Gå til innhold
Arkivverket

[#5757] Anne(Malene)Marie Olsdatter gift 1795 m.Carl Henri


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anne Marie Olsdatter,Kjøkkelvik giftet seg 01.01.1795 i Strusshavn kirke,Askøy med Carl Henrichsen ,Gierringen.Ved folketellingen i 1801 er hun kalt Malene Marie.Hun skal være født ca.1767.De fikk i alle fall ni barn sammen.Den første datteren ble født i 1798 og ble døpt Gunnelde.Hun døde forøvrig året etter.Det skulle indikere at Anne Maries mor het Gunnelde el.l.Da Carl dør i 1838 er han enkemann.En Ane Olsdatter dør på Skaalevignesset 27.03.1835.Det kan være henne,idet deres eldste sønn Ole slo seg ned der.Det store spørsmålet er imidlertid om noen kan fortelle meg hvem hun var og eller hvor hun kom fra.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ho der har eg leita og leita etter fleire gonger før, utan resultat. Det er fleire som jaktar på opphavet hennar. Men så langt har det ikkje vore råd å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kristian Eide

Jeg har ikke løsningen på spørsmålet ditt Rune,men er det en liten trykkleif ute å går? Dersom den førstefødte datteren heter Gunhilde skulle vel det være farens mor som mest sannsynlig heter Gunhilde ?Det kan selvføgelig være som du skriver , men vanligvis...mvh. Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Geir K. Eide har for så vidt rett, ettersom mora til Carl hette Gunhilde. Den familien har vi oversyn over. Dei kom frå Kjøkkelvik/Florvåg.Når det gjeld kona til Carl, er ho i Kjøkkelvik-miljøet før ho gifter seg, som tenestejente. Men kor ho var fødd, og kven som var foreldra hennar, er førebels ei gåte. Eg har før, minst ein gong, leita etter henne i alt som finst av basar, både på DA og dei som enno ikkje ligg der. Men eg har ikkje funne nokon dugande kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspill. Ja det ser ut til at dette er en real nøtt.Når det gjelder moras navn mente jeg at skikken var at første sønn ble kalt opp etter farfaren mens første datter ble kalt opp etter mormoren.Jeg var klar over at Carls mor het Gunhilde.Men dersom Geir Kristian har rett , så ble datter nummer to døpt Anne Maria .Da burde jo hun være kalt opp etter mormoren.Men ingen regel uten unntak , så i dette tilfelle er kanskje barnas navn til liten hjelp. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meiner vi for nokre år sidan såg på kven som var forlovarar for henne, og kom til at i alle høve den eine kunne vere ein bror. Men eg trur ikkje det har vore sett på faddarane til borna; ho fekk jo ein del. Slik tar jo litt tid, men om du har høve til det ein gong du er på SAB, så ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne i et nytt forsøk på å finne ut mer om Anne Maries opphav.Gjennom faddere ved barnedåpene har jeg funnet at hun hadde søstrene Cecilie, Ingeborg og en bror Mons. Broren Mons var forlover, og ved ekteskapet sto han oppført med Haukeland som adresse , Fana eller Arna? og som fadder i 1795 , af Bergen. Søsteren Ingeborg er nevnt ved 3 barnedåper. 1795 af Bergen, 1798 Sandviken, og 1804 Skuteviken. Hun giftet seg i 1795 med enkemann Hans Jørgensen.De er her i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f18011301&gardpostnr=2482&personpostnr=17855&merk=17855#ovre>Lenke. Hans første hustru het Wendel Margrethe, og da Anne Marie og Carl i 1807 døper en datter ved det navnet, er sønn til Hans Jørgensen, Jørgen Hansen fadder.Søsteren Cecilie var fadder i 1801, Årstad, 1802, 1806 og 1812 med bosted Skuteviken. Hun er her i 1801, 38 år gammel.LenkeFaren Ole Monsen var fadder i 1798, da med bosted Sandviken. Han er trolig her i 1801.LenkeI 1790 og 1801 finnes han blant kommunikantene i Korskirken i Bergen som enkemann boende i Sandviken.Det er trolig han som dør her i 1810 som Ole Monsen Qvorvaag, f. 1734 i Hamre prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du skrev at de fikk minst 9 barn. På FS har jeg funnet 10 barn i perioden 1795-1812, men jeg har ikke sjekket alle. Kun det siste barnet Karen Agnethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Berit, og takk for innspillet dit. Du har rett i at det er 10 barn. Jeg har registrert følgende.1. Henrick 1795-1869, Ingeborg og Mons Olsen blant fadderne2. Ole 1796-1860 (min tip-oldefar)3. Gunnelde 1798-1799, Ingeborg Olsdtr. og Ole Monsen faddere4. Anne Maria 1799-18295. Peder 1801-1849, Sesilie Olsdtr. fadder6. Niels 1802-1803, Sesilie Olsdtr. fadder7. Lars 1804-1845, Ingeborg Olsdtr. fadder8. Gunnelde Kar. 1806-1806, Selilie fadder9. Wendel Margrethe 1807-1882, Jørgen Hansen fadder10. Karen Agnethe 1812-1836, Sesilie Olsdtr. fadder.De øvrige fadderne var i hovedsak Carl Henricksen's søsken og deres koner/ektemenn.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.