Gå til innhold
Arkivverket

[#5758] Carl Johan Christiansen fra Kristiania


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg leter etter en matros fra Kristiania som heter Carl Johan Christiansen. Jeg veit ikke noe om han. Det eneste jeg veit er at han fikk en uekte sønn (Lars Carlsen f.01.07.1863 i Asker) med Olava Hellesdatter f.1837 i Asker.Jeg veit ikke når Carl Johan er født, bare at han var matros og var fra Kristiania.Er det noen som helst mulighet til å finne han?Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I ft,1865 står det:Lars ANDREASEN Olavas barn alder 3 år.Var der flere barn med navnet Lars? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Jeg veit veldig lite om dem. Jeg fant dåpen til Lars i kirkebøkene for Asker som ligger på nettet. Der står det flg.: Lars f. 01.07.1863, dpt. 30.08.1863, uekte, mor: Olava Hellesd. Skandsen Far: Ungkl. Matros Carl Johan Christiansen fra Christiania. Jeg finner dem også Family search Lars Carlsen f. 01.07.1863 Asker Far: Carl Johan Christiansen Mor: Olava Hellesen Heliksen. Jeg finner to barn til på Olava, en uekte og en ekte, men de er jenter og født en del år senere. Jeg ser at det står Lars Andreassen 3 år i 1865-tellinga, men jeg regner med at det må være feilskrift og at det skal være ”min” Lars Carlsen som ville vært 2 år. Det er vanskelig å finne Carl Johan for jeg veit kun navnet og hvor han var fra. Jeg veit ikke hvor gammel han var da han ble far. Jeg har funnet en Carl Johan Christens. Som er 20 år, matros og bor i Raadhusgaden i Christiania i 1865. Foreldre: Christen Johns.45 år og Karine 48 år. Men jeg veit ikke om dette er riktig familie. Min Carl Johan het Christiansen, ikke Christensen. Jeg veit heller ikke om det er noen forskjell på ”Ungkl. Matros” og ”Matros”. (Siden han var matros kunne han jo befinne seg hvor som helst i verden i 1865). Håper noen har lyst til å hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

En "Matros" kan jo også vere gift men en Ungkarl Matros er ikke gift. Er der noen som kan fortelle hvor lenge en måtte seile før en ble Matros og om der finnes manskspslister arkivert? MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Barn født i 1863 står regelmesig oppført med alderen 3 år i ft 1865. Man anga nemlig nummeret på det leveåret barnet var i på tellingstidspunktet: Et barn født f.eks. i juli 1863, er i sitt 3. leveår ved ft 1865. Så aldersangivelsen du omtaler ovenfor, synes helt korrekt. Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Du sier at barn ble ført opp i gjeldende leveår. Gjelder dette også voksne personer? Jeg opplever stadig at det er feil alder/fødselsår i folketellingene i forhold til kirkebøkene. Var det personene selv som oppgav alderen sin, eller var det rein "gjetting" av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Kari Anne. Jeg tror at dette også gjelder for voksne. At oppgitt alder allikevel fraviker fra den alder som faktisk eksisterer på en person, er vel fanske vanlig. Jeg har iallfall opplevd det flere ganger. Jeg tror nok de selv oppga alderen, i den grad de var hjemme eller tilstede da opplysningene ble skrevet ned. Ellers var det kanskje noen andre som gjorde det. "Tja, hun er vel en 45 år....". Ikke sant?! Så er hun kanskje 46 eller 47. Jeg tror kanskje ikke alderen var så viktig for folk før, slik den tilsynelatende er for folk idag. Det er alltid lurt å sjekke fødsler et par år før og etter det årstall de angivelig skal være født, hvis du ikke finner de ved første forsøk. Hilsen Ingjerd :-) (som selv roter med alderen stadig vekk....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Pussig, jeg leter etter en Carl Johan Johansen født i Chra. i 1826 Det jeg har funnet i til nå er at han iflg. innflytningslistene kom til Asker fra Nesodden, og han visstnok var fisker. Har du sjekket innflytningslistene i Asker. Min erfaring er at matroser som regel er unge, men det er sikkert flere untak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Nei, jeg har ikke sjekka innflytningslistene for Asker. Hvor finner jeg dem? Er de på nett?Jeg har faktisk ikke tenkt på at han kan bo i Asker, jeg tenkte han bare vår på gjennomreise da han ble pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ser ikke for mye at Carlsen skal ha blitt feilskrevet til Andreassen, men nhar det seg slik at oppgitte barnefedre ved uekte dåp ofte er ren svindel. Nå var det i alle fall slik at soldater (og matroser også?) slapp billigere unna (det var bøter for den slags før i tiden), og dermed ble endel soldater "kjøpt og betalt" som fedre. Derfor er det en mulighet at Lars' far egentlig er en Andreas.En annen mulighet kan være at Olava senere giftet seg med en Andreas, og at barnet fikk patronymikon etter ham./k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk for opplysningene Berit og Kenneth.Måtte moren oppgi barnefarens navn? Kunne hun ikke nekte? Det var vel tilfeller i gamle dager også at hun rett og slett ikke visste?Hvis Lars sin far hadde blitt "kjøpt", så er det litt rart at Lars kaller seg for Carlsen resten av livet sitt? (Andreassen har jeg aldri hørt noe om). Ang. Olava så står det at hun var ugift da hun giftet seg med Olavus Hansen i 1874. Men det har jo gått 11 år siden sønnen Lars Carlsen ble født, så hun kan jo ha vært gift i mellomtiden, men da burde det vel ha stått enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.