Gå til innhold
Arkivverket

[#5747] Schliemann fra Tyskland, kelner på Grand ca.1900-1


Gjest Nina Schliemann
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Schliemann

Jeg leter etter info, hva som helst om Schliemann-navnet i Norge. John Alexander Schliemann fra Altona, Tyskland, kom til Norge i 1901 og giftet seg med Kristine Olsdatter Rønning fra Rendalen i mai 1902.Han jobbet i mange år på Grand, og pendlet visstnok mellom Oslo ( Kristiania) og Røyken i Buskerud hvor han eide en gård som het Guttersrud. Han fikk fire barn med Kristine; Max,Memmi,Ella og John Aleksander.Hvis noen har vært borti etternavnet i sin forskning, så skulle jeg så gjerne ha kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

For en del år siden kom det ut en bok av Mentz Schulerud som het "På Grand i 100 år". Kanskje kan du finne noe der. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Riksarkivet har et privatarkiv, jeg tror det har nummeret 932 eller 952, mottatt for ca 5 år siden. Det inneholder bl a et seddelregister over alle tyske innvandrere til Oslo / Christiania fra 1600-tallet til 1944. Det dreier seg om ca 2000 personsedler i A4-format. Det står det ajourførte opplysninger om hver person frem til sommeren / høsten 1944, blant annet bostedsadresse, familieforhold etc. Arkivet ble opprinnelig skapt av Reichskommissariat Norwegen, Abteilung Schul- und Bildungswesen, Gruppe "Die Deutsche Einwanderung in Norwegen", og må ha kommet på avveise i fredsdagene i mai 45. Se etter i dette arkivet, og du kan sikkert finne ham. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Schliemann

Tusen takk til dere for veldig nyttig informasjon, kanskje jeg endelig kan komme videre med denne linjen..? Nina Schliemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hej Nina Schliemann, Har idag gjort ett inlägg här i forumet under Lenke där namnet Schlieman nämns. Jmfr även länken till det svenska forumet. Min fråga är om Du möjligen undersökt den källa Tore H Vigerust hänvisar till ovan, och där sett något om de familjer det här handlar om. Det kan väl nämnas att det i Danmark (enligt Family search, vilket kanske inte är en pålitlig källa men väl en ingång) finns en ANTONIE SCHLIEMAN vilken 27 MAY 1690 Aabenraa, Aabenraa-Sonderborg gifter sig. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Ellers så er Hamburger Staatsarchiv behjelpelig med informasjon. Litt får du gratis og så må du betaleMin oldefar kom til Norge fra Altona på samme tid og det jeg vet har jeg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.