808, Tjeldsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Sophie Pedersdatter WEILANDs far, Peder Carstensen WEILAND, var trolig sønn av Carsten Carstensen WEILAND fra Eckernförde, og dermed blir han helst en bror (men muligens en onkel) av Mette Carstendatter WEILAND.Hvem Nils WEILAND var sønn av, har jeg ingen formening om. Det er ikke sikkert han var i slekt med den Weiland-familien som denne tråden ellers dreier seg om. Det er viktig å være klar over at det finnes utall av Weiland-familier på kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide B

Ja. på kontinenet er det fullt hus. Det er bare å søke etter navnt i Holsten, så flommer det over. Men det hadde vært fint om vi greide å finne en sammenheng her til lands.Bergen ser ut til å være utgangspunkt for oss. Herfra kan Weilandter ha spredd seg i alle retninger også til Nord-Norge.Det var vanlig dengang.Hvis du Knut har en slags oversikt, kunne det ha vært fint om du satte den opp. Så kan det hende at kloke hoder kan bidra med noe. Jeg skulle gjerne ønske at vi kom videre med dette. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.