Gå til innhold
Arkivverket

[#5756] Husmannsplassen Herbergeie Nannestad


Gjest Inger Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Andersen

Lurer på om noen vet noe om denne husmannsplassen, og hvem som bodde der ca. 1850.Jeg er på jakt etter Ingeborg Jonasdatter og Gunder Sørensen. Jeg vet desverre ikke deres fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei Inger,Har iallfall funnet noe i bygdeboka for Nannestad, bind I, s 568 hvor det sies under Flatnerstua (bruk under Flatner): Ingeborg Jonasdtr f. 1809, d 1899, g 1852 m Gunner Sørensen Herbergeiet. Det sies også at Ingeborg hadde datteren Anne med Kristoffer Olsen Kneppe i 1836). Far til Ingeborg ser ut til å være Jonas Jonassen som var husmann på Flatnereiet fra seinest 1815. Han var svenske og hadde før vært husmann under Homle i 1830. Jonas var gift med Anne Andersdtr (står ikke hvor hun var fra). Og Igeborgs søsken er nevnt som Katrine f ca 1797, Kari f ca 1802, Jonas f 1806, Karl f 1815 d 1881 og Anne f 1818.Så langt iallfall noe om Ingeborg. Skal se om jeg finner Herberg-eiet også, men du vil sikkert ha glede av Nannestad-bygdebøkene.Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei igjen,fant gården Herberg i Bjørke sokn i Nannestad (det hadde vært en Gunder Pålsønn der i første halvdel av 1700-tallet), og Herberg Eiet skrives det om på side 452 i bind III av Nannestad-bøkene. Kan ikke finne noen Søren der som kunne være Gunners far. (Det ser ut til å ha bodd flere familier der - iallfall er det vanskelig å skille ut et par som bodde der alene rundt 1850. Det nevnes Ole Gulliksen gm Maria Persdtr som får barn i 1835 og 1838. Halvor Tomasen fra Kabberudseter som i 1835 gifter seg med enken Anne Toresdtr Herbergeiet og de får barn i 1836 og 1838. Håken Toresen gm Kari Kristoffersdtr. som får en datter i 1842. Kristoffer Knutsen gm Marte Pålsdtr som får sønn i 1843. Kristoffer Gulbrandsen gm Anne Larsdtr som får en sønn i 1848 og 1855. Kristian Hansen gm Kristine Nilsdtr får datter i 1850. Johan Olsen gm Inger Kristoffersdtr som får en sønn i 1850. Per Andersen gm Gudbjørg Augustinesdtr i 1851, de får barn i 1852, 1854 og 1856. Og der er fler, men ingen Søren eller sørenssønner eller døtre.)Håper det var litt hjelp iallfall.Hilsen Gro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Gro! Tusen takk for hjelpen!Her er det en del navn som lyder "kjent", og mange andre nyttige opplysninger som gjør at jeg kan komme videre.Tusen takk! Hilsen Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.